میخک یکی از گیاهان معطری است که علاوه بر آن که به عنوان ادویه در آشپزی مصرف و معمولاً در ترکیب با فلفل، دارچین، زردچوبه و سایر ادویه‌ها برای تهیه پودر ادویه کاری استفاده می‌شود، به عنوان دمنوش و داروی گیاهی هم طرفداران بسیاری دارد.
کد خبر: ۸۰۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 18 December 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: میخک یکی از گیاهان معطری است که علاوه بر آن که به عنوان ادویه در آشپزی مصرف و معمولاً در ترکیب با فلفل، دارچین، زردچوبه و سایر ادویه‌ها برای تهیه پودر ادویه کاری استفاده می‌شود، به عنوان دمنوش و داروی گیاهی هم طرفداران بسیاری دارد، همچنین روغن آن برای درمان یا تسکین برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد.

 

آشنایی مختصر با گیاه میخک

گیاه میخک در واقع غنچه‌های گل درخت میخک از خانواده موردیان است، میخک زمانی برداشت می‌شود که گل آن چهار کاسبرگ با گلبرگ‌های باز نشده در مرکز داشته باشد، بعد از آن غنچه‌ها خشک می‌شوند و به صورت خشک‌شده در بازار توزیع می‌شوند، میخکی که به عنوان ادویه و دارو به کار می‌رود، پودر این غنچه‌ها است.

میخک از نظر طب قدیم ایران بسیار گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است، غنچه میخک دارای ۱۶ درصد، ساقه‌های درخت در حدود ۵ درصد و برگ‌های آن دارای ۲ درصد اسانس روغنی است که از تقطیر این قسمت‌ها به دست می‌آید، اسانس میخک دارای بویی قوی و طعمی سوزاننده و سفید رنگ است که اگر در مجاورت هوا قرار گیرد، رنگ آن تیره و غلیظ می‌شود.

اوژنول، ماده اصلی میخک، آرام‌کننده و ضدعفونی‌کننده است و از آن در دندان پزشکی برای آرام‌کردن درد دندان استفاده می‌شود، از طرفی میخک دارای مواد مغذی ضروری شامل ویتامین‌ها و به خصوص کلسیم و منیزیم فراوان و حاوی فیبر است و می‌تواند مقدار خوبی انرژی برای بدن فراهم کند.

خواص میخک

جویدن یک گل میخک به جای سیگار کشیدن می‌تواند تمایل افراد به سیگار را کاهش دهد و همچنین با چنین عملکردی باعث انحراف مغز می‌شود؛ همچنین گل میخک سطح هورمون تستوسترون را در مردان حفظ و تنظیم می‌کند و به علاوه گل میخک با خواص آرامش‌بخشی که دارد، می‌تواند گرفتگی و اسپاسم بدن را کاهش دهد.

تحریک دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا و متابولیسم بدن

از میخک برای درمان حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود، میخک تولید و ترشح آنزیم‌های گوارشی را بهبود می‌بخشد و این امر فرایند هضم را افزایش می‌دهد و در نتیجه فعالیت گوارشی را تقویت می‌کند، به علاوه برای کاهش مشکلاتی مانند تحریک پذیری، درد معده، گرفتگی، تهوع و سوء‌هاضمه مفید است، نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا، نفخ و درد معده را از بین می‌برد، همچنین میخک اشتهاآور است و مقوی معده و جهاز هاضمه، بدن، کلیه و کبد است.

 

میخک درمانی برای بیماری‌های دهان و دندان

میخک به دلیل خواص ضددرد، برای مشکلات دهان و دندان و درمان بیماری‌های لثه توصیه و روغن آن به عنوان یک ضددرد و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود، آغشته‌کردن محل پوسیدگی دندان به روغن میخک در تسکین درد دندان مؤثر است، زیرا میخک در حدود ۲۰ برابر قدرتمندتر از اوژنول و دیگر ترکیبات ضددرد است.

میخک‌ها به دلیل عطر متفاوتی که دارند، برای از بین‌بردن بوی بد دهان بسیار تأثیرگذار و یکی از عناصر مهم موجود در خمیر دندان‌ها هستند به همین خاطر مصرف آن برای مقابله با مشکلات تنفسی و بوی بد دهان عالی است، علاوه بر این یکی از راه‌های خلاص‌شدن از مشکل زردی دندان، استفاده از میخک است که برای این منظور باید به طور منظم دندان‌ها را هر روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با این پودر مسواک کرد.

میخک ضد سرطان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

گل میخک باعث پیشگیری از سرطان می‌شود و حتی می‌تواند سرطان ریه را در مراحل اولیه درمان کند، میخک باعث افزایش میزان گلبول‌های سفید در بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و میزان حساسیت بدن نسبت به عوامل خارجی که باعث ایجاد آسیب و ناراحتی می‌شوند را کاهش می‌دهد و همچنین مصرف گل میخک به طور مؤثری از آنفلونزا جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن با کمک میخک

میخک یکی از ادویه‌های توصیه شده برای کاهش وزن است، زیرا حاوی خواص ضدچاقی است، مصرف میخک به پیشگیری از افزایش وزن کمک می‌کند و زمانی که آن را همراه غذا مصرف می‌کنید، تولید بزاق را افزایش می‌دهد که برای گاستریت، اسیدی‌شدن معده و کاهش اشتها مناسب است.

میخک مناسب برای بیماران دیابتی

مقدار انسولین تولید شده در بیماران دیابتی به اندازه کافی نیست و استفاده از گل میخک، به تولید انسولین در بدن و همچنین حفظ سطح قند خون کمک می‌کند، به علاوه یکی از علل بیماری دیابت نوع ۲ آن است که فرد نمی‌تواند وزن خود را کنترل کند، با وجود اینکه لوزالمعده انسولین کافی تولید می‌کند، اما بدن نمی‌تواند از آن برای تجزیه قند خون استفاده کند و مصرف میخک ممکن است به پیشگیری از افزایش وزن اضافه و همچنین درمان علائم مقاومت به انسولین کمک کند.

 

بهبود و افزایش استحکام استخوان‌ها با کمک میخک

میخک حاوی ترکیباتی است که بدن را قادر به ساخت استخوان‌های قوی می‌کند، همچنین تراکم استخوانی را افزایش می‌دهد و برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

میخک کاهنده اضطراب و استرس

میخک دارای اثر گرم‌کننده بر روی بدن و عطر تندی است که باعث شادابی فرد خواهد شد، استفاده موضعی یا مصرف روغن میخک به صورت رقیق‌شده می‌تواند به کاهش فشار ذهنی و خستگی کمک کند، از طرفی هم استفاده از جوشانده برگ ریحان، برگ نعنا و میخک، برای تهیه چای سیاه و ترکیب این نوشیدنی با کمی عسل، استرس و تنش‌های فرد را تسکین می‌دهد.

درمان سردرد و تقویت حافظه

گل میخک به طور مؤثر، درد را کاهش می‌دهد، استفاده از روغن گل میخک روی پیشانی و اطراف بینی در درمان سردرد بسیار مفید خواهد بود و ضعف اعصاب را درمان می‌کند و همچنین میخک تقویت‌کننده مغز است و کسانی که حافظه ضعیف دارند باید از دم‌کرده آن استفاده کنند.

آنتی‌باکتری قوی برای پاک‌سازی ریه‌ها و گلو

میخک یک آنتی‌باکتری قوی و تب‌بر است و از رشد باکتری‌های مضر در ریه‌ها جلوگیری می‌کند، از این رو به بدن برای پیشگیری از سرماخوردگی و تنگی نفس کمک می‌کند و برای درمان سرفه، جویدن میخک به همراه یک تکه کوچک از نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک‌پذیری در گلو را کاهش می‌دهد.

 

میخک دارای خواص ضدالتهابی و کمک‌کننده به بهبود زخم

میخک کمک می‌کند تا گیرنده‌های درد در بدن کاهش پیدا کند، میخک برای درمان التهاب مزمن و بیماری روماتیسم مؤثر است، میخک برای درمان کبودی و خراشیدگی استفاده می‌شود و با توجه به خواص ضدالتهابی که دارد، برای از بین‌بردن ورم نیز مؤثر خواهد بود، علاوه بر این گل‌مژه که التهاب مژه است را درمان و روغن آن به دلیل خاصیت ضدباکتریایی خود، از بروز عفونت‌های چشم نیز جلوگیری می‌کند.

پاکسازی خون با میخک

میخک به پاکسازی خون کمک می‌کند، عصاره‌های معطر آن می‌تواند باعث کاهش سمیت خون شود و فعالیت آنتی‌اکسیدانی را در سراسر بدن تحریک کند، به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در عین حال پلاکت‌ها را پاکسازی می‌کند و مانع از لخته‌شدن خون می‌شود و در نتیجه می‌تواند از سکته مغزی جلوگیری کند و همچنین برای سلامت قلب نیز مفید است.

میخک یکی از بهترین‌ها برای مراقبت از پوست

خواص ضدباکتری میخک برای کاهش آکنه پوست بسیار مؤثر است و به دلیل خواص ضدباکتری، می‌تواند مشکلات پوستی را کاهش دهد و به دلیل ویژگی ضدالتهابی، قرمزی و ورم ناشی از چنین مشکلاتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، روغن گل میخک نیز برای درمان جوش مفید است؛ از طرفی حضور آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میخک، در کنار سبک سالم زندگی باعث جوان‌سازی پوست می‌شود و رادیکال‌های آزادی را که موجب آسیب به سلول‌های پوستی و چین و چروک زودرس می‌شوند را خنثی می‌کند.

تضمین سلامت مو با میخک

با مصرف گلبرگ میخک و یا روغن آن می‌توان حجم مو‌ها را افزایش داد و همچنین در کوتاه مدت می‌توان به کاهش ریزش مو‌های خود که شاید بر اثر استرس، تغذیه ناسالم، مشکلات هورمونی، از دست‌دادن ناگهانی وزن، استفاده از برخی محصولات مراقبت از مو و تغییرات فصلی بوده است، کمک کرد.

خواص روغن میخک

خواص روغن گل میخک مشابه خواص گل میخک و دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است، روغن میخک حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است و می‌توان از آن به تنهایی و یا در ترکیب با روغن‌های دیگر استفاده کرد، روغن گل میخک برای زخم پوست، تقویت مو، بهبود هضم، مسائل دندانی و ناخالصی‌های خون مفید است، روغن گل میخک یک عنصر مهم در اکثر خمیردندان‌ها و دهانشویه‌ها است.

روغن میخک به تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرماخوردگی و سرفه و درمان سینوزیت و سردرد کمک می‌کند و همچنین در درمان عفونت‌های قارچی، بریدگی‌ها، زخم‌ها و نیش حشرات مفید است، ولی باید بسیار مراقب بود، زیرا استفاده از آن به طور مستقیم بر روی زخم می‌تواند مضر باشد و اگر زخم عمیق باشد، آن را باید با روغن‌های دیگر رقیق کرد و از آن استفاده کرد تا مطمئن بود که پوست دچار سوختگی نخواهد شد.

روغن میخک برای سلامت پوست و مو

روغن گل میخک به سلامت پوست کمک می‌کند، برای به دست آوردن مزایای روغن گل میخک، آن را دو بار در روز اعمال کنید، پوست مرده را از بین می‌برد و پوست را تازه و جوان خواهد کرد و برای کاهش و درمان آکنه می‌توان روغن گل میخک رقیق شده را به عنوان یک شستشودهنده صورت در صبح و قبل از رفتن به رختخواب استفاده کرد، همچنین روغن گل میخک به داشتن مو‌های سالم کمک می‌کند.
روغن گل میخک در کاهش درد گوش، کمک به دفع حشرات، درمان دیابت و سردر‌های شدید، درد مفصلی، التهاب دردناک، درمان آرتریت، آرتروز و روماتیسم، درمان وبا، کاهش سطح استرس، کاهش و درمان مشکلات تنفسی از جمله سرفه، سرماخوردگی، برونشیت، آسم، سینوزیت، سل و حتی گلودرد و کاهش علائم سرطان مفید است.

روش تهیه دمنوش میخک

برای تهیه‌ی چای یا دمنوش گل میخک، مقدار ۱۰ گرم گل میخک را با یک لیتر آب جوش مخلوط و به مدت ۵ دقیقه دم کنید، پس از گذشت این مدت دمنوش آماده مصرف است که می‌توان آن را با کمی عسل یا نبات شیرین کرد.

میخک بسیار گرم است و به همین خاطر برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده‌ها شود؛ بانوان باردار می‌توانند پس از مشورت با پزشک خود، مقدار اندکی از گل میخک را به عنوان ادویه در غذا استفاده کنند، ولی باید از مصرف آن به صورت دارو اجتناب کنند.

مضرات مصرف گل میخک و روغن آن

گذاشتن میخک بر روی دندان علمی نیست و حتی گذاشتن میخک به مدت چند روز یا چند ساعت در سطح دندان به دلیل داشتن خواص اسیدی، احتمال زخم شدن لثه فرد را فراهم می‌کند، تنها با به‌کار بردن داروی «اوژنول» که استخراج شده از میخک است، در پانسمان‌های موقت دندان توسط دندان‌پزشک و در صورتی که سر عصب باز باشد، بی‌حسی موضعی ایجاد می‌شود.

گل میخک برای مصرف ایمن است، اما مصرف بیش از حد گل میخک و روغن آن ممکن است منجر به برخی عوارض مانند افزایش خونریزی، کاهش سطح قند خون، آلرژی، مشکلات تنفسی، تشنج و حساسیت پوستی شود.

در حالی که روغن گل میخک به رفع زخم‌های لب کمک می‌کند، موجب سوزش، خشکی لب و حتی آسیب بافتی نیز می‌شود و حتی می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند و باعث ایجاد حفره در آن‌ها شود.

روغن گل میخک در هنگام تماس با چشم حتی می‌تواند باعث نابینایی شود و ممکن است که باعث افزایش خونریزی شود، این به دلیل اثر نازک شدن رگ‌های خونی است، بنابراین بهتر است چند روز قبل و بعد از جراحی کاملاً از روغن گل میخک دوری شود.

هرگز از روغن گل میخک در فرم جامد و بسیار غلیظ استفاده نکنید، حتماً قبل از استفاده از روغن برای جلوگیری از واکنش‌ها، آن را رقیق کنید و به علاوه روغن میخک نباید برای کودکان زیر ۲ سال استفاده شود، زیرا ممکن است منجر به نارسایی اندامی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار