کد خبر: ۸۷۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲ 22 July 2020

حدود یک سال است که در تمامی محافل رامهرمز از خصوصی و خانوادگی تا عمومی صحبت از وام‌های صندوق خانگی است و هر فردی با توجه به سابقه‌ شخصی خود یکی از صندو‌قداران را معرفی می‌کند.

بیش از 42 صندوق خانگی در رامهرمز فعالیت می‌کردند و تعدادی از مردم از وجود صندوق‌ها کاملاً راضی بودند و این وام‌ها را راهی برای رفع مشکلات اقتصادی خود میدانند زیرا پروسه پیچیده وام‌های بانکی را ندارد اما عده‌ای از مردم نسبت به صندوق‌های وام خانگی بی‌اعتماد بودند و ریسک شرکت در این صندوق‌ها را نپذیرفتند.

حال مدتی است که صندوق‌دارها تحت پیگیری قضایی قرار گرفته‌اند و صندوق‌ها تعطیل شدند اما در این میان مردمی هستند که سرگردان شدند و به دنبال پول خود هستند.

آیا امکان جلوگیری از ثبت‌نام مردم در این صندوق‌ها نبود؟

آقای امیری که از یکی از صندوق‌ها وام دریافت کرد در مورد شیوه ثبت‌نام و دریافت این وام‌ها می‌گوید: مبلغی به ‌عنوان پیش‌پرداخت به صندوق خانگی واریز می‌شود و چند ماهی که در نوبت وام هستیم باید اقساط پرداخت شود.

وی بیان می‌کند: وام‌ها با توجه به مبلغی که دارند یک یا دو نفر ضامن نیاز دارند و یکی از دلایل جذب مردم به این وام‌ها قرض‌الحسنه بودن و اقساط پایین آن‌ها است.

سعید یکی از افرادی است که موفق به دریافت وام نشد و با عصبانیت بیان می‌کند: مسؤولان از غیرقانونی بودن این وام‌ها صحبت می‌کنند اگر این وام‌ها و صندوق‌ها غیرقانونی بود به چه دلیل به‌راحتی در دفاتر اسناد رسمی استان ثبت شد.

وی می‌گوید: تنها حرف مسؤولان به ما این است که نباید ثبت‌نام می‌کردید؛ آیا امکان جلوگیری از ثبت‌ وام‌ها نبود که مردم به این دردسر نیفتند و ماه‌ها به دنبال پول خود نباشند.

حال پس از جمع‌آوری این صندوق‌ها صف‌های مردم درب دفاتر این صندوق‌ها برای انصراف در روزهای کرونایی دیدنی بود، برخی از مردم روزها در صف بودند تا فرم انصراف را پر کنند.

 

نمی‌توانم پول پیش مردم را کامل پرداخت کنم

یکی از خانم‌های صندوق‌دار که در بازداشت است با اشاره به آغاز فعالیت خود از بهمن‌ماه سال گذشته، اظهار کرد: پس از 40 روز تبلیغ نزدیک به 3 هزار عضو جمع کردم و مبلغی حدود 60_70 میلیارد تومان جمع شد، بلافاصله به پرداخت وام شروع کردم و طی این مدت به بیش از 500 نفر معادل 35 میلیارد تومان وام داده‌ام.

وی افزود: 23 نفر لیدر داشتم و از طریق آن‌ها عضوگیری انجام می‌شد که اکثریت اعضای صندوق از طریق لیدرها وارد صندوق شدند.

این خانم صندوق‌دار با اشاره به خرید 3 خانه در این مدت به ارزش 2 میلیارد تومان، بیان کرد: موجودی حسابم هم اکنون 22میلیارد تومان است، و هر روز مردم به حسابم قسط واریز می‌کنند اما باز هم حسابم کسری دارد و نمی‌توانم پول پیش مردم را کامل پرداخت کنم.

وی گفت: سیستم کاری ما بسیار بی‌نظم بود و نمی‌دانستیم چه کسی قسط داده یا نداده یا چه کسی وام گرفته یا نگرفته! کار از دستم در رفت و دیگر توان کنترل آن را نداشتم.

بیش از 100 هزار نفر درگیر پرونده صندوق‌های وام خانگی هستند

برخی از صندوق‌داران در تعهدنامه‌ای هرگونه شکایت از خود در مجامع قضایی را ممنوع کرده بودند و رضایت مردم از فرآیند را گرفته بودند.

 

 

حجت‌الاسلام سید علی هاشمی نژاد دادستان رامهرمز با اشاره به تصمیم شورای تأمین استان خوزستان، اظهار کرد: مقرر شد در فرمانداری نماینده‌های شورای تأمین کمیته‌ای برای پیگیری پرونده صندوق‌های وام خانگی در رامهرمز تشکیل دهند.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار نفر درگیر این پرونده هستند و بهتر است قبل از ورود به دستگاه قضایی حجم افراد درگیر کاهش پیدا کند.

دادستان رامهرمز با بیان این‌که پرونده صندوق‌های خانگی رامهرمز یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های قضایی ایران است، عنوان کرد: این نوع گرفتن پول از مردم خلاف قانون، فاقد مجوز و اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

وی گفت: به صندوقدارها اعلام شد اگر سرمایه شخصی دارید برای ادامه کار منعی وجود ندارد اما بازی با پول و سرمایه مردم خلاف قانون است.

هاشمی نژاد با اشاره به مظلومیت دستگاه قضایی، اظهار کرد:  درحالی‌که دستگاه قضایی از اموال مردم صیانت می‌کند ما را متهم به محدودیت می‌کنند اما دستگاه قضایی اجازه نمی‌دهد پول مردم به ترکیه برود و یا در قالب پول‌شویی از کشور خارج شود.

وی افزود: خیانت واقعی را کسی به مردم رامهرمز کرد که قیمت زمین را از ۶۰ میلیون تومان به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش داد.

در صورت توافق بانک رسالت پول مردم را پرداخت می‌کند

حجت‌الاسلام مرعشی رئیس دادگستری رامهرمز پس از آخرین جلسه شورای تأمین با اشاره به کسری زیاد صندوق‌داران، اظهار کرد: بانک مرکزی به‌تازگی به بانک رسالت برای سامان‌دهی صندوق‌های رامهرمز مجوز داده است و جلسه‌ای با نمایندگان این بانک و تعدادی از صندوقداران و شورای تأمین برگزار شد.

وی افزود: بانک رسالت پذیرفت پس از مذاکره با صندوق‌داران و دریافت مستندات ازجمله تعداد اعضا، میزان وام پرداخت شده و میزان موجودی و بدهی طبق سازوکار تعریف شده از سوی بانک و تحت نظارت این بانک طلب مردم داده شود.

رئیس دادگستری رامهرمز با اشاره به بدهی بالای اغلب صندوق‌داران، عنوان کرد: فرآیند عملیاتی این کار توسط بانک رسالت از روز شنبه گذشته در تهران آغاز شد و صندوق‌داران ملزم به حضور در این فرآیند خواهند بود.

مردم برای کنسل کردن وام به دفاتر صندوق‌داران مراجعه کنند

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد دادستان رامهرمز اظهار کرد: اگر صندوق‌داران تمکین نکنند باید هرچه سریع‌تر با مردم تسویه کنند در غیر این صورت طبق شکایت‌های مردمی با آن‌ها برخورد خواهد شد، بنابراین توصیه می‌کنیم که شفاف و جامع مستندات خود را آماده و وارد مذاکره با بانک رسالت شوند.

هاشمی نژاد در رابطه با صندوق‌دارهای بازداشت شده، عنوان کرد: ابتدا باید کسری آن‌ها مورد بازنگری قرار گیرد سپس قانون پول مردم را برخواهد گرداند، لذا با توجه به مبالغ ناچیزی که مسدودی دارند مردم ابتدا برای کنسلی‌ها به دفاتر آن‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: در حال شناسایی و احضار همه لیدرهای صندوق‌ها هستیم و به آن‌ها توصیه می‌کنیم پول‌های مردم را بازگردانند، همچنین از مردم میخواهیم اسامی لیدرهایی را که پول دریافت کرده‌اند به ستاد مطالبات مردمی مستقر در فرمانداری و یا به دادگستری اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، صندوق‌های خانگی بیش از یک سال است که در تمام شهرستان به‌صورت علنی در حال انجام است و بسیاری از صندوق‌داران کمتر از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کردند.

آیا نهادهای نظارتی توانایی انجام هیچ‌گونه اقدامی را نداشتند که امروز شاهد درگیری هزاران نفر با این موضوع در یک شهرستان کوچک نباشیم؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار