این روزها اخبار مرتبط با کرونا در صدر توجه مردم قرار دارد و در حالی که بارها و بارها تاکید شده است که مردم باید رسانه های رسمی کشور را مرجع دریافت اخبار قرار دهند بازار انواع و اقسام شایعات داغ داغ است.
کد خبر: ۸۲۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 24 February 2020

این روزها اخبار مرتبط با کرونا در صدر توجه مردم قرار دارد و در حالی که بارها و بارها تاکید شده است که مردم باید رسانه های رسمی کشور را مرجع دریافت اخبار قرار دهند بازار انواع و اقسام شایعات داغ داغ است.

 

از شایعه تا واقعیت کروناویروس/زنگ خطری که دیر به صدا درآمد

خبرگزاری فارس- حسین طالب علی: «کرونا ویروس» که شیوعش از کشور چین آغاز شد، مدتی است در صدر اخبار جهان و ایران قرارگرفته است، ویروسی که آیرا لونجینی، مشاور سازمان جهانی بهداشت که زیست‌شناس و متخصص بیماری‌های واگیر است، اعلام کرد که احتمال مبتلا شدن دو سوم جمعیت جهان به این نوع جدید ویروس کرونا (COVID-19) وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات قرنطینه می‌تواند باعث کاهش سرعت انتشار ویروس شود از قابلیت انتشار این ویروس و گسترش آن به خارج از مرزهای چین و درگیر کردن کشورهای مختلف جهان خبر داد. در مدت‌زمان کوتاهی این اتفاق افتاد و نمونه‌هایی از انتشار این ویروس در کشورهای مختلف تأیید و نگرانی‌ها از شیوع جهانی این ویروس جدی‌تر شد.

هفته آخر بهمن‌ماه اخباری مبنی بر ورود ویروس کرونا به کشور در برخی رسانه‌ها منتشر شد که با واکنش و تکذیب وزارت بهداشت همراه بود.

اما طولی نکشید که در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه در خبری اعلام شد که نتایج بررسی‌ها در قم نشان می‌دهد دو شهروند قُمی به ویروس کرونا مبتلا هستند. این نخستین خبر درباره ابتلا به این ویروس در کشور بود.

 این خبر در حالی منتشر شد که دو روز قبل از آن رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان قم عنوان کرده بود که هیچ موردی از ویروس کرونا در قم مشاهده نشده است.

وی این خبر را نیز ذکر کرد که آموزش‌های لازم به پزشکان و پرستاران داده‌شده و آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس ایجادشده است.

در همان روز یعنی 28 بهمن‌ماه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اطلاعیه‌ای در خصوص فوت دو بیمار در بیمارستان کامکار قم منتشر کرد که در آن تأکید شده بود که هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر ابتلا این بیماران به بیماری کرونا دیده نشده است.

 

به صدا درآمدن آژیر خطر کرونا در قم

و اما 30 بهمن ماه خبری مبنی بر حضور دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قم منتشر شد. دلیل سفر وی به قم در ابتدا بازدید از مراکز درمانی و نشست با رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی قم به دلیل گسترش موج جدید آنفولانزا در کشور عنوان شد، ولی در کمتر از یک ساعت از انتشار این خبر، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت نتایج آزمایش دو مورد مشکوک به ابتلا کروناویروس را مثبت اعلام کرد.

دکتر کیانوش جهانپور با تأکید بر اینکه ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به کرونا ویروس در قم مشاهده‌شده، از استقرار تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم خبر داد.

با اعلام این خبر در سایت‌ها و کانال‌های خبری موجی از نگرانی شهروندان قمی و در ادامه کشور را در برگرفت. خبرهای ضدونقیض و فضاسازی کاذب و نشر شایعات توسط برخی کانال‌های خبری به‌تدریج سایه ترس را بر سر شهر قم گستراند و مردم را هراسان کرد.

دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت که در قم مستقرشده بود طی مصاحبه‌ای ضمن تأیید دو مورد فوتی ناشی از ویروس کرونا در قم با تأکید بر اینکه این بیماری کشنده‌تر از آنفولانزا نیست از مردم خواست ضمن حفظ آرامش با رعایت بهداشت فردی و عدم حضور در مراکز شلوغ از شیوع این بیماری در قم جلوگیری کنند.

 

اختصاص دو بیمارستان برای بیماران مشکوک به کرونا 

دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به اینکه قرار بر این بود با مردم صادق باشیم، از اطلاع‌رسانی شیوع کرونا در قم بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج اولیه آزمایش‌ها خبر داد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه بیمارستان کامکار به‌عنوان مرکز بیماران ویروسی در قم در نظر گرفته‌شده از تخلیه و تجهیز بیمارستان فرقانی برای پشتیبانی از بیماران کرونایی در صورت نیاز خبر داد.

برگزاری جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان قم

استاندار قم نیز در روز 30 بهمن در نشست قرارگاه پدافند زیستی با تأکید بر اینکه هیچ مدیری به‌جز دکتر قدیر حق اظهارنظر در خصوص وضعیت استان را ندارد از رسانه‌ها و مردم خواست تا اخبار را از طریق دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال کنند.

در این جلسه مقرر شد مدارس روز پنجشنبه اول اسفند تعطیل اعلام‌شده و همه دستگاه‌ها موظف شدند با دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل شرایط همکاری کنند.

 

تأیید ابتلای سه مورد جدید به کرونا ویروس در قم و اراک 

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در روز اول اسفند با اشاره به اینکه ابتلای سه نفر از بیماران بستری در قم و اراک به کرونا ویروس تأیید شده از تابعیت ایرانی این سه بیمار و سکونتشان در قم خبر داد.

وی همچنین از لغو مرخصی روسا و معاونین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور با دستور وزیر بهداشت خبر داد و پیشنهاد محدود کردن رفت آمد مردم به حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و سایر اماکنی که تجمع انسانی را در بر دارد ارائه کرد.

لغو اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی و لغو تمام سمینارها و همایش‌ها در شهر قم نیز از دیگر توصیه‌های وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در قم بود.

 

ماهی گیری از آب گل آلود توسط کاسبان کرونا

پس از اطلاع رسانی درباره شیوع کرونا در قم مردم برای درامان ماندن از این ویروس برای تهیه ماسک، الکل و ژل ضدعفونی‌کننده به داروخانه‌ها مراجعه کردند، ولی در کمال ناباوری و در اقدامی غیر انسانی ماسک در قم نایاب و قیمت آن سر به فلک کشید.

ماسک‌ها ساده که تا دو سه روز قبل به قیمت کمتر از 500 تومان به فروش می‌رسید قیمتی سه تا پنج هزار تومانی پیدا کرد و قیمت ماسک‌های فیلتر دار نیز تا 30 و 40 هزار تومان نیز بالا رفت.

این شرایط در صورت در قم پدید آمد که در غفلت و ضعف نظارت نهادهای نظارتی استان دغدغه ماسک نیز بر دیگر نگرانی‌های مردم افزوده شد و عده‌ای فرصت طلب با احتکار و گرانفروشی ماسک و دیگر اقلام مورد نیاز مردم فضای روانی شهر را عملاً تحت الشعاع قرار دادند.

با وجود اینکه مسئولین در مصاحبه‌های مختلف از تأمین ماسک مورد نیاز قم سخن می‌گفتند ولی عملاً بسیاری از داروخانه‌ها از نبود ماسک سخن می‌گفتند و داروخانه‌هایی هم که ماسک داشتند با چند برابر قیمت به مردم عرضه می‌کردند.

ورود دادستانی به موضوع احتکار و گرانفروشی ماسک

با بحرانی شدن موضوع ماسک و افزایش چند برابری قیمت آن، معاون دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان این خبر که در پی سودجویی تعدادی از داروخانه‌ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی، طی دستور قضایی به دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت معدن و تجارت و معاونت غذا و داروی استان قم مقرر شد سریعاً تیمی متشکل از بازرسان سازمان‌های مذکور نسبت به بازرسی و نظارت شبانه روزی از داروخانه‌ها و مراکز عرضه محصولات بهداشتی سطح استان و کلیه انبارهای آن، اقدام کنند از پلمپ مراکزی که هرگونه تخلف و ممانعت از عرضه ماسک و فروش با قیمت بالا در آن گزارش شود خبر داد.

وی از همشهریان خواست تا گزارشات خود را در این خصوص به شماره 09333633251 در پیام رسان ایتا ارسال کنند.

 

گسترش شایعه قرنطینه قم در فضای مجازی

بامداد پنجشنبه اول اسفند تصاویری از حرکت خودروهای یگان وی‍ژه از تهران به قم در برخی کانال‌های خبری منتشر و علت آن قرنطینه شهر قم عنوان شد. تصاویری که به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و فضای روانی منفی بر روی قم را بیشتر از قبل کرد.

هر چند صبح پنجشنبه خبری از یک منبع آگاه در نیروی انتظامی منتشر شد که اعزام این خودروها ربطی به بیماری کرونا و قرنطینه کردن شهر قم ندارد و این نیروها برای برگزاری انتخابات روز جمعه به برخی شهرهایی که با کمبود نیرو مواجه هستند اعزام شدند.

در این شرایط دانشگاه علوم پزشکی قم طی اطلاعیه تأکید کرد که قرنطینه سازی بنا بر دستورالعمل‌ها فقط در بیمارستان انجام می‌شود و شایعاتی مبنی بر قرنطینه شدن شهر قم و ورودی‌های آن صحت ندارد. وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز این موضوع را در مصاحبه‌های جداگانه تأیید کرده و از مردم خواستند تحت تأثیر شایعات قرار نگیرند.

 

برگزاری جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا به ریاست جهانگیری

هم‌زمان با قم در چندین شهر دیگر ازجمله اراک موارد مثبت کرونا مشاهده شد. این وضع موجب شد شامگاه پنجشنبه جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا به ریاست معاون اول رئیس جمهور در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شود.
در این جلسه وزرای بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گردشگری و آموزش و پرورش، رئیس سازمان پدافند غیر عامل، ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس اورژانس کشور، سخنگوی دولت و جمعی از معاونان وزارت بهداشت حضور داشتند.

پنجشنبه شب دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیمارهای واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگویی آمار قطعی مبتلایان به بیماری کرونا را چهار نفر در قم و یک نفر در اراک عنوان کرد.

وی با تأکید براینکه هیچ کدام از این بیماران به چین مسافرت نکردند و با فرد چینی نیز ارتباط نداشتند، از بررسی میدانی کارشناسان برای یافتن علل شیوع این بیماری در قم خبر داد.

 

انتشار شایعه ممانعت از زیارت حرم حضرت معصومه (س) 

شایعه سازان مجازی که این روزها از هر فرصتی برای بحران سازی و افزایش مخاطبان خود سوء استفاده می‌کنند، با انتشار تصویری از ضریح مطهر حرم حضرت معصومه(س) که نشان از قراردادن میله‌هایی در جوار مضجع شریف داشت، خبر ممانعت از زیارت این بارگاه نورانی را منتشر کردند. خبری که واکنش مدیران این آستان را به همراه داشت.

مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) با اشاره به اینکه ضریح مطهر در برخی از شب‌ها ضد عفونی می‌شود و در این ایام نیز برای رعایت بیشتر بهداشت عمومی تعداد دفعات آن افزایش یافته است، تصویر منتشر شده را نیز مربوط به ضد عفونی کردن ضریح مطهر ذکر کرد.

وی با بیان اینکه هیچ ممانعتی برای زیارت وجود ندارد، از حضور زائران به صورت عادی بدون هیچ مشکلی در حرم مطهر و کنار ضریح خبر داد.

 

 تلاش رسانه‌های بیگانه برای کاهش حضور مردم در انتخابات 

شیوع بیماری کرونا در قم با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مقارن شد و رسانه‌های بیگانه و کانال‌های خبری وابسته به آنان تلاش کردند با ایجاد هراس در بین مردم از میزان مشارکت در انتخابات بکاهند.

ولی مردم قم تحت تأثیر این فضاسازی‌ها قرار نگرفته و از دقایق آغازین انتخابات با حضور در پای صندوق‌های رأی این توطئه کرونایی بیگانگان را نیز خنثی کردند.

تنها نکته‌ای که در این روز خبرساز شد جلوگیری از ورود خبرنگاران و عکاسان به دفاتر علما و مراجع به منظور انعکاس حضور آنان در انتخابات به بهانه کرونا بود.

آخرین ترفند معاندین برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات فضاسازی درباره استامپ‌های آلوده و انتقال کرونا از طریق آن به شرکت کنندگان در انتخابات بود، به همین دلیل با موافقت مسؤولان برگزاری انتخابات در تمام شعب اخذ رأی، مواد ضدعفونی کننده در اختیار رأی دهندگان قرار گرفت و استفاده از استامپ نیز برای ثبت اثر انگشت اختیاری شد.

برخی شرکت کنندگان در انتخابات با دست نوشته‌ای اعلام کردند «کرونا سهل است، اگر تمام ویروس‌ها و بیمارهای واگیردار هم بر قم نازل می‌شد نمی‌توانست ما را از شرکت در انتخابات منصرف کند».

با مردم رو راست هستیم

دکتر کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور روز جمعه دوم اسفند با حضور در قم جلسه‌ای با رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی و روسای بیمارستان‌های استان برگزار کرد.

وی در این جلسه با تأکید بر اینکه با مردم رو راست هستیم و تمام مسائل را به آنان می گوییم، بر حفظ آرامش مردم و رعایت مسائل بهداشتی تأکید کرد.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه انسجام خوبی بین دستگاه‌های استان برای کنترل ویروس کرونا به وجود آمده است، از تأمین ماسک مورد نیاز مردم قم خبر داد.

وی همچنین با حضور در بیمارستان کامکار از نزدیک در جریان خدمات دهی به بیماران قرار گرفت و دستورات لازم برای تهیه امکانات مراکز درمانی را صادر کرد.

ابتلای 13 نفر دیگر به ویروس کرونا

همزمان با برگزاری انتخابات، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش‌های آزمایشگاهی ابتلای 13 نفر دیگر از جمله هفت نفر در قم، چهار نفر در تهران و دو نفر در گیلان تأیید شده است.

در این اطلاعیه آمده بود که اغلب موارد کماکان از ساکنین قم بوده و یا سابقه مراجعت در روزها و هفته‌های اخیر را داشته‌اند.

 

ورود مراجع تقلید به موضوع کرونا

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت توجه به هشدارها و توصیه های پزشکان برای مقابلهبا ویروس کرونا، توصیه های بهداشتی پزشکان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات را حجت دانست.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز در پیامی دیگر با تاکید بر اینکه مردم باید در شرایط شیوع بیماری مسائل بهداشتی را جدی بگیرند، حفظ جان و سلامت مردم را از مسائل واجب عنوان کرد و گفت: اگر کسی در این زمینه کوتاهی کند در پیشگاه خداوند مسؤول است. در عین خونسردی مردم باید به توصیه‌های مسؤولان عمل کنند.

آغاز موج تعطیلی مراکز آموزشی در قم

در پی شیوع بیماری کرونا و انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل این بیماری، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، حوزه های علمیه، اداره کل ورزش و جوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام هایی جداگانه تمام فعالیت‌های خود را تا روز پنجشنبه تعطیل کردند.

همچنین تمام اجتماعات، همایش ها و مراسم ها، موزه ها، سینماها، سالن‌های تئاتر و دیگر اماکنی که محل تجمع انسانی بود تعطیل شد.

عدم برگزاری آزمون دکتری و آزمون های راهنمایی و رانندگی نیز از دیگر تمهیدات برای کنترل کرونا ویروس در قم بود.

 

کشف 700 هزار ماسک احتکار شده در قم

در شرایطی که در اقدامی غیر انسانی و غیر قانونی عده‌ای محتکر در شرایط بحرانی قم اقدام به احتکار ماسک و افزایش قیمت چند برابری آن کرده بودند، دادستانی قم وارد عمل شد و  با دستور دادستان مرکز استان قم جلسه فوری با حضور معاون دادستان، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت و معدن ، سازمان مدیریّت بحران، سازمان تعزیرات حکومتی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد.

علی اصغر سلطانی معاون دادستان قم یک روز بعد از کشف 700 هزار ماسک احتکار شده در قم خبر داد و گفت که مقرر شده تمام ماسک‌ها در 32 داروخانه سطح شهر با قیمت هر عدد 500 تومان در اختیار شهروندان قرار گیرد و تیم بازرسی با حضور نماینده دادستان، بصورت شبانه روزی نظارت لازم را بر توزیع ماسک‌ها به‌عمل آورند.

وی همچنین این خبر خوب را داد که  بر اساس دستور قضایی صادره از سوی دادستانی قم مقرر شد 22 هزار عدد ماسک احتکار شده در یکی از انبارها نیز به‌صورت رایگان در اختیار افراد بی بضاعت قرار گیرد.

دستگیری فردی که در قالب دستفروشی اقدام به احتکار 1800 ماسک در یکی پاساژ‌های اطراف حرم کرده و با قیمت بالا این ماسک‌ها را می فروخت نیز توسط عوامل تخلفات شهری شهرداری قم با دستور دادستانی صورت گرفت.

توزیع وسیع ماسک در این روز تا حدی بحران را در قم کاهش داد ولی قیمت‌های اعلام شده توسط مسئولان امر با آنچه در سطح داروخانه‌ها در حال انجام است تفاوتی فاحش دارد.

دکتر نمکی وزیر بهداشت نیز از آماده‌سازی بسته‌هایی حاوی ماسک، محلول‌های ضد عفونی‌کننده و بروشور‌های آموزشی برای تحویل رایگان به خانواده‌های قمی خبر داد که چگونگی تحویل این بسته‌ها نیز همچنان سوال بسیاری از خانواده‌های قمی است.

سخنان صریح دکتر قدیر از وضعیت بحرانی کرونا در قم در رسانه ملی

دکتر قدیر شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما سخنانی بی پرده و صریح درباره وضعیت بحرانی قم رابه زبان آورد.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه آزمایش های کرونا در تهران انجام می‌شود، از تجهیز آزمایشگاهی در قم در روزهای آینده برای این کار خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ مجری برنامه در خصوص آمار مبتلایان به کرونا در قم گفت که از ما خواسته شده آمارهای بیماران مبتلا به کرونا را منتشر نکنیم و وزارت بهداشت مرجع این اخبار است.

دکتر قدیر با تاکید بر اینکه تعداد بیماران در قم زیاد شده و زنگ خطر در قم به صدا در آمده است، تصریح کرد که نزدیک بودن قم به تهران و قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد موجب سرایت این بیماری به تمام کشور می‌شود و از این رو باید به قم نگاه ویژه‌ای داشت.

 

 

تعداد قربانیان کرونا  در روز یکشنبه به 8 نفر رسید

با گذشت زمان وضعیت شیوع کرونا در قم و شهرهای دیگر روبه وخامت می گذارد. روز یکشنبه چهارم اسفند ماه سخنگوی وزارت بهداشت از مثبت شدن ابتلای 15 نفر دیگر به کرونا ویروس و افزایش شمار قربانیان این ویروس به هشت نفر در کشور خبر داد.

کیانوش جهان پور مبتلایان جدید را 7 نفر در قم، 4 نفر در تهران، 2 نفر در گیلان، یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در تنکابن ذکر می‌کند که سه نفر از آنها تا ظهر روز شنبه جانباخته بودند.

وی آمار تشخیص قطعی مبتلایان به کرونا ویروس در کشور را 43 نفر عنوان کرد که 8 نفر از آنها جان خود را طی روزهای قبل از دست داده بودند.

 

ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قم

شهرداری قم نیز برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و عدم هراس مردم برای استفاده از اتوبوس برای سفرهای درون شهری اعلام کرد که بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها با مواد و محلول‌های شستشو و ضدعفونی هر شب در پایانه مرکزی اتوبوسرانی قم انجام می‌شود.

 

قرنطینه شدن رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم

آخرین خبر کرونایی یکشنبه شب حاکی از قرنطینه شدن دکتر قدیر بود. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که از آنجایی که دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم طی روزهای گذشته در تماس مکرر با بیماران مبتلا به کرونا بوده است بنا بر توصیه پزشکان باید مدتی در قرنطینه تحت نظر قرار گیرد.

این قرنطینه در حالی صورت گرفت که وی روز گذشته در گفت‌وگوی خبری شبکه اعلام کرده بود تعدادی از پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند احتمال ابتلا به این ویروس را دارند و آزمایشات لازم از آنها اخذ شده و منتظر جواب آن هستیم.

در مدت زمان اندکی در اطلاعیه ای دیگر طی حکمی از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم دکتر علی ابزاره به عنوان قائم مقام رئیس دانشگاه در مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری ویروسی کرونا منصوب شد.

 

تنها راه کنترل کرونا

این روزها بارها و بارها در صدا و سیما، سایت‌های خبری و فضای مجازی اعلام شده که تنها راه‌کنترل کرونا و پیشگیری از شیوع آن رعایت جدی مسائل بهداشتی، شست و شوی مرتب‌دست‌ها، عدم حضور در اجتماعات، افزایش ایمنی بدن با خوردن میوه‌ها و سبزیجات و ماندن در خانه است.

توصیه‌هایی ساده که اگر فرد فرد شهروندان آن را اجرا کنند در مدت زمان کوتاه شاهد کاهش افراد مبتلا به کرونا ویروس خواهیم بود.

خبرگزاری فارس در راستای رسالت آگاهی بخشی به جامعه در تلاش است با هدف اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص وضعیت کرونا در قم از بروز شایعات که این روزها توسط کاسبان مجازی کم نیست جلوگیری کرده و آرامش روانی را در حد توان به جامعه بازگرداند و دقیق ترین اخبار را در اختیار مخاطبان قرار دهد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار