کد خبر: ۸۵۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 16 May 2020
 

 

 
۱۰ ساعت پیاده‌روی برای پایان عملیاتی سخت

 

یکی از امدادگران: اگر به آنان نمی‌رسیدیم ممکن بود جان‌شان را از دست بدهند، چون هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که این اتفاق برایشان بیفتد. مأموریت خیلی سختی بود، اما تا آخرین لحظه کنار این کوهنوردان ماندیم تا صحیح و سالم به پایین کوه برسند. وقتی رسیدند، خودشان می‌گفتند باورشان نمی‌شود که از آنجا نجات پیدا کرده‌اند

 

[شهروند] چهار تور لیدر برای یافتن مسیری امن در ارتفاعات آستارا چند ساعت سخت و طاقت‌فرسا را گذراندند تا امدادگران هلال‌احمر منجی آنها شدند، درحالی‌که این کوهنوردان حرفه‌ای، بی‌رمق و خسته، توانی برای راه‌رفتن نداشتند. این چهار نفر قصد پیدا کردن مسیری امن را برای تیم خود داشتند، به همین دلیل از سمت اردبیل راهی ارتفاعات گلین‌داشی بخش لوندویل شهرستان آستارا شدند، اما مسیر را گم کردند و نتوانستند به راه‌شان ادامه دهند. آنان در ارتفاعات صعب‌العبور ماندند و آن‌قدر راه رفتند تا توانستند با ١١٢ تماس بگیرند. این کوهنوردان مختصات خود را به امدادگران دادند و منتظر ماندند و امدادگران به هر سختی بود توانستند خود را به آنان برسانند.
این ماجرا ساعت ٣ ظهر روز چهارشنبه رخ داد و در آن ساعت بود که به امدادگران هلال‌احمر خبر گم‌شدن این چهار کوهنورد رسید. بلافاصله یک تیم دو نفره با تجهیزات کامل راهی محل شدند. چهار پسر جوان در تماس خود محدوده جایی را که گیر افتاده بودند، به امدادگران اعلام کردند. مختصات جایی که آنان بودند در جی‌پی‌اس مشخص نمی‌شد، برای همین نتوانستند لوکیشن جایی را که بودند، بفرستند. امدادگران با تجهیزات کامل راهی مسیر شدند و سعی کردند خودشان گرفتارشدگان را پیدا کنند. آنان یک مسیر دو ساعته را با خودرو رفتند، اما از آنجا به بعد دیگر ادامه راه با خودرو امکان‌پذیر نبود، در نتیجه امدادگران به صورت پیاده راهی شدند، آن هم در مسیری سخت و صعب‌العبور. علیرضا قفاری یکی از امدادگران آستاراست که به این مأموریت رفته بود. او درباره آن روز به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «امدادگران جمعیت هلال‌احمر آستارا بلافاصله پس از دریافت خبر مفقودشدن این کوهنوردان با مشارکت یک تیم سه نفره و یک دستگاه خودرو امدادونجات در جست‌وجوی گم‌شدگان بودند. چند ساعت طول کشید تا با پای پیاده توانستیم کوهنوردان را پیدا کنیم. البته از افراد محلی نیز برای بهتر پیدا کردن جای دقیق این کوهنوردان کمک گرفتیم. وقتی به آنها رسیدیم، دیگر رمقی برای ادامه راه نداشتند. چون هنگام رفتن، ما از مسیر صعب‌العبور اما میانبر رفته بودیم، هنگام برگشت دوباره نمی‌توانستیم از آن مسیر برگردیم، زیرا برای کوهنوردان امکان راه‌رفتن در این مسیر وجود نداشت، برای همین راه‌مان طولانی‌تر شد. این چهار پسر جوان که دو نفرشان ایمان و دو نفر دیگر مهدی و فرزاد نام داشتند، از مسیری به بعد دیگر نتوانستند راه بروند. آن‌قدر راه رفته بودند که واقعا توانی برای آنان نمانده بود، برای همین مجبور شدیم کمپ بزنیم. از طرفی هوا بارانی شد و مه همه جا را فرا گرفت. ما شب را در آنجا کنار کوهنوردان ماندیم. صبح زود دوباره راهی شدیم و پس از چندین ساعت بالاخره به پایین کوه رسیدیم. این چهار جوان مجروح یا زخمی نشده بودند، اما از آنجا که چندین ساعت مسیر را گم کرده بودند، ضعف داشتند. آنان خیلی از ما تشکر کردند و می‌گفتند اگر به آنان نمی‌رسیدیم ممکن بود جان‌شان را از دست بدهند، چون هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که این اتفاق برایشان بیفتد. مأموریت خیلی سختی بود، اما تا آخرین لحظه کنار این کوهنوردان ماندیم تا صحیح و سالم به پایین کوه برسند. وقتی رسیدند، خودشان می‌گفتند باورشان نمی‌شود که از آنجا نجات پیدا کرده‌اند.»
این امدادگر با اشاره به شماره گویای ١١٢ متعلق به سازمان هلال‌احمر گفت: «از گردشگران و شهروندان تقاضا داریم در صورت بروز حوادث اینچنینی یا گم شدن با شماره گویای ١١٢ مربوط به این سازمان تماس بگیرند تا امدادگران جمعیت هلال‌احمر بتوانند به آنان خدمات‌رسانی کنند. از طرف دیگر شهرستان مرزی آستارا با کوهستان‌های مرتفع و پوشیده از جنگل در غرب استان گیلان قرار دارد و همه‌ساله گردشگران بسیاری ازجمله کوهنوردان به این منطقه سفر می‌کنند، اما آنان با توجه به خطرهای احتمالی لازم است شرایط ایمنی لازم را رعایت و به هشدارها توجه کنند، تا دوباره شاهد اتفاقات اینچنینی نباشیم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار