روند رو به افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران در مدت کمتر از ۲۴ ساعت گذشته و ابهام در تعطیلی مدارس در این خطه شمال کشور باعث شده است تا خانواده‌های دانش‌آموزان اقدام به تشکیل "پویش نه به مدرسه " کنند.
کد خبر: ۸۲۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷ 28 February 2020

پرسش در باره وضعیت فعالیت مدارس از آغاز هفته آینده از دیروز پنجشنبه به صورت جدی در فضای حقیقی و مجازی مازندران مطرح شد و امروز جمعه نیز به اوج رسید. بسیاری از خانواده های مازندرانی از صبح امروز به صورت تلفنی از افرادی که ممکن است اطلاعات وضعیت مدارس را زودتر دریافت کنند تماس می گیرند و در این باره پرسش می کنند.

بخشی از تماس های دریافتی خبرنگاران رسانه های مختلف از جمله ایرنای مازندران نیز طی دیروز و امروز مربوط به نگرانی خانواده ها از نامشخص بودن وضعیت تعطیلی یا فعال بودن مدارس و دانشگاهها بوده است و این دغدغه هم بازار شایعات را در فضای مجازی داغ کرده است.

نویسنده این گزارش که خود طی چند ساعت گذشته پاسخگوی دهها تماس تلفنی از اقوام ، آشنایان و دیگر شهروندان بود ، متوجه شد که شایعات فضای مجازی چنان بر خانواده ها تاثیر گذاشته است که بر خلاف روزهای گذشته دیگر خانواده ها در باره تعیین تکلیف فعالیت مدارس پرسش نمی کنند ، بلکه به دنبال تاییدیه گرفتن در باره تعطیلی مدارس تا پایان تعطیلات عید نوروز هستند.

طی دو روز گذشته در فضای مجازی مازندران و حتی در فضای حقیقی شایعاتی در باره تعطیلی مدارس و دانشگاههای سراسر کشور تا پایان تعطیلات و برگزاری کلاس های مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد در حالی که تاکنون دستکم در استان مازندران دستگاههای ذیربط هیچگونه اطلاع رسانی در این زمینه نداشته اند.

البته مشخص نبودن وضعیت فعالیت مدارس و دانشگاههای مازندران برای هفته آینده در حالی است که اطلاعات رسمی منتشر شده نشان می دهد تنها طی ۲۴ ساعت گذشته آمار جمعیت مبتلا به کرونا در مازندران با بیش از ۵۰ درصد افزایش از ۱۱ نفر به ۱۷ نفر افزایش یافته است.

همچنین گزارش های رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که آمار افراد مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان هم رو به افزایش گذاشته است به گونه ای که در شهرستان بابل که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار داد آمار بیماران مشکوک به حدود ۵۰ نفر رسیده است . همچنین افزایش تعداد بیماران مشکوک سبب شده است تا بخشی از بیمارستان شهید یحیی نژاد هم به عنوان مرکز قرنطینه بیماران کرونایی در نظر گرفته شود.

این در حالی است که ابتدا تنها بیمارستان مرحوم میناگر به عنوان مرکز قرنطینه مشکوکان به کرونا در بابل تعیین شده بود. در مجموع در مازندران چهار بیمارستان برای این منظور در نظر گرفته شده است ولی گزارش های نسبتا مطمئن حاکی است که فضاهای در نظر گرفته شده با توجه به روند رو به افزایش افراد مشکوک کفایت نمی کند و احتمالا باید فضاهای بیشتری در نظر گرفته شود.

با وجود پیگیری های خبرنگار ایرنا ، تا زمان مخابره این گزارش هیچ مرجعی حاضر نشده است در باره فعالیت یا عدم فعالیت مدارس و دانشگاههای و مراکز آموزش عالی مازندران اظهار نظر کند .

در سکوت مسئولان و دستگاههای اجرایی ، خانواده های دانش آموزان مازندرانی تنها راه را به راه انداختن کمپین نه به مدرسه دیده اند . این خانواده ها بخصوص والدینی که دانش آموز مقطع ابتدایی دارند در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اعم از تلگرام، واتساپ و اینستاگرام در حال یارگیری برای تعطیل کردن مدارس برای هفته آینده و احتمالا در صورت ادامه روند موجود تا پایان تعطیلات عید نوروز هستند.

این نگرانی خانواده های مازندرانی با توجه به سفر جمعی از هموطنان از مناطق مختلف کشور به این استان به خاطر تعطیلات یک هفته ای مدارس و دانشگاهها ، تشدید شده است بویژه این که تاکنون تنها جان باخته کرونا در مازندران بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران مسافری از تهران بود که در تنکابن درگذشت . همچنین برای نخستین بار بیماری کرونا در مازندران با سفر ۲ نفر بابلی به قم و بازگشتشان رونمایی شد.

آموزش و پرورش نقشی ندارد
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به عنوان مسئول دستگاهی که چشم تمامی والدین و دانش آموزان در باره اطلاعات جدید تعطیلی یا ادامه فعالیت مدارس با اوست ، به خبرنگار ایرنا گفت که برنامه تعطیلی مدارس طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا بر عهده وزارت بهداشت و در استان ها بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی است و آموزش و پرورش نقشی در آن دارد.

علی رضا سعدی با تایید ضمنی تشکیل پویش " ما فرزندانمان را به مدرسه نمی فرستیم " از سوی والدین برخی از دانش آموزان در پی مبهم بودن احتمال تعطیلی مدارس ، افزود : تعدادی از والدین دانش آموزان پیامک هایی را با این مضمون برای ما نیز ارسال کردند، ولی ما هم همچنان در انتظار تصمیم دانشگاه علوم پزشکی استان هستیم.

اگر چه مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تاکید دارد که تصمیم تعطیلی مدارس به خاطر خطر کرونا با این دستگاه نیست ، ولی اطلاعاتی که از سوی روابط عمومی این مجموعه منتشر می شود تا حدود زیادی برای مخاطبان اعم از والدین و دانش آموزان قابل تعبیر و تفسیر وگمراه کننده است .

به عنوان مثال روابط عمومی این مجموعه عصر امروز با انتظار " فراخوان آموزش در خانه " به شایعه احتمال تعطیلی مدارس تا پایان تعطیلات نوروز دامن زده است ، اگر چه پیش از این در سطح ملی با اعلام برنامه های آموزش مجازی برای مدارس و دانشگاهها این توقع را ایجاد کرده بودند.

روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران در فراخوان خود خطاب به " تمامی معلمان زحمتکش و همکاران فرهنگی استان مازندران " نوشت : با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن دانش آموزان، باید از بستر فضای مجازی برای تدریس در خانه استفاده کرد. همکاران عزیزی که با ساخت کلیپ، فیلم و یا هر امکان دیگری مباحث درسی را با توجه به بودجه بندی دروس ارائه می کنند فایل مورد نظر را با حجم کم برای ما ارسال کنند تا با نام خودشان در شبکه های اجتماعی منتشر کنیم و همه دانش آموزان استان از آن بهره مند شوند.
البته این فراخوان وقتی در کنار اطلاعیه دیگر روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران در باره اقدامات انجام شده در مدارس گذاشته شود ، بیشتر سبب سردرگمی خانواده ها و احساس ناامنی در آنها در شرایط کنونی شده و تشکیل کمپین تعطیلی مدرسه را قابل توجه می کند.

در حالی که مدارس مازندران از آغاز هفته ابتدا به خاطر پایان انتخابات مجلس یازدهم و خستگی همگانی به تعطیلی رفتند و سپس این تعطیلی در روزهای بعد به خاطر نگرانی از بیماری کرونا تاکنون ادامه یافت ، ولی آموزش و پرورش مازندران فهرستی از اقدامات انجام شده را منتشر کرده است که برخی از موارد آن مانند دادن آموزش به دانش آموزان برای مقابله با کرونا وجود دارد در حالی که از آغاز رونمایی کرونا تاکنون مدارس مازندران هیچگونه فعالیتی نداشته اند.

گند زدایی مدارس از ویروس کرونا
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در باره اقدامات انجام شده در ارتباط با کرونا در مدارس به خبرنگار یارنا گفت : در تعطیلی هفته اخیر مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام مدارس و فضاهای آموزشی استان با همکاری روسای آموزش پرورش شهرستان ها، مدیران مدارس و کمک های مالی و تجهیزاتی انجمن های اولیاء مدارس گند زدایی شد.
سعدی پور اظهارداشت : هم اکنون تمام مدارس و فضاهای آموزشی ما ضدعفونی شدند و این اقدام پیشگیرانه از سوی مدارس انجام شده است.
دریافت پیشنهادهای آموز الکترونیکی
سعدی پور در مورد تدریس الکترونیکی و فضاهای مجازی به دانش آموزان در صورت تداوم تعطیلی مدارس خاطرنشان کرد : وزارت آموزش و پرورش برنامه های آموزش تلویزیونی را برای دانش آموزان در خانه از طریق شبکه آموزش تلویزیون برای تمام مقاطع به مدت حدود ۷ ساعت در روز پیش بینی کرد که از دهم اسفندماه اجرایی می شود.
وی افزود : ما در استان مازندران نیز از معلمان در مدارس درخواست کردیم تا محتوای درسی که دارای شرایط آموزش از طریق فضای مجازی وجود دارد را ارایه دهند که بزودی این نظراتشان را ارایه دهند.
استان مازندران حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد که درحدود چهار هزار مدرسه و فضای آموزشی به تحصیل اشتغال دارند.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار