مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: با کناره‌گیری کیاموتورز از چرخه تولید در ایران، هیچ ضرری متوجه مصرف‌کنندگان نیست چرا که ۱۰۰۰ دستگاه سراتو پیش از این تولید شده، قطعات و لوازم یدکی آن در انبارهای گروه خودروسازی سایپا ساماندهی شده است.
کد خبر: ۷۷۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 08 August 2019

به گزارش اقتصادآنلاین، رضا مفیدی از تولید ۱۰۰۰ دستگاه سراتو پیش از خروج کیاموتورز خبر داد و گفت: شرکت کیا و اغلب شرکت‌های خارجی وفادار به تعهداتشان نیستند و ما کمتر شریک خارجی وفادار در این سالها داشته‌ایم، چه اروپایی و آسیایی بیشتر آنها به دنبال منافع خود هستند و در چنین مواقعی از یکدیگر سبقت می‌گیرند که از این بازار خارج شوند و به بازارهای بزرگترشان که در آمریکا و دیگر کشورهاست، برسند.

او افزود: شرکت کیا هم در سالهای گذشته به تعهدات خود عمل نمی‌کرد، البته ما هم مدتی است که از محصولات این شرکت تولید نداشته‌ایم اما چون در این چند دهه مورد بی‌مهری شرکتهای خودروساز خارجی بودیم طی مقاطعی مجموعه‌ها و قطعاتی را از قبل در انبارهای گروه سایپا ساماندهی کرده‌ایم .

مفیدی گفت: برای ایفای بعضی از تعهدات معوق خودروسازها از خریداران محصولات رنو و برلیانس خواستیم اگر این محصول را می‌پسندند، از این تعداد و فرصت پیش آمده استفاده کنند و سراتو را جایگزین خودروی مدنظرشان کنند و در گام بعدی هم محصول تولید شده، به صورت فروش نقدی و فوری واگذار شد .

مفیدی در ادامه توضیح داد: رفتن شرکت کیا و دیگر شرکت‌های خارجی، خاص این مقطع زمانی نیست؛ ما به هیچ یک از شرکای خارجی اعتمادی نداشته‌ایم و دیگر نمی‌توانیم به امید آنها منتظر بمانیم.

او با اشاره به اینکه باید به کمک توان و محصولات داخلی نیاز بازار را تامین کنیم، گفت: ما باید به این موضوع که بازارهای داخلی متزلزل و وابسته به شرکتهای خارجی نباشد، فکر کنیم و اگر برای بخشی از جامعه خودروی خاصی خارجی نیاز داریم باید در حوزه صادرات محصولات داخلی‌مان هم کار کنیم.

او افزود: ما امیدواریم پس از گذر از شرایط فعلی بتوانیم فرصتهای متقابل را به وجود آوریم، یعنی اگر از محصولات چینی استفاده می‌کنیم؛ بتوانیم در بازارهایی که چین فعالیت می‌کند، سهم بگیریم و همچنین در سایر کشورهای دیگر باید این استراتژی را جدی بگیریم .

الزام خودروسازان برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تمامی تولیدکنندگان خودرو اعم از شرکت‌های خودروسازی بزرگ، کوچک و متوسط و واردکننده‌ها ملزم به تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند، توضیح داد: تمامی این گروه‌ها متعهد هستند محصولاتی را که به بازار عرضه می‌کنند یا در اختیار مردم قرار می‌دهند، در دوره ضمانت کوتاه‌مدت و بلندمدت نسبت به ارائه خدمات خود متعهد باشند .

مفیدی ادامه داد: آنها باید در دوره وارانتی(۱۰ سال) قطعات را هم در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار دهند و همچنین خدمات پس از فروش و تامین قطعات ادامه به خریدران سراتو ادامه خواهد داشت. از این رو مصرف‌کنندگان خودروهایی که تولید آنها قطع شده است، متضرر نخواهند شد.

او توجه به این مساله را از وظایف دفتر کنترل و نظارتهای وزارت صنعت برشمرد و افزود: کارشناسان هنگام اعطای مجوز برای عرضه خودرو این موضوع را کنترل می‌کنند تا مشکلی پیش نیاید.

قصدی برای صدور مجوز واردات خودرو نداریم

مفیدی گفت: در وزارت صنعت قصد و بنایی برای صدور مجوز برای خودروهای ساخته شده (سی بی یو) نداریم.

او با اشاره به ترخیص خودروهایی که در گمرک متوقف بودند و در این چند ماه از گمرک ترخیص شدند، توضیح داد: این تعداد خودروی وارداتی، خودروهایی بودند که هزینه آنها به طرف خارجی پرداخت شده بود و آنها بیش از یک یا دو سال در گمرک متوقف بودند و از این رو و با بررسی‌های دقیق موضوع در دستگاه‌های ذیربط، پیگیری و تصمیم ترخیص اتخاذ شد؛ این گروه‌ها شامل خودروهایی همچون آمبولانس،خودروهای آتش‌نشانی، خودروهای عمومی و تعدادی هم خودروهای شخصی و سواری بودند.

او ادامه داد: برای پرهیز از زیان بیشتر سرمایه‌گذاری مردم و شرکت‌های خصوصی، تصمیم گرفته شد مجوز محدود برای ترخیص این خودروها صادر شود البته؛ ما امیدواریم به سمتی برویم که گمرک از خودروهای وارداتی خالی شود و در آینده شاهد ورود قطعات ضروری برای صنعت خودرو کشور باشیم.

وضعیت رو به رشد صنعت خودرو

مفیدی با تحلیل وضعیت صنعت خودرو کشور گفت: وضعیت صنعت خودرو، رو به رشد است و فرصت‌هایی که با عنوان محدودیت و تحریم برای صنعت خود به وجود آمده، فرصت‌های خوبی است. قطعه‌سازان و نیروهای متخصص ما از این فرصت باید حداکثر استفاده را ببرند و جبران مافات کنند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: بخشی از کارشناسان حوزه صنعت معتقد بودند که ما در خودرو مزیت نداریم اما امروزه معتقدند صنعت خودرو به لحاظ سهم بازار، میزان اشتغال و به لحاظ ظرفیت‌های ایجاد شده، یک مزیت است و باید از این فرصت استفاده کنیم .

دلال سودجو پذیرفته شده نیست

او با اشاره به برخی دلالان فرصت‌طلب در صنعت خودرو گفت: دلالی با سود غیر متعارف از نظر ما مذموم است؛ ولی دلال به مفهوم واسطه‌گر کالا و بازار، نقش‌های مهمی را در جامعه ایفا کرده است .

مفیدی گفت: صنعت خودرو برخلاف دیگر بخشها که از لحاظ تحریم‌ها به تنگنا و مشکل برخورده است؛ مشکل خاصی ندارد جز اینکه باید به خودباوری بیشتر و به توانمندی‌های داخلی اتکا کنند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار