لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در کیش به‌تدریج سر از تخم درآورده و راهی دریا می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴ 08 June 2020

به گزارش خبرنگار «تابناک» از جزیره کیش ،مریم محمدی، رئیس اداره محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت‌: تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی هرساله از اواخر اسفندماه در سواحل کیش آغازشده و تا اواسط خرداد ادامه دارد.

امسال نیز اولین تخم‌گذاری اواخر اسفند سال گذشته انجام شد به‌طوری‌که تعداد لانه‌های سایت حفاظت‌شده لاک‌پشت‌های کیش به ۲۵ لانه رسید. به‌صورت میانگین هر لاک‌پشت ماده بالغ در هر نوبت تخم‌گذاری بین ۸۰ تا ۱۲۰ عدد تخم گذاشته که حدوداً از ۷۰ درصد این تخم‌ها، نوزاد لاک‌پشت متولد می‌شود.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی کیش دل به دریا زدند
وزن لاک‌پشت بالغ تا ۴۵ کیلوگرم و عمر طبیعی آن‌ها را حدود ۱۰۰ سال است؛ نکته مهم حفاظت از سواحل ماسه‌ای است چراکه هر نوزاد لاک‌پشت پس از سال‌ها برای تخم‌گذاری به محل تولد خود بر خواهد گشت و در صورت از بین رفتن ساحل ماسه‌ای، چرخه تولید مثل آنها دچار مشکل شده و این امر به انقراض و یا کم شدن لاک‌پشت‌های پوزه عقابی منجر خواهد شد.

لاک‌پشت پوزه عقابی جز گونه‌های در خطر انقراض است و محیط‌بانان کیش به‌صورت ۲۴ ساعته و در طی بیش از ۷۰ روز گذشته از لانه‌های آن‌ها حفاظت کرده‌اند. به دنیا آمدن نوزادان لاک‌پشت پوزه عقابی به‌طور میانگین ۲ ماه پس از تخم‌گذاری طول می‌کشد.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی کیش دل به دریا زدند

پروژه حفاظت و مانیتورینگ لاک‌پشت‌های دریایی جزیره کیش از اسفند سال ٨۵ در سایتی به طول تقریبی ٨٠٠ متر از نوار ساحلی جنوب جزیره آغازشده است. علامت‌گذاری، اندازه‌گیری و شمارش تخم‌ها و نوزادان لاک‌پشت، ثبت جزر و مد، رطوبت هوا، دمای هوا و اندازه‌گیری لاک‌پشت ماده از دیگر اقدامات مرکز حفاظت و مانیتورینگ لاک‌پشت‌های دریایی است. از ۵ گونه لاک‌پشت دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان، تنها گونه پوزه عقابی در جزیره کیش تخم‌گذاری می‌کند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار