جدیدترین بررسی منتشره نشان می‌دهد از میان ۱۷ کشوری که به سوی بحران آب پیش می‌روند ۱۲ کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند که ایران هم در میان آنها حضور دارد.
کد خبر: ۷۷۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 08 August 2019

حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در ۱۷ کشور یا معادل یک چهارم از جمعیت جهان به سوی بحران آب پیش می‌روند و تا چند سال دیگر در معرض کمبود شدید آب قرار دارند.

اطلس ریسک آب موسسه منابع آب جهان (WRI) مستقر در واشنگتن دی سی نشان می‌دهد از میان ۱۷ کشوری که در معرض بحران آب قرار دارند، ۱۲ کشور شامل قطر، فلسطین اشغالی، لبنان، اردن، ایران، لیبی، کویت، عربستان سعودی، اریتره، امارات متحده عربی، بحرین، عمان در خاورمیانه و شمال آفریقا و هند و پاکستان در آسیا قرار دارند. مناطق دیگر شامل سن مارینو در اروپا، بوتسوانا در آفریقا و ترکمنستان در آسیای مرکزی هستند.

طبق گزارش موسسه منابع آب جهان، در حالی که آب و هوای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گرم و خشک و تامین آب ممکن است اندک باشد اما رشد تقاضا این کشورها را در معرض استرس فوق العاده قرار داده است. قطر که بیش از همه در معرض خطر کمبود آب قرار دارد، به شدت برای تامین آب آشامیدنی برای مردم و صنایع به سیستم‌های نمک زدایی آب دریا متکی است.

تاثیر اقتصادی کمبود شدید آب اوایل امسال در شهر چنای هند که ۷.۱ میلیون جمعیت دارد، مشاهده شد. موج گرم و تاخیر در بارندگیهای موسمی در ماههای تابستان باعث خشک شدن منابع آب شهر چنای شد و اعتراضات و خشونت و همچنین اختلال فعالیت کسب و کارها را به دنبال داشت به طوری که شرکتهای فناوری از کارمندانشان خواستند از خانه کار کنند.

طبق گزارش موسسه منابع آب جهان، کشورهایی که با استرس آبی فوق العاده بالا روبرو هستند هر سال از ۸۰ درصد آبهای سطحی و زیرزمینی خود استفاده می‌کنند و حتی شوکهای خشکسالی کوچک که به دلیل تغییرات جوی افزایش پیدا می‌کنند می‌توانند اثرات شدیدی داشته باشند.

هند که در فهرست کشورهایی در معرض خطر بحران آب در جایگاه سیزدهم قرار دارد، سه برابر ۱۶ کشور دیگر این فهرست جمعیت دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مشکل هند فقط شامل ایالت‌های جنوبی نیست و ایالت‌های شمالی این کشور هم با کمبود منابع آب از جمله آبهای زیرزمینی روبرو هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار