طرح توربین بادی ترکیبی در حوزه انرژی ساخت چهار مخترع البرزی در پنجمین مسابقات بین المللی اختراعات کشور کانادا ، مدال طلا و جایزه ویژه این مسابقه جهانی را به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۸۹۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 01 September 2020

به گزارش «تابناک البرز» دکتر محمود اسماعیلی امیدوار، دکتر شهرام آجرلو، حسن عابدی رحمانلو  و محسن توکلی چهار مخترع البرزی موفق به طراحی، ساخت و ارائه این طرح تحقیقاتی شدند که در تاریخ پنجم اسفندماه سال ۱۳۹۸ این طرح را به شماره  ۱۰۰۴۶۵ ثبت اختراع کردند.

پنجمین  دوره مسابقات بین المللی اختراعات توسط انجمن بین المللی نوآوری و مهارت های پیشرفته شهرتورنتو کانادا با حمایت فدراسیون بین المللی مخترعان (ifia) و انجمن مالکیت معنوی ( wiipA) برگزار شد.

در این دوره از مسابقات ۳۰۰ طرح از ۶۰ کشور در ۲۱ رشته از جمله پزشکی ، ماشین آلات ،کشاورزی ، رایانه ، انرژی ، الکترونیک و عمران به رقابت پرداختند که به دلیل شیوع کرونا این رقابت ها به صورت برخط یا آنلاین برگزار شد.

 سه نفر از تیم چهار نفره  طراح و سازنده توربین بادی ترکیبی البرز پس از اعلام نتایج رقابت های کانادا به تشریح این دستاورد علمی تحقیقاتی پرداختند.

دکتر محمود اسماعیلی امیدوار یکی از مخترعان البرزی گفت: کار مطالعاتی طرح تحقیقاتی توربین بادی ترکیبی از چهار سال پیش توسط این تیم در حوزه انرژی های تجدید پذیر آغاز شد و پس از ثبت اختراع و موفقیت در مسابقات ژنو، اکنون در حال گذراندن مراحل تجاری سازی و ثبت قرارداد با سرمایه گذاربرای تولید انبوه این دستاورد هستیم.

وی با بیان اینکه این طرح یک کار بسیار فاخر در حوزه انرژی های بوده و نسل آینده به این انرژی نیاز زیادی دارد و باید مورد توجه ویژه ای واقع شود، بیان داشت: این دستاورد در ۲ جشنواره جهانی و زیر نظر مراجع جهانی فدراسیون جهانی اختراعات و نوآوری و vaipo و vipa کارهایش انجام می شود و  برای شرکت در مسابقات جهانی ican کانادا در ۲۹ اگوست ۸۰ نفر از ایران داوطلب حضور در مسابقات شدند که ۱۳ طرح ایرانی به دور نهایی راه یافت و به کانادا ارسال شد.

این مخترع  ادامه داد: از سراسر دنیا ۳۰۰ طرح از ۶۰ کشور از جمله آمریکا، سویس، آلمان و مالزی به این جشنواره ارسال شد که طرح توربین ترکیبی بادی موفق به کسب مدال طلای مسابقات و جایزه ویژه مسابقات شد.

الهام توربین از گردباد

اسماعیلی امیدوار به تشریح عملکرد این توربین پرداخت و گفت: این توربین از مخرب ترین نیروی طبیعت که گردباد الهام گرفته شده و  سازگار با محیط زیست بوده و ترکیب آن مکانیکی می باشد که نیاز به مصرف برق ندارد.

وی افزود: این دستاورد علمی به دلیل ساختار ویژه ای که دارد هوا را تصفیه می کند و از طریق تیغه هایش هوا را کربن زدایی کرده و می توان از این کربن در صنعت استفاده کرد.

این مخترع و استاد دانشگاه آزاد اسلامی البرز  ادامه داد: همانظور که می دانیم، کربن در انواع صنایع مختلف، مصرف فراوان دارد ضمن اینکه به دلیل ساختار تیغه های طراحی شده خود، می تواند مه و شبنم موجود در هوا را تبدیل به آب کند.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های اصلی این توربین استفاده از هر میزان فشار باد برای تولید انرژی است و باد و طوفان با هر سرعتی و در هر مسیری که باشد ، تفاوتی در کارایی این اختراع ایجاد نمی کند.

دکتر شهرام آجرلو دیگر عضو این تیم با اشاره به اینکه جابجایی این دستگاه بسیار آسان می باشد، گفت: هزینه و زمان ساخت این دستگاه در مقایسه با دستگاه های موجود بسیار کم بوده و فرآیند تولید آن ، خیلی سریع انجام می شود.

وی افزود: این توربین مساحت کمتری نسبت به دیگر دستگاه های تولیدکننده انرژی در زمین اشغال می کند و امکان تولید سفارشی در سایزهای خانگی و صنعتی در هر ابعادی وجود دارد.

وی اضافه کرد:   استفاده از این توربین با سر و صدای فوق العاده کمی همراه است و  در طوفان ها، ساختار این توربین به دلیل آیرودینامیک و گریز از مرکز بودن، از مقاومت و پایداری فوق العاده ای نسبت به سازه های مشابه امروزی برخوردار است.

آجرلو گفت: هنگام طوفان های شدید در مقایسه با توربین های موجود ، کارایی آن افزایش چشمگیری  پیدا کرده و حداکثر انرژی باد را نسبت به دستگاه های موجود امروزی به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

وی افزود: هزینه تعمیر و نگهداری این اختراع ناچیز است و استهلاک آن بسیار پایین می باشد ضمن اینکه تولید برق DC و ذخیره و تبدیل آن به برق AC با استفاده از اینورتر به عنوان فرکانس برق خانگی (۲۲۰/۱۱۰ ولت) انجام می شود.

این استاد مرکز علمی کاربردی شهرداری کرج بیان داشت: قیمت رقابتی برق تولید شده در مقایسه با برق تولید شده توسط سوخت های فسیلی و انرژی خورشیدی و ... بسیار پایین است.

وی گفت: در این دستگاه سه ژنراتور به صورت موازی و سری با هم ترکیب شده و از یک خروجی، کالکتور قابل مصرف می باشد.

آجرلو اضافه کرد: در این توربین، هنگام کار در شب و روز، با توجه به وضعیت ظاهری آن ، نسب توربین های مشابه افقی و عمودی، پرندگان با آن برخورد نمی کنند و دوستدار طبیعت می باشد.

 عضو این تیم مخترع نیز گفت: هزینه تمام شده این توربین در تولید انبوه با توجه به تعداد سفارش و اندازه دستگاه متفاوت است به طوریکه هر توربین در حدود و شکل صنعتی برای تولید برق با ولتاژ بالا در حدود ۲ میلیارد تومان هزینه ساخت دارد و تولید انبوه آن با کاهش قیمت روبرو می شود.

وی افزود: شکل خانگی این توربین نیز می تواند برق خانه یا حتی برج ها را تامین و مازاد آن به دولت به فروش برسد.

وی با بیان اینکه سال هاست به فکر فعالیت در حوزه انرژی های خدادادی افتاده ایم، اظهار داشت: برای انعقاد قرارداد برای تولید انبوه و تجاری سازی این دستاورد از داخل و خارج از کشور تقاضای قرارداد داشته ایم ولی اولویت ما برای داخل کشور است.

آجرلو در خصوص فعالیت فدراسیون جهانی نوآوری و اختراعات گفت: این فدراسیون در سال ۱۹۶۸ با ۶ کشور شروع به کار کرد و اکنون ۱۶۰ کشور جهان عضو آن هستند و این فدراسیون در شهر ژنو کشور سویس زیر نظر سازمان ملل و مالکیت فکری vipo فعالیت می کند.

محسن توکلی دیگر عضو این تیم گفت: این فدراسیون هر ساله برای اینکه محصولات تولید شده و نوآوری ها را به دنیا معرفی کند رویدادهایی را برگزار می کند که با اطلاع رسانی به تمام کشورها درخواست را بررسی و به مسابقات اعزام می کنند.

وی افزود:‌ مسابقات سال جاری به دلیل کرونا به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار شد و نتیجه آن روز هشتم شهریور ماه اعلام شد.

وی در خصوص ایده ها و کارهای آینده تیم، اظهار داشت: ۲ نسل آینده این توربین را آماده طراحی داریم و ورژن ۳ این توربین دیده شده و آماده هستیم در بحث توسعه به آن طراحی ها دست یابیم.

اسماعیلی امیدوار در ادامه گفت: همچنین کارهای دیگری در حوزه نوآوری در زمینه های سلامت و کشاورزی دنبال می کنیم.

وی توقعات خودشان  از مسوولان  را در حوزه نوآوری را اعلام کرد و افزود: توقع ما از مسوولان امر این است که به حوزه نوآوری توجه بیشتری شود و حمایت شود زیرا این گونه طرح ها به خصوص در حوزه انرژی تجدیدپذیر بادی برای نسل آینده بسیار مهم و مفید است.

وی اظهار داشت: بعضی از مراکز علمی و دانشگاهی حمایت های خود را از اینگونه طرح ها دارند ولی در خیلی از جاها توجه خاصی نمی شود به طوریکه حتی مسوولان شهری پذیرای ما نیستند.

اسماعیلی امیدوار افزود: انتظار می رود مسوولان کشور به مغزافزارها و مخترعان نگاه ویژه ای داشته باشند.

وی اظهار داشت: در صورت توجه و حمایت به این حوزه، می توانیم جایگاه ۶۱ جهانی ایران در حوزه نوآوری را به اولین ها ارتقاء‌ دهیم.

این مخترع که به دلیل فعالیت هایی که داشته از سال ۲۰۱۷ به عنوان سفیر نوآوری فدراسیون جهانی در دنیا انتخاب شده، گفت: متاسفانه آنطور که باید و شاید در استان البرز و کشور از  نوآوری و اختراعات حمایت نمی شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه آفریقا iwa سریع تر از تمام کشورها اقدام به برگزاری هفته نوآوری کرده و از ۱۲-۸ شهریور ماه برگزار می شود، اضافه کرد: در این مسابقات هم به دور نهایی راه یافته ایم و امیدواریم آنجا نیز یک مدال طلایی برای استان و کشورمان به دست بیاوریم.

این مسابقات نیز در شهر رباط کشور مراکش برگزار می شود.

حسن عابدی رحمانلو عضو دیگر این تیم چهارنفره که ساکن شهرستان خلخال استان اردبیل است، در تماس تلفنی گفت : این دستاورد علمی در 2 بخش تحقیقاتی - طراحی و کارگاهی انجام شده که بخش تحقیقات و طراحی توربین بادی ترکیبی در استان البرز و بخش کارگاهی در استان اردبیل انجام شد.

وی بیان داشت: تلاش این تیم  تحقیقاتی فنی ارائه یک مدل جدید از انرژی های تجدید پذیر است و افتخار ما این است که به عنوان فرزندان ایران برای نجات طبیعت کشور به نوآوری روی آورده ایم. 

مرکز اطلاع رسانی دفتر نمایندگی فدراسیون بین المللی مخترعان در جمهوری اسلامی ایران نیز چگونگی برگزاری  پنجمین دوره مسابقات اختراعات و نوآوری و تیم های برتر کانادا را انتشار داده است.

تیم سازنده توربین بادی ترکیبی البرز تاپیش از این هفت عنوان جهانی و بین المللی در زمینه نوآوری و اختراعات داشته است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار