کد خبر: ۷۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 13 August 2015
به گزارش تابناک، جزیره قشم به دلیل قرارگرفتن در ورودی خلیج فارس و دریای عمان، داشتن جاذبه های طبیعی و گردشگری و مزیت هایی همچون اجرای قوانین مناطق آزاد، یکی از قطب های اقتصادی ایران به شمار می رود و از این رو جاده های این جزیره را می توان شریان های حیاتی توسعه بزرگترین جزیره خلیج فارس و از قبل آن، توسعه اقتصادی کشور دانست.

اما با وجود مزیت ها و شاخصه های یاد شده، جاده های قشم که از نظر کمی به نحو قابل قبولی در نقاط مختلف جزیره گسترده شده است، از نظر کیفی متناسب با نیازها و ظرفیت های منطقه نبوده و می توان این کمبودها را در مسیرهایی همچون قشم - فرودگاه و درگهان - لافت به عنوان محورهای اصلی ورود و خروج کالا و مسافر، به وضوح مشاهده کرد.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان قشم در این زمینه به ایرنا گفت: هرچند از نظر کمی جاده های 560 کیلومتری قشم را می توان مزیتی فراتر از استانداردهای جهانی ارزیابی کرد، اما به لحاظ کیفی، کمبود بزرگراه و آزادراه در این منطقه مشهود و توسعه اینگونه جاده ها رویکردی ضروری است.

میرداد میردادی لازمه اجرای این رویکرد را افزایش اعتبارات استانی و تخصیص اعتبارت ملی برای توسعه و نگهداری راه های این جزیره اعلام کرد و افزود: با توجه به وسعت جاده های قشم، اعتبارات شهرستانی پاسخگوی نیاز منطقه نیست و برای توسعه جاده های این جزیره باید نگاهی ملی داشت.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه کل راه ای جزیره قشم جزو راه های شریانی محسوب نمی شود، از تخصیص اعتبارات ملی محروم هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس معیارهای جهانی به ازای هر یکصد کیلومتر مربع، 20 کیلومتر راه استاندارد آسفالت باید احداث شود و در این جزیره آمارها فراتر از استاندارهای بین المللی است، گفت: اما به دلیل شرایط ویژه اقتصادی، گردشگری و صنعتی قشم، باید ظرفیت جاده های این جزیره نیز افزایش یابد که در این زمینه کمبود اعتبارت مانعی در جهت تحقق هدف یاد شده است.

میردادی با تقدیر از عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم در جهت اجرای طرح های عمرانی به ویژه در حوزه راه های برون شهری، یادآوری کرد: بر اساس تفاهمنامه با این سازمان از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از 80 کیلومتر از راه های مواصلاتی جزیره قشم آسفالت، خط کشی و در نقاط حادثه خیز گاردکشی شد.

وی اضافه کرد: به طور قطع در صورت افزایش اعتبارات شهرستانی و تخصیص اعتبارات ملی می توان شاهد افزایش حجم همکاری های مشترک بین شهرستان و منطقه آزاد و در نهایت شتاب گیری روند احداث بزرگراه های این جزیره باشیم.
رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان قشم تاکید کرد: اجرای این سیاست می تواند به کاهش آمار تصادفات جاده ای، بهبود شرایط دسترسی به نقاط مختلف جزیره و افزایش رضایتمندی گردشگران و سرمایه گذاران منجر شود.

میردادی با بیان اینکه در حال حاضر 100 درصد راه های روستایی جزیره قشم آسفالت شده است، خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر برای حفظ و نگهداری این جاده ها شد.

وی اولویت اصلی اداره راه و شهرسازی شهرستان قشم را احداث بزرگراه در امتداد مسیر پل خلیج فارس و مسیر درگهان - لافت اعلام و اضافه کرد: در این زمینه باید 35 کیلومتر بزرگراه احداث شود که تاکنون عملیات اجرایی 25 کیلومتر آن توسط منطقه آزاد قشم آغاز شده است.

میردادی با بیان اینکه پیش از این نیز 25 کیلومتر بزرگراه در مسیر قشم - درگهان احداث شده بود، ادامه داد: در صورت آغاز عملیات احداث 10 کیلومتر باقی مانده محور درگهان - لافت، می توان شاهد کاهش ترافیک عبوری در این محور مواصلاتی بود.

وی با اشاره به حجم بالای تردد خودروها در محور لافت - درگهان، تاکید کرد: ترافیک این محور از نظر کارشناسی بسیار بالا و این مولفه مهر تاییدی بر ضرورت تخصیص اعتباراتی ملی برای توسعه بزرگراه های این جزیره است.

میردادی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از مواد غذایی، کالا و مسافر از محور درگهان - لافت عبور می کند، باید هرچه سریعتر بزرگراه های جزیره در این مسیر توسعه یابد.

وی توسعه شاخص های فنی و استاندارد جاده های قشم را از دیگر دغدغه های مسوولان شهرستان عنوان و اضافه کرد: به طور قطع برای تحقق این مهم نیز باید اعتبارات شهرستانی افزایش یابد تا بتوان متناسب با حجم جاده های منطقه، خدمات رسانی و موضوع نگهداری و استانداردسازی جاده ها را پیش ببریم.

میردادی تاکید کرد: با توجه به افزایش روزانه ترافیک در جزیره قشم، باید جاده های این جزیره متناسب با حجم عبوری ترافیک، بهسازی، روکش و تعمیر شود و موضوع احداث ابنیه فنی، نصب علایم راهنمایی و رانندگی و خط کشی جاده ها در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در این حوزه باید راه هایی همچون محور درگهان - لافت، درگهان - فرودگاه، فرودگاه - باسعیدلو و محور ساحلی جنوبی از فرودگاه به قشم از حالت دو طرفه خارج و به بزرگراه تبدیل شود.

میردادی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی باید سالانه چهار تا شش درصد به ازای کل اعتبارت احداث جاده، برای نگهداری جاده اعتبار اختصاص یابد، گفت: در شرایطی که ارزش جاده های جزیره قشم چهار هزار میلیارد ریال تخمین زده می شود، باید سالانه اعتباری حدود 240 میلیارد ریال برای نگهداری این جاده ها اختصاص یابد.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان قشم ادامه داد: این در حالی است که اعتبارات اختصاص یافته در این حوزه چیزی کمتراز یک درصد رقم یاد شده است.

فرماندار قشم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کمبود اعتبارات را یکی از چالش های اصلی مسوولان شهرستانی اعلام کرد.

عزت کمال زاده اضافه کرد: این موضوع در حوزه راه و شهرسازی نیز صدق می کند و اعتبارات اختصاص یافته در این زمینه متناسب با ظرفیت ها و ویژگی های ترافیکی این منطقه نیست.
وی وجود منطقه آزاد در این شهرستان را یکی از عوامل اصلی کاهش اعتبارات ادارات دولتی دانست و گفت: این موضوع بر ضرورت تعامل و همکاری مسوولان منطقه آزاد و مسوولان شهرستانی برای پیشبرد هرچه سریع تر طرح های عمرانی می افزاید.

کمال زاده تاکید کرد: به طور قطع در صورت افزایش سهم اعتبارات شهرستانی در حوزه راه و شهرسازی می توان شاهد توسعه جاده ها و از قبل آن توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری این جزیره باشیم.

کمبود بزرگراه ها در جزیره قشم امری مشهود و با افزایش هرساله مسافران و گردشگران به ویژه در پیک سفرهای فصلی و نوروزی بیش از پیش پررنگ تر می شود و ادامه این شرایط می تواند به عنوان چالشی در مسیر توسعه منطقه تبدیل شود.

توسعه بزرگراه ها در جزیره قشم که سرشار از جاذبه های اقتصادی، طبیعی و گردشگری است، کلیدی ترین راهکار برای شتاب گیری روند توسعه اقتصادی و راهبردی برای افزایش دسترسی به فرصت های جدید شغلی، آموزشی و بهداشتی است و در شرایطی که هم اینک طرح احداث پل خلیج فارس برای پیوستن جزیره قشم به سرزمین اصلی، در حال اجراست و بهره برداری از آن می تواند ظرفیت جذب گردشگر و ترانزیت کالا به این جزیره را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای و بزرگراه ها در این جزیره، بیش از پیش ضروری می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار