کد خبر: ۹۰۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 11 October 2020

استان چهار محال و بختیاری مرتفع‌ترین استان ایران و یکی از قطب‌های طبیعت‌گردی در کشور ما است. معمولا همراه با ناهمواری‌های بلند سرچشمه‌های طبیعی و رودهای دائمی به‌وجود می‌آید که همین مساله چهار محال را به یکی از مهم‌ترین منابع آبی ایران تبدیل کرده است. رودهایی مثل کارون و زاینده‌رود از کوه‌های این استان نشات می‌گیرند و این یعنی آب‌رسانی به بیش از نصف ایران، توسط این استان انجام می‌شود. باید متوجه شده باشید که طبیعت‌گردی مخصوصا در چشمه‌ها و رودهای این استان یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری استان به‌حساب می‌آید. شهرهایی مثل تهران، قم و اصفهان جزء استان‌هایی هستند که بیشترین مسافر را به چهار محال می‌فرستند. در این مطلب با ما همراه باشید تا چند چشمه و آبشار به‌وجودآمده از کوه‌‎ها را مرور کنیم و با این استان زیبا بیش از قبل آشنا شویم. پس از تمام‌شدن مطلب شما می‌توانید با آگاهی بیشتری همراه با گروه یا به‌صورت انفرادی به این شهر زیبا سفر کنید و پس از اتمام مسافرت خود بلیط اتوبوس از علی بابا بخرید و برگردید.

لیست چشمه های شهرکرد

شهرها و جاذبه‌های گردشگری چهار محال

استان چهار محال که استان کوهستانی ایران است شهرهای توریستی زیادی دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. ازجمله شهر و روستاهای این استان می‌توان به بروجن، شهر کرد، دیمه و... اشاره کرد که هریک محل شروع رودها و سرچشمه‌های بزرگی هستند. بیشتر صنعت گردشگری استان بر پایه اکوتوریسم پایدار است و این یعنی طبیعت‌گردان باید نیم‌نگاهی به این شهر داشته باشند. مکان‌هایی مثل بیشه، چشمه، رود، تالاب، غار، کوهستان‌های سرسبز، آبشار و... فقط بخشی از مکان‌های دیدنی این استان هستند که در هر شهر به‌وفور از هرکدام آن‌ها وجود دارد.

درباره قطارها بیشتر بخوانید  : جدیدترین قطارهای مسافرتی

لیست چشمه‌های استان چهار محال و بختیاری

شهر کرد، چشمه کوهرنگ

یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌های حال‌حاضر ایران که سرچشمه و تقویت‌کننده رود‌های بزرگی همچون کارون و زاینده‌رود است، چشمه کوهرنگ نام دارد. این چشمه بزرگ از دامنه زرد‌کوه نشات می‌گیرد و با گذر از پیچ‌وخم این کوه بزرگ با تشکیل رود وارد تونل کوهرنگ می‌شود. تاکنون سد زاینده‌رود، تونل کوهرنگ و سرچشمه اصلی کوهرنگ تفرجگاهی خنک و خوش آب‌وهوا برای مسافران این مناطق بوده و هستند. مخصوصا زمانی‌که در فصل‌های تابستان یا بهار به آن‌جا بروید، بهترین آب‌وهوا را تجربه می‌کنند. فقط زمانی‌که از نزدیک، خروجی تونل کوهرنگ را می‌بینید، به عظمت این سرچشمه پی می‌برید.

 

شهرکرد، چشمه دیمه

اگر چشمه دیمه را به‌عنوان فهرست آثار طبیعی کشور ندانیم، پس کجا جزء این فهرست است؟ زیبایی، خواص درمانی، طبیعت بکر، امکانات کمپ، گونه‌های گیاهی و جانوری و... فقط بخش کوچکی از زیبایی‌های چشمه دیمه هستد. این چشمه 12 کیلومتر با چلگرد کوهرنگ و 85 کیلومتر با شهرکرد فاصله دارد. نمی‌توان نام دیمه را آورد؛ اما از زاینده‌رود که سرچشمه اصلی آن این مکان است یاد نکرد. هر چه از این مکان بگویم بازهم کم است. پس از ثبت چشمه دیمه در فهرست آثار طبیعی ملی، محققان تحقیقاتی روی خواص درمانی آب این مکان شروع کردند. پس از این متوجه شدند که آب این چشمه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه مفید است. املاح معدنی موجود در این آب باعث شده‌اند که آب چشمه غنی‌ترین آب ازنظر وجود ریز مغذی‌ها و املاح معدنی باشد. شما می‌توانید در سفر به چهار محال سری هم به روستای دیمه و چشمه دیمه بزنید. مطمئن باشید از تماشای این مکان پشیمان نمی‌شوید. ضمن این‌که همه راه‌های منتهی به چشمه آسفالت است، دراین‌صورت شما به‌راحتی می‌توانید به شهر کرد برگشته و بلیط اتوبوس شهر کرد تهران یا هر استان دیگری را تهیه کنید و این مسافرت هیجان انگیز را به اتمام برسانید.

لیست چشمه های شهرکرد

اردل، چمشه سرخون

به‌جرات می‌توان گفت که هر رود در استان چهار محال، حیات‌بخش هزاران گونه گیاهی و جانوری، روزی بخش مردمان زیاد و مایع حیات روستاهای اطراف خود است. نمونه این ادعا را می‌توان در منطقه سرخون مشاهده کرد. چشمه سرخون از کوه‌های همین منطقه نشات می‌گیرد و در راه خود زندگی‌بخش همه گونه‌های گیاهی و جانوری اطرافش است. همچنین مردمی که در روستاهای اطرف این رود زندگی می‌کنند، با استفاده از آن کسب‌وکارهای خود را اداره می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به هزاران هکتار کشاورزی و مجموعه‌های پرورش ماهی اشاره کرد. جالب توجه است که رود سرخون در انتها به کارون می‌ریزد و این نشان‌‌دهنده اهمیت نگهداری از این منطقه برای سلامت خود و زندگی جانوران و گیاهان است.

با کشتی یونانی کیش بیشتر آشنا شوید.

راه‌های سفر به استان

تماشای مکان‌های طبیعی و طبیعت‌گردی همیشه با گروه‌های طبیعت‌گرد بهتر و دل‌چسب‌تر از سفرهای انفرادی است. به‌نظر ما شما می‌توانید گروهی از دوستان و آشنایان علاقه‌مند به طبیعت‌گردی را جمع‌ کنید. پس از مشورت با آن‌ها با استفاده از سامانه‌های خرید اینترنتی بلیط به‌راحتی به تعدادی که می‌خواهید بلیط تهیه کنید و به این استان خوب و دوست‌داشتی بروید. این درحالی است که با خرید بلیط اینترنتی دیگر محدودیتی در مدت زمان سفر ندارید و هر وقت گردشتان تمام شد، می‌توانید دوباره به همان سایت مراجعه کرده و بلیط اتوبوس شهر کرد تهران یا هر شهر دیگری را بخرید.

شما می‌توانید نظرات و انتقادات خود را درباره شهرها و مناطق طبیعت‌گردی استان چهار محال و بختیاری با ما درمیان بگذارید. ضمنا هنگام بازدید از این مکان‌ها مراقب زیست‌بوم دیگر موجودات هم باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار