انتقاد عالی ترین مقام قضایی استان از دستگاه‌های اجرایی:
رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: روزانه حدود یک هزار و 500 نفر مراجعه می کنند که از دستگاه های اجرایی گلایه دارند و کرمان از استان های درجه دو در تعداد شکایات علیه ادارات به استان درجه یک تبدیل شده که مسئله منفی است.
کد خبر: ۷۵۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴ 24 June 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از ایسنا، "یداله موحد" امروز دوم تیرماه در جلسه شورای مشترک اداری و قضائی استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و با مدیریت جدید رییس قوه قضائیه و برنامه های جدید، قرار است تحولات اساسی در ساختار و محتوا در قوه قضائیه صورت بگیرد و از محورهای تحولی، کاهش ورودی و مراجعات به دستگاه قضاء بوده و همچنین مبارزه با مفاسد اقتصادی که بدون اغماض و خط قرمز است.

وی در ادامه افزود: یکسری دعاوی در دستگاه قضائی داریم که اشخاص حقیقی و حقوقیِ خصوصی به طرفیّت دولت مطرح می کنند و یکی از کارهایی که با هماهنگی و تعامل دستگاه های اجرایی و قضائی دنبال کنیم، کاهش اینگونه دعاوی و پیشگیری از آنهاست.
موحد تصریح کرد: با اختلاف بین مردم و دستگاه های دولتی اعتماد مردم نسبت به دستگاه حاکمیتی آسیب می بیند و هرچه تعارض بین مردم و دستگاه های اجریی را کم کنیم، قدم موفقیت آمیز را برداشته ایم.
این مقام قضائی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد رشد اینگونه دعاوی هستیم، بیان کرد: در سال 95 تعداد 6 هزار پرونده در دادگستری استان کرمان تشکیل شده که یک طرف آن دولت است، در سال 96 تعداد 6 هزار و 338 فقره پرونده تشکیل شده و در سال 97 این عدد به 10 هزار و 662 پرونده افزایش پیدا کرده و رشد 68 درصدی را شاهد هستیم.
وی افزود: در سه ماه اول امسال 2 هزار و 535 فقره پرونده در دستگاه قضائی با طرفیت دولت مطرح شده است که با احتساب 8 هزار و 398 پرونده تشکیل شده در سال گذشته در دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در کرمان، تقریبا سرجمع پرونده های مطرح شده 19 هزار مورد است که محل تامل است و نگران هستیم این عدد در سال جاری افزایش داشته باشد.
موحد با اشاره به اینکه تامین اجتماعی، اداره کار، آموزش و پرورش و شهرداری اداراتی هستند که بیشترین شکایات علیه آنها مطرح شده، گفت: استان باید در مقابل این موضوع واکنش نشان بدهد و راهکار این است که هیئت های مشترک تشکیل و آسیب شناسی شود که چرا این اتفاق افتاده و پیشگیری کنیم.
رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: روزانه حدود یک هزار و 500 نفر مراجعه می کنند که از دستگاه های اجرایی گلایه دارند و کرمان از استان های درجه دو در تعداد شکایات علیه ادارات به استان درجه یک تبدیل شده که مسئله منفی است.
وی در ادامه افزود: مردم مکررا از عدم اجرای احکام قطعی دادگاه ها و دیوان عدالت اداری گلایه دارند و ما تاکید داریم هر زمان حکم قطعی شد، اجرا شود.
موحد اظهار کرد: هر نهاد و سازمانی وظایفی دارد که می تواند تصمم بگیرد و این تصمیم لازم الاعتبار برای دیگر سازمان هاست و نمی توانند تشکیک کند و باید اجرا کنند و باید همه به تصمیمات نهادهای صلاحیت دار احترام بگذارند.
رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه اظهار کرد: یکی از مسائلی که در استان کرمان باید در دستور کار قرار بگیرد، تعیین تکلیف اراضیِ در تصرف افراد است که در عناوین مختلف به این وضعیت درآمده و باید در سال جاری سازمان ها و نهادها تکلیف مردم را روشن کنند.
وی افزود: هزاران هکتار اراضی دولتی در تصرف مردم قرار گرفته و بلاتکلیف مانده اند و باید با تبادل نظر در این مسئله به نتیجه قطعی رسیده و تعیین تکلیف شود.
موحد با تاکید بر اعمال نظارت نهادها بر وظایف خود عنوان کرد: به عنوان مثال نظارت و صدور مجوز بر فعالیت موسسات مالی و اعتباری به عهده بانک مرکزی است و سال ها این مدیریت و نظارت به درستی اعمال نشد و یک دفعه جامعه با ورشکستگی و مشکلات موسسات مواجه و هزاران پروند در دستگاه قضائی تشکیل شد و در مسکن مهر نیز همین مشکل وجود دارد و همچنین سایر حوزه ها.
وی تصریح کرد: در حوزه مقابله با فساد و پیشگیری از جرم و دعاوی همه ما مسوول هستیم و باید همفکری و رایزنی کرده و به راهکارهای موثر در این زمینه برسیم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
پیشنهاد میگردد که برای حل نمودن چنین بحران شکایتی تیمی از طرف دادگستری استان کرمان همراه با نماینده ارگانهای استان خصوصا جهاد کشاورزی(طرحهای ابخیزداری,سدهای خاکی,انتقال اب,ابیاری تحت فشار,قنوات)اب منطقه ای(بندهای انحرافی,چاههای غیرمجاز,مهار ابهای سطحی,کف شکنیها و جابجائی های چاهها,بی تفاوت بودن در مقابل امور اجرائی در حریم رودخانه ها و......) عملکرد انها را ارزیابی و از ارگانهای مربوطه خواسته شود که راسا به مشکلاتی که برای شاکیان تولید کرده اند خاتمه دهند.به این ترتیب با توجه به تجارب به دست امده ,از فعالیت مستمر در رسیدگی به شکایات بازرسی استانداری به میزان 80در صد از شکایت بر علیه ادارات دولتی کاهش می یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار