کد خبر: ۸۹۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 07 September 2020

 

وزنه‌برداران المپیکی ایران؛ بلیت توکیو برای چه کسانی صادر می‌شود؟

تهران- ایرنا- کاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران در بازی‌های المپیک توکیو موجب حذف اجباری و رقابتی ۲ تن از بهترین قهرمانان ملی این رشته خواهد شد قهرمانانی که هر کدام خود را مدعی حضور در المپیک می‌دانند.

به گزارش ایرنا، داستان حضور وزنه‌برداران ایران تحت تاثیر ۲ اتفاق مهم به کلاف سردرگمی تبدیل شد که مسوولان ورزشی و فنی این رشته را در یک دو راهی قرار داده که حذف ۲ ستاره وزنه‌برداری از کاروان ایران نخستین دستاورد آن است؛ ستارهایی که برخی به خاطر عملکرد در گزینشی و برخی دیگر به خاطر تصمیمات خودسرانه از پرواز توکیو جا خواهند ماند.

اما داستان حضور وزنه‌برداران ایران در توکیو چگونه است و چرا باید ۲ قهرمان ملی این رشته قید حضور در المپیک را بزنند؟ در رشته وزنه‌برداری دسته‌های  ۶۷، ۶۱، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ المپیکی به شمار می‌روند و با توجه به ظرفیت رشته وزنه‌برداری در کشور ورزشکاران این رشته می‌توانستند در سه دسته ۸۱، ۹۶، ۱۰۹و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم در سطح المپیک به عنوان یک مدعی خود را معرفی کنند. اما فدراسیون بین‌المللی به دلیل استفاده ورزشکاران ایران از مواد نیروزا در گذشته، سهمیه ایران را کاهش داده و در بخش مردان تنها می‌تواند با ۲ ورزشکار در بازی‌های المپیک توکیو حضور پیدا کند.

برای کسب این ۲ سهمیه اکنون به صورت رسمی چهار ورزشکار مدعی حضور در توکیو هستند. سهراب مرادی دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو، کیانوش رستمی دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریوف علی هاشمی قهرمان جهان و علی داودی قهرمان جوانان جهان مهمترین وزنه‌بردارانی هستند که در چندین گزینشی توکیو حضور پیدا کردند.

اما شرایط این قهرمانان ملی برای حضور در توکیو چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است عملکرد این چهار وزنه‌بردار را در گزینشی‌ها و دسته‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

وزن ۹۶ کیلوگرم یکی از پرامیدترین وزن‌ها برای کسب مدال طلا بود، زیرا سهراب مرادی رکوردار جهان و المپیک در این دسته حضور دارد و هنوز در حرکت یک‌ضرب نیز در رکوردار جهان است. او در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ عشق آباد با مهار ۱۸۶ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۳۰ کیلوگرم در دوضرب تمام رکوردهای موجود دسته ۹۶ کیلوگرم را از آن خود کرد. البته رکورد دوضرب وی تیرماه سال گذشته توسط تائو تیان چینی شکسته شد. این وزنه‌برداری چینی توانست در حرکت دوضرب ۲۳۱ کیلوگرم را مهار کند.

اما با وجود این قهرمان ورزشی، حضور نماینده دسته ۹۶ کیلوگرم ایران در المپیک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از یک سو سهراب مرادی خردادماه سال گذشته در اوج آمادگی با مهار وزنه‌ ۲۰۰ کیلوگرمی در یک‌ضرب زمینه را برای مصدومیت کتف خود فراهم کرد و تا کنون نیز بهبودی کامل او حاصل نشده  و در سوی دیگر کیانوش رستمی با اوت کردن‌های مکرر خود در مسابقات خود را از قافله رقیبان دور کرد.  

رستمی که مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد از دسته ۸۵ به ۹۶ کیلوگرم کوچ کرد تا حریف سهراب مرادی شود. البته رستمی در این دسته تا کنون موفقیت چشمگیری کسب نکرده و تنها افتخار او مدال طلای قطر کاپ بود. وی در قهرمانی سال ۲۰۱۷ جهان، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و مسابقات قهرمانی ۲۰۱۹ جهان در پاتایا از دور رقابت‌ها حذف شد. همچنین رستمی در مسابقات بین‌المللی جام فجر در شهر رشت وزنه‌ها را اوت کرد تا نتواند امتیاز لازم را کسب کند.

خودسری این ۲ وزنه‌بردار موجب شده تا آنها از جمع مدعیان حضور در توکیو خارج و تمام امید آنان به کسب عنوان برترین وزنه‌بردار قاره کهن است. البته حذف یکی از این ۲ قطعی است چون هر کشوری می‌تواند یک نماینده در دسته‌های المپیکی داشته باشد.

دیگر معادله فدراسیون برای اعزام ورزشکار به توکیو دسته ۱۰۹ کیلوگرم است جایی که علی هاشمی با وجود افت در چند ماه گذشته امتیازات لازمی برای حضور در توکیو کسب کرده است و به احتمال زیاد در جمع هشت وزنه‌بردار برتر جهان قرار خواهد گرفت. اما اعزام وی به احتمال زیاد به کسب سهمیه سهراب مرادی و کیانوش رستمی بستگی دارد. اگر یکی از این ۲ بتواند سهمیه کسب کند و هاشمی نیز در جمع برترین‌ها باشد آن زمان تشخیص شورای فنی و مسوولان فدراسیون است که هاشمی را ممکن است از پرواز توکیو پیاده کند. البته در یکسال گذشته هاشمی انتقاداتی نسبت به فدراسیون داشت که ممکن است نگاه را به اعزام وی تغییر دهد.

اما یکی از اصلی ترین گزینه‌های اعزام به توکیو علی داودی است که عنوان قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه دارد. جوان بلندپروازی که به خوبی می داند در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم با وجود «لاشا تالاخادزه» گرجستانی کار راحتی ندارد. البته او در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که در صورت اعزام می تواند به سکوی جهانی برسد. توکیو برای داودی می‌تواند تجربه‌ای برای پاریس باشد. وی با ۲۱ سال سن می‌تواند در آینده به یکی از پرافتخارترین ورزشکاران المپیکی ایران تبدیل شود.

هم اکنون هادی ساعی با ۲ مدال طلا و یک برنز پرافتخارترین المپین ایران به شمار می‌رود و نزدیک ترین تعقیب کننده او کیانوش رستمی است که می تواند با کسب طلای توکیو از ساعی عبور کند. او یک مدال طلا و یک نقره المپیک را در کارنامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار