روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت «اقدام شجاعانه ایران» در ارسال نفتکش‌های حامل سوختش به ونزوئلا، تحریم‌ها و تهدیدهای آشکار دولت آمریکا را به چالش کشید.
کد خبر: ۸۵۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶ 25 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: روزنامه رای الیوم نوشت: ورود نفتکش‌های ایران به سواحل ونزوئلا سیلی محکمی به صورت ترامپ بود و تهدید ایران به واکنش شدید در خلیج فارس در صورت تعرض به نفتکش‌ها، جواب داد تا نقطه آغازی برای فروپاشی سیاست تحریم‌های آمریکا باشد.‌

در این مطلب آمده است: نمی‌دانیم احساس دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حالی که ورود نخستین نفتکش ایرانی به یکی از بندر‌های ونزوئلا را می‌شنید چه بود، اقدامی که به چالش کشیدن آشکار تهدید‌های او و شکستن محاصره ظالمانه و گرسنه نگه داشتن مردم ونزوئلا به شمار می‌آید. اما خوب می‌دانیم احساس او احساس یک فرد شکست‌خورده و ذلیل بود که تهدیدهایش برای توقیف این کشتی و چهار کشتی دیگر که در راه هستند برای ترساندن ایران و جلوگیری از همبستگی با دوستان ونزوئلایی و حمایت از رئیس جمهور منتخب و شجاع آن و شکستن محاصره آمریکا و برطرف کردن نیاز کاراکاس به بنزین و گازوئیل، بی‌ثمر ماند.

تفاوت اساسی بین ایران و آمریکا این است که اولی فرآورده‌های نفتی را برای یک ملت تحت محاصره می‌فرستد و رهبرش یک «نه» بزرگ به تلاش‌های آمریکا برای مطیع کردنش می‌گوید، اما دومی یعنی آمریکا نیرو‌های مزدور را در تلاشی مایوسانه برای سرنگون کردن نیکلاس مادورو می‌فرستد و یکی از مزدوران خود را به جای او در راس قدرت منصوب می‌کند.

 

وقتی نیروی دریایی انگلیس جرأت به خرج داد و یک سال قبل نفتکش ایرانی را که برای شکستن تحریم‌های آمریکا به سوی سوریه می‌رفت در تنگه جبل الطارق توقیف کرد قایق‌های ایرانی کمتر از یک هفته یک نفتکش انگلیسی را در آب‌های خلیج (فارس) توقیف و یک نفتکش دیگر را هم جلوی چشم و گوش رزمناو‌های آمریکا تفتیش کردند و نیرو‌های آمریکایی جرأت دخالت برای جلوگیری از این توقیف را نیافتند. آن زمان ترامپ روی زخم انگلیس نمک پاشید و گفت ناوگان‌های آمریکا فقط از کشتی‌های آمریکایی حمایت می‌کنند و به این ترتیب سیلی محکمی به صورت متحدان انگلیسی خود زد که نفتکش ایرانی را به دستور خود او توقیف کرده بودند.

در ادامه این مطلب آمده است: سیاست اعمال تحریم‌های آمریکا در ونزوئلا، ایران و سوریه شکست خورده است و به زودی در چین و روسیه هم شکست خواهد خورد، زیرا نشانگر تکبر قدرت و استکبار است هرچند کم کم اثر خود را از دست می‌دهد و کل جهان را ضد خود متحد می‌کند و ضربات قوی و دردناکی به هیبت آمریکا می‌زند و نفرت از آن را در میان بیشتر ملت‌های جهان عمیق می‌کند، زیرا تحریم‌ها غیرقانونی است و نقض قانون بین‌المللی به شمار می‌رود.

این اقدام شجاعانه ایران در همبستگی با دوست و متحد ونزوئلایی خود نشان می‌دهد کشور‌هایی هستند که تهدید‌های آمریکا آن‌ها را نمی‌ترساند و آماده رویارویی نظامی برای دفاع از دوستان و متحدان خود و کرامت آن‌ها هستند که بخشی اصیل از کرامت خودشان و نیز دفاع از حق خود و آن‌ها برای داشتن حداقل زندگی شرافتمندانه به شمار می‌رود.

ورود این کاروان از نفتکش‌های ایرانی به بندر‌های ونزوئلا بزرگترین شکست برای استکبار آمریکاست و قطعا مقدمه‌ای برای سایر شکست‌های مشابه به ویژه در آب‌های خلیج (فارس) و دریای عمان خواهد بود، البته در صورتی که آمریکا جرأت به خرج دهد و ایران را تحریک کند. قبلا هم پهپاد غول‌پیکر آمریکایی گلوبال هوک از ارتفاع ۲۰ کیلومتری با موشک ایرانی هدف قرار گرفته است، چون حریم هوایی ایران را بر فراز تنگه هرمز نقض کرد و ممکن است این صحنه باز هم با توجه به تنش‌زایی کنونی آمریکا تکرار شود.

رای الیوم در پایان نوشت: این لحظه بزرگ از همبستگی دو کشور است که بینی ترامپ و کابینه او را به خاک مالید و به ملت‌های تحت تحریم آمریکا نشان داد کسانی هستند که با شجاعت و مردانگی در برابر آمریکا می‌ایستند و نه می‌گویند. امر بر آمریکا و رئیس جمهور آن مشتبه شد، چون گمان کردند ونزوئلا در برابر آن‌ها سر خم می‌کند و یک مزدور را به عنوان رئیس جمهور می‌پذیرد. اما ونزوئلا و کشور‌های محور مقاومت با دیگرانی که در برابر خواسته‌های ذلت‌بار ترامپ تسلیم می‌شوند و صد‌ها میلیارد دلار به او می‌دهند، فرق می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار