پر بیراه نیست اگر گفته شود راهبرد روابط خارجه انعطاف‏ناپذیر و اینکه کارگزاران و دست‏‏اندرکاران روابط خارجه فاقد خلاقیت و ابتکار عمل هستند. برای فهم ناکارآمدی راهبرد روابط خارجه نیازی به تجربیات طولانی، تخصص یا دانش آکادمیک نیست، کافی است تا نگاهی سطحی به روابط ایران با کشورهای همسایه، منطقه و فرا‏منطقه‏ای افکنده شود یا دستاوردهای راهبرد روابط خارجه را با یک ارزیابی سرانگشتی دو و دو برابر چهار است، بررسی کنیم تا به ناکارآمد و پر‏هزینه بودن راهبرد روابط خارجه پی ببریم.
کد خبر: ۷۷۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ 19 August 2019

به گزارش تابناک کیش؛ پر بیراه نیست اگر گفته شود راهبرد روابط خارجه انعطاف‏ناپذیر و اینکه کارگزاران و دست‏‏اندرکاران روابط خارجه فاقد خلاقیت و ابتکار عمل هستند. برای فهم ناکارآمدی راهبرد روابط خارجه نیازی به تجربیات طولانی، تخصص یا دانش آکادمیک نیست، کافی است تا نگاهی سطحی به روابط ایران با کشورهای همسایه، منطقه و فرا‏منطقه‏ای افکنده شود یا دستاوردهای راهبرد روابط خارجه را با یک ارزیابی سرانگشتی دو و دو برابر چهار است، بررسی کنیم تا به ناکارآمد و پر‏هزینه بودن راهبرد روابط خارجه پی ببریم.
بر کسی پوشیده نیست که تنها منشا بیشتر تنش‏‏ها، اختلاف‏ها، درگیری‏ها و انواع چالش‏های معیشتی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، سیاسی و... که موجب زیست قرون وسطی برای شهروندان خاورمیانه شده، وجود ذخایر سرشار انرژی در خاورمیانه است. آیا سیاست‏ورز، صاحب‏منصب، نخبه یا شهروند آگاه به امور اجتماعی در خاورمیانه است که نداند ریشه بیشتر تنش‏ها در خاورمیانه دخالت و نفوذ کشورهای استعماری فرامنطقه‏‏ای غربی و شرقی و آشفته کردن خاورمیانه به منظور غارت منابع انرژی این منطقه است. 
حکومت‏ها و شهروندان خاور‏میانه هیچ دلیلی برای خصومت، تنش و درگیری ندارند. در جهان معاصر اقتدار فردی، گروهی و ملی به معنی درک، تشخیص و تحلیل کاربردی امور عینی است. کاربردی و کم‏هزینه‏ترین راهکار برون‏رفت از انواع چالش در خاورمیانه و ایجاد یک زیست انسانی برای شهروندان خاورمیانه؛ کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غربی و شرقی است. کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غربی و شرقی تنها از مسیر فهم مشترک نخبگان، صاحب‏منصبان و حکومت‏های کشورهای خاورمیانه پیرامون منافع ملی که همانا رفاه، آرامش و امنیت شهروندان است، میسر است. 
پرسشی که باید دغدغه همه اذهان دست‏اندرکار و وطن‏دوست روابط خارجه باشد، اینکه چرا باید سازمان(اوپک) مدیریت منابع انرژی که متعلق به شهروندان خاورمیانه است، در وین در کشور اروپایی اتریش باشد. آیا نمی‏توان ادعا کرد که سازمان اوپک به خاطر ناتوانی حکومت‏های خاورمیانه که برآیند مستقیم دخالت و نفوذ انرژی‏خواران غرب و شرق در حکومت‏های خاورمیانه است، در کشور اتریش واقع شده است. 
ایران همه ملزومات تاریخی، ژئوپولیتیکی، اقتصادی، ‏علمی، فرهنگی، امنیتی و... برای پیشگام بودن در مسیر کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غربی و شرقی را دارد. یک اقدام عملی و بسیار کم‏هزینه که می‏تواند موجب کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غرب و شرق از خاورمیانه و در نتیجه تنش‏زدایی میان حکومت‏های خاورمیانه باشد، ایجاد واتیکان انرژی در یکی از جزایر ایرانی (کیش، قشم و... ) است.
به باور نگارنده، اگر دست‏اندرکاران و متنفذین روابط خارجه توانایی و اراده تدوین اهداف ‏‏عینی، ملی، کاربردی، واقع‏بینانه و شفاف را داشته باشد، ایجاد واتیکان انرژی در خلیج فارس امری بسیار محتمل و کم‏هزینه خواهد بود.
ایجاد واتیکان انرژی در خاورمیانه نه‏تنها در راستای منافع ملی است، بلکه می‏تواند راهکاری در راستای تنش‏زدایی و صلح پایدار در خاورمیانه تلقی شود. واتیکان انرژی در خلیج فارس می‏‏تواند اقدامی خلاقانه با پیامدهای وسیع و عمیق بلند‏مدت بر تنش‏زدایی میان کشورهای خاورمیانه و کوتاه کردن دست انرژی‏خواران غربی و شرقی و عوامل نفوذی بومی آنها‏ داشته باشد.

برچسب ها: کیش ، جزیره کیش ، اخبار کیش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار