در خبرها هم خواندیم که به گفته فرمانده نیروی انتظامی ایلام تعدادی از عوامل اغتشاشات استان شناسایی ودستگیر شده اند ،در این خبر آمده است که تعداد 7نفر از عوامل اغتشاشات شهرستان چرداول نیز دستگیر شده اند .
کد خبر: ۸۰۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵ 26 November 2019

تابناک ایلام ::بامداد روز جمعه هفته پیش بدنبال تصمیم سهمیه بندی وگران شدن بنزین از سوی سران سه قوه و اجرای آن از سوی دولت ،بسیاری از شهرهای کشور در اعتراض به این تصمیم متشنج شد . ابتدای امر بسیاری از مسئولین ،سیاسیون ورسانه ها این اعتراض را حق مردم عنوان کردند .

اما  در ادامه راه بسیاری از شهرهای کشور به صحنه خشونت ودرگیری معترضین با مامورین تبدیل شد، این اعتراضات  سمت وسوی خشونت به خود گرفت و به بخش اعظمی از زیر ساختهای شهری،اموال عمومی ،بانکها و مراکز خدماتی خسارت جدی وارد آمد ،متاسفانه در برخی شهرها تعدادی از معترضین ومامورین حفظ امنیت کشته ویا مجروح شدند .

متعاقب بروز این اتفاقات و تشدید درگیری ها ،به منظور تسلط بر امور وجلوگیری از تسری دامنه خشونت وآشوب به دیگر شهرها،با تصمیم شورای امنیت اینترنت کشور قطع و مسئولین امنیتی و انتظامی ، ضرورت جداساری صف مردم از آشوبگران را خواستار شدند .

ذکر این نکته ضروریست که صرفنظر از بررسی چرایی بروز اعتراضات مردمی که هدف این نوشتار نیست ،اما به هرترتیب با کنترل ناآرامی ها ،اوضاع در تمامی شهرهای کشور رو به آرامی گراییده است،اما همانگونه که در مطالب پیشین مکررا بدان اشاره نموده ایم ،مسئولین کشور باید فروکش نمودن التهابات را پایان مشکلات و یا رضایتمندی مردم از روند امور جاری کشور قلمداد نکرده وبه طور جد به فکر ریشه یابی این تحرکات اعتراضی و یافتن راهی برای فایق آمدن بر بی اعتمادی ونارضایتی مردم باشند .

اما با پایان یافتن درگیریها وتجمعات اعتراضی ،این روزها خبرهایی از شناسایی ودستگیری لیدرها و سران ایجاد اغتشاش و تخریب کنندگان اموال عمومی در شهرهای کانون بحران به گوش می رسد ،طبیعی است که از بُعد امنیتی وانتظامی ،دستگاههای مسئول باید به وظیفه خود عمل کرده وبا بررسی دقیق وموشکافانه عوامل احتمالی ومرتبط با کانون های هدایتگر برون مرزی را شناسایی کنند. 

در خبرها هم خواندیم که به گفته فرمانده نیروی انتظامی ایلام تعدادی از عوامل اغتشاشات استان شناسایی ودستگیر شده اند ،در این خبر آمده است که تعداد 7نفر از عوامل اغتشاشات شهرستان چرداول نیز دستگیر شده اند .

همانگونه که مسئولین امنیتی وانتظامی اطلاع کامل دارند درجریان اتفاقات بنزینی یک هفته گذشته ،استان ایلام یکی از آرامترین استانهای کشور بود ،در مرکز استان تعدادی از مردم معترض به گران شدن بنزین ،بصورت آرام ومنطقی با تجمع در اطراف یکی از میادین شهر ،به صورت منطقی اعتراض خود را به این تصمیم اعلام نمودند . دراین تجمع آرام نه شیشه ای شکشت ،نه اموالی تخریب شد و نه اینکه شعار ساختار شکنانه ای از سوی معترضین به گوش رسید .

در شهرستانهای استان هم وضعیت به همین گونه رقم خورد ،تعدادی از مردم معترض در یکی از خیابانها تجمع و اعتراض آرام خود رابه به این تصمیم ابراز داشتند ودر نهایت نیز با تدبیر و هدایت نیروهای امنیتی وانتظامی ودخالت مسئولین محلی ،تجمعات به خیر وخوشی پایان یافت .

نمی خواهیم در این مطلب پا در کفش مامورین امنیتی وانتظامی کرده ورفتار آنها را به چالش بکشیم ،اما این را می دانیم بسیاری از مسئولین استان در مواضع خودشان هم از رفتار متمدنانه ومنطقی هم استانی هایمان تشکر نمودند وهم اینکه در گفتگو با معترضین اعتراض را حق آنان اعلام کردند .

اگر واقعا مسئولین اجرایی ، انتظامی وامنیتی حق اعتراض به تصمیمات ورفتار مسئولین را برای مردم  به رسمیت می شناسند ،شیوه اعمال این حق را نیز تبیین کنند ،نمی شود هم حق اعتراض مسالمت آمیز برای مردم قایل شد ،هم از اعمال این حق جلوگیری به عمل آورد! به هرحال پیش پا افتاده ترین شیوه اعمال این حق ،حضور درکف خیابان ویا تجمع در مقابل مراکز اداری واجرایی است.اگر واقعا اعمال این حق به همین شیوه جاری بود که دراستان شکل گرفت وفرماندهان امنیتی و انتظامی در دیدار چهره به چهره با معترضین  به آنان حق دادند ،پس چه نیازی به پلیسی شدن اوضاع  پسا اعتراضات دراستان  است؟!

هم ما ،هم مردم وهم مسئولین این را می دانند  که سیستم  حکومت ما دو واژه " جمهوریت و اسلامیت "  را به یدک می کشد ،جمهوریت یعنی سهیم شدن مردم در قدرت ،اعمال نظر واراده در ارکان تصمیم گیری ،ابراز عقیده و حتی به چالش کشیدن تصمیمات ورفتار مسئولین و برخورداری از حقوق شهروندی در بستر جامعه مدنی و اعمال دیگر ملزومات مردمسالاری! و اسلامیت آن نیز بسته کاملی از رفتارها،کردارها و شئون مدیریتی و اعمال قانون بر مبنای شرع را در برمی گیرد ،که عفو ،گذشت ،رحمت و رافت سرآمد همه آنان است .

این را هم می دانیم که سطح زندگی مردم استان  نسبت به دیگر مناطق کشور پایین است ،مردم ما در زمره دهک های پایین اقتصادی جامعه قرار دارند ،زندگی قاطبه انها با پیش پا افتاده ترین شیوه ها ومشاغل مدیریت می شود ،براساس آمارها یک پنجم استان ایلام تحت حمایت نهادهای حمایتی قرار دارد ،این یعنی تصمیم گران شدن بنزین زندگی بخش اعظمی از مردم استان را با چالش مواجهه خواهد کرد . طبیعی است به عنوان یک شهروند به این تصمیم اعتراض داشته باشند ،اما هرگز به شیوه دیگر نقاط کشور هم اعتراض نکردند ،از تخریب وسوزاندن وکشتن هم خبری نبود .

بنابراین ماموران امنیتی وانتظامی باید قدر چنین مردمی را بدانند،مردمی که ظرفیت تبدیل نمودن حرکات اعتراضی به رفتارهای مخرب را داشتند اما این کار را نکردند !حال آیا این مردم سزاوار تکریم هستند یا اینکه باید شب وروز را با دلهره دستگیری خود یا نزدیکانشان سپری کنند !آیا این مردم  به پاس رفتار انسانی اشان ،مشمول رحمت ،عفو ورافت حکومت اسلامی نیستند؟!

اصلا در استان ما اغتشاشی رخ نداد که ماموران انتظامی وامنیتی بخواهند سران آن را دستگیر کنند ،یک عده انسان بینوا ،مستعف ومتضرر از تصمیم اخیر مسئولین ،براساس قانون وحق شناخته شده ای که مسئولین انتظامی وامنیتی  هم آن را به رسمیت شناخته اند ،آرام ومودب وطبق معیارهای مردمسالارانه  در گوشه ای از خیابان اعتراض خود را اعلام کرده اند ! این جمع که نه بانکی را به آتش کشاینده ونه به اموال عمومی زیانی رسانیده اند و نه اینکه شعاری برعلیه مسئولین سرداده اند ،تازه اینکه بیشترشان در گفتگو با فرماندهان حاضر در میدان وفاداری خود رابه نظام اعلام و اعتراض را به معنای مخالفت با نظام نمی دانستند!پس چرا باید به آنان اغتشاشگر یا لیدر اغتشاشگر اطلاق شود ؟! چرا که چنین عنوانی به خودی خود جرم محسوب می شود و مجرم هم مستحق مجازات است !

ما به عنوان رسانه حامی نظام همین جا اعلام می کنیم؛ چنانچه رفتار معترضین استان در روزهای بعد از گرانی بنزین زیان وآسیب  به اموال عمومی ،ساختمانها ،خودروها ویا اماکن عمومی را به دنبال داشته ،یا از قِبَل این رفتار ،فردی یا دستگاهی متضرر شده است ،به جرم آنها برابر با جرم تمامی اغتشاشگران کرج ،شهریار ،کرمانشاه ،شیراز واصفهان و... رسیدگی شود ! اگر هم رفتار اعتراضی آنها در قاموس اغتشاش نمی گنجد ،انتظار می رود از تشکیل پرونده قضیایی ولکه دار شدن پیشینه آنان ممانعت به عمل آمده ومشمول رافت حکومت اسلامی شوند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
-
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
مسئولین هیچ وقت قدر این مردم را نمی دانند، مصداق این حرف کم کاری و باندبازی و جناحی بودن آنها جهت نشستن بر اریکه قدرت است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار