مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم با اشاره به مشکل کمبود گاز در جزیره گفت: عوامل متعددی از گذشته دست به دست یکدیگر داده‌اند و امروز درگیر کمبود گاز شده‌ایم اما به طور کلی بد نیست برای یافتن علت از پالایشگاه شروع کنیم.
کد خبر: ۷۸۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 25 September 2019

 

کمبود گاز در قشم برطرف می‌‌شود

به گزارش تابناک کیش، در پی وقوع مشکل کمبود گاز که از مردادماه در روستاهای این شهرستان حادث‌شده، این رسانه هفته پایانی شهریورماه گزارشی در مورد کمبود سیلندر گاز منتشر کرد که همان زمان مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم نبود تانکر اختصاصی حمل گاز مایع را علت اصلی مشکلات به وجود آمده در بخش انتقال و حمل گاز از پالایشگاه به جزیره دانست و از پیگیری برای رفع قریب‌الوقوع این مشکلات خبر داد.

فرهاد نظری اکنون و با گذشت حدود 10 روز بار دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم به تشریح ابعاد دیگری از این مشکل پرداخت و در عین‌ حال مواردی از ابهامات موجود در زمینه مشکلات زیربنایی مشعل گاز را نیز تشریح کرد.

وی با تأکید بر این‌که بخشی از کمبود گاز به سبب تقارن برخی مسائل در یک مقطع زمانی است، گفت: در ظرف همین دو ماه پالایشگاه بندرعباس و نفت ستاره در حال افزایش ظرفیت تولید به‌منظور صادرات هستند و خوب است در تبیین علل کمبود رخ‌داده، مواردی از پالایشگاه هم پیگیری شود که به‌عنوان مثال چرا امروز تنها سه ماشین گاز بارگیری شده است.

وی مشکل رخ‌داده را وسیع‌تر از حوزه قشم دانست و عنوان کرد: بخشی از مشکل به سبب کاهش گاز توزیع‌شده از مبادی مربوطه در جنوب کشور است که البته در قشم مشهودتر بوده چراکه مشعل گاز ماشین کافی در اختیار ندارد و با سختی رسالت توزیع خود را انجام می‌دهد چنانکه شب گذشته تا 12 شب با پیگیری و تماس‌های متعدد به دنبال فراهم آوردن ماشین برای توزیع گاز بودیم و عجیب است که در این 17 سال شرکت یک ماشین برای خود فراهم نکرده است.

این مسئول که دو ماه و اندی است مسئولیت مدیریت این مجموعه را برعهده‌گرفته به بیان مسائلی در مورد مشعل گاز پرداخت و گفت: این شرکت دو میلیارد تومان بدهی دارد و چندین سال است زیان‌ده محسوب می‌شود و از جمله بدهی‌های ما یکی به «پرسی ایران گاز» است که منجر به توقیف تانکر شده و در این زمینه رایزنی و مکاتبه کردیم تا نمایندگان پرسی ایران گاز به قشم بیایند و فردا به‌محض رسیدن مسئولان شرکت مزبور جلسه‌ای با آن‌ها خواهیم داشت.

وی با تأکید بر این‌که ما در مشعل گاز از مسئولیت وقایع رخ‌داده شانه خالی نمی‌کنیم، بیان کرد: به پرسی ایران گاز حق می‌دهیم که به سبب مطالبات پنج‌ساله خود نارضایتی داشته باشد اما در این شرایط حاد همه این مسائل تقارن زمانی پیداکرده و دست‌به‌دست هم داده که ما شرمنده مردم شویم.

نظری یادآور شد: باوجود نداشتن تانکر شهریور سال گذشته 540 تن گاز در جزیره قشم توزیع کردیم و امسال 580 تن گاز توزیع کردیم که به معنای افزایش میزان توزیع، علی‌رغم مشکلات است و حواله‌های صادرشده در بندرعباس و مستندات دیگر در این زمینه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم مدعی شد: امسال مصارف جدیدی در پاییز برای گاز رخ‌داده که از جمله برای خشک‌کردن میگوهای صید شده و صادرات آن از گاز استفاده می‌شود که مشکلات گاز غرب جزیره را تشدید کرده است و با این وجود وظیفه ما تامین گاز موردنیاز مردم است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

وی با بیان این که این مشکلات از گذشته وجود داشته و در این شرایط خود را نشان داده، گفت: برای اجاره تمام وقت یک ماشین هماهنگی لازم را انجام داده و تانکری را هم با واریز مبلغ مورد نیاز و خریداری مخزن مدنظر قرار داده‌ایم و علاوه بر آن ماشینی متعلق به خود شرکت هم که در اجاره پرسی ایران گاز است را به این موضوع اختصاص می‌دهیم که با تجمیع این امکانات مشکل رفع شود.

نظری با بیان این که از خبرنگاران درخواست داریم در محل شرکت حضور پیدا کنند تا مستندات لازم را به آنان ارائه کنیم گفت: در این شرایط سه ماشین گاز در کل کشور توزیع‌شده که یکی متعلق به قشم است و بیش از 50 بار تماس گرفتیم که موفق شدیم ماشین گاز قشم را هماهنگ کرده تا گاز موردنیاز به دست مردم رسد.

مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم بار دیگر با تأکید بر این که به سبب مشکل رخ‌داده شرمنده مردم است، افزود: به مردم حق می‌دهیم که گلایه داشته باشند اما خوب است مردم بدانند که شرکت مشعل گاز در گذشته مشکلات فراوانی داشته، که این میزان مشکلات به یکباره گریبان‌گیر مجموعه شده است.

وی ادامه داد: در این مجموعه ماشینی خریداری‌شده و به مدت 10 سال حتی یک قسط آن پرداخت‌نشده و کسی هم در این موارد بازخواستی نشده که چرا این اقدامات رخ‌داده است.

نظری با اشاره به این که از تیرماه مشکلات تلنبار شده از قبل خود را نشان داد، ابراز داشت: تغییرات مدیریتی در شرکت با هدف اصلاح مشکلات متعدد باقیمانده از سال‌های متمادی بود و آن روزی که من مسئولیت قبول کردم نه ذخیره گاز داشتیم و نه ماشینی برای خدمات به مردم در اختیارمان بود که در همان ابتدای کار اطلاعات موردنیاز زیرمجموعه‌های شرکت و نیازها و راهکارهای حل مسائل را بررسی و احصا کردیم.

وی عنوان کرد: در همان روز هم مدیران وقت، بدون هیچ گزارش و توضیح عملکردی رفتند و هیچ تلفنی را هم پاسخ ندادند که ما بتوانیم مسائل را رتق و قتق کنیم و البته پیرامون تخلفات رخ داده در گذشته حرف‌هایی داریم که بعد از حل مشکل مردم بیان خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم خاطرنشان کرد: این شرکت 17 سال است زیان‌ده بوده و ما دو ماه است مستقر شده‌ایم 600 میلیون تومان پول در حساب شرکت است و همه هزینه‌های جاری، هزینه‌های توزیع، بیمه‌ها و قراردادها و غیره را هم پرداخته‌ایم و باز 600 میلیون تومان پول داریم.

وی در پایان با تأکید بر این که قول می‌دهیم مشکل را ظرف هفته‌های آتی حل کنیم گفت: از مردم خواهش می‌کنیم کمی تحمل کرده و در مصارف خود صرفه‌جویی کنند تا مشکلات زیربنایی را حل کنیم و وضعیت را به شرایط مطلوب ارتقا دهیم.

برچسب ها: گاز ، قشم ، کیش ، جزیره کیش ، قطعی گاز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار