حتی اگر در طول سال هیچ مشکلی در سلامت دهان و دندان خود نداشته باشید، با افزایش دانش خود در مورد علل پوسیدگی دندان می‌توانید از ابتلا به آن‌ها در آینده پیشگیری کنید.

برخی ممکن است از مسواک زدن طفره بروند و با این حال به دلیل جنس خوب دندان‌هایشان دچار پوسیدگی دندان نشوند اما فراموش نکنید که این روند برای مدت طولانی ادامه نخواهد داشت، چرا که روزانه دو یا سه بار مسواک زدن برای رهایی از پوسیدگی دندان‌ها نیاز است.

یکی دیگر از مشکلات دهان و دندان، وجود حفره‌هایی در دندان است که به دلیل بهداشت ضعیف دهان به وجود می‌آیند. به یاد داشته باشید که مصرف خوراکی‌های شیرین را کاهش دهید، چرا که این خوراکی‌ها به سلامت دندان‌های شما آسیب‌های جدی وارد می‌کنند.

برخی از افراد به هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند که این کار نیز برای سلامت دندان‌ها بسیار مضر است. دندان قروچه در خواب یکی از نشانه‌های استرس زیاد فرد است. دندان قروچه موجب لایه‌ لایه شدن مینای دندان و ضعیف شدن لثه‌ها می‌شود. در صورتی که دندان قروچه فرد در خواب شدید باشد، استفاده از محافظ دندان به هنگام خواب توصیه می‌شود.

در ادامه چند مورد از درمان‌های خانگی برای پوسیدگی‌های دندانی به نقل از سایت "ریواردمی" آورده شده است که به درمان طبیعی این پوسیدگی‌ها کمک می‌کند:

۱) میخک:

اولین درمان برای پوسیدگی دندان‌ها یک گیاه بسیار مفید است که در بیشتر آشپزخانه‌ها یافت می‌شود. این گیاه علاوه بر این که با بی حس کردن ناحیه مورد نظر در دهان‌تان درد را از شما دور می‌کند، بلکه به دلیل خواص ضدباکتریایی خود به رهایی از شر پوسیدگی‌های دندان نیز منجر می‌شود. 

مواد مورد نیاز: سه قطره روغن میخک، نصف قاشق چای‌خوری عسل طبیعی، دو یا سه قطره روغن کنجد

طرز استفاده: مخلوط تهیه شده را روی تکه‌ای پنبه مالیده و روی ناحیه آسیب دیده دندانتان فشار دهید. این کار را چند بار تکرار کنید. پس از چند روز ناحیه مورد نظر التیام خواهد یافت.

۲) کنجد: 

یکی دیگر از درمان‌های خاص پوسیدگی دندان با نام "غِرغِره کردن روغن" شناخته می‌شود. یکی از راه‌های رهایی از پوسیدگی دردآور دندان‌ها، غرغره کردن روغن کنجد به مدت ۲۰ دقیقه و شستن دهان با این روغن است. مواظب باشید تا روغن را قورت ندهید. غرغره کردن روغن کنجد علاوه بر کمک به کاهش پوسیدگی‌ها، به سفید شدن و تمیز شدن طبیعی دندان‌ها نیز کمک می‌کند. پس از غرغره کردن روغن کنجد برای زدودن طعم روغن از دهان، با خمیردندان مناسب دندان‌هایتان مسواک بزنید.

۳) آب‌نمک:

در میان درمان‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان‌ها، غرغره کردن آب‌نمک یکی از راه‌های ساده و آسان است. غرغره کردن آب‌نمک با باکتری‌های حاضر در دهان‌تان مبارزه کرده و هم‌چنین به کاهش حساسیت دندان‌های شما کمک می‌کند.   مقداری آب را گرم کرده و  یک قاشق چای‌خوری نمک در آب حل کنید. روزی سه مرتبه و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه محلول آب‌نمک را غرغره کنید تا به زودی علاوه بر کاهش درد، شاهد کاهش پوسیدگی دندان‌های خود نیز باشید.

۴) سیر و نمک:

یک بوته سیر را له کنید و آن را با یک سر انگشت نمک مخلوط کنید. این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده دندان‌های خود قرار دهید و شاهد کاهش درد دندان‌هایتان در مدت زمانی کوتاه باشید. این کار را به طور منظم انجام دهید تا پس از مدتی کوتاه پوسیدگی‌های دندان‌هایتان کاهش یابد.

۵) روغن خردل و زردچوبه:

روغن خردل و زردچوبه سال‌هاست که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. این ترکیب هم‌چنین برای درمان پوسیدگی دندان‌ها نیز موثر است.

طرز استفاده: نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق چای‌خوری روغن خردل به خوبی مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را برای مدتی با پنبه روی ناحیه آسیب دیده دندان‌های خود قرار دهید. پس از مدتی درد به تدریج در ناحیه آسیب دیده دندان و نیز میزان پوسیدگی‌ها کاسته خواهد شد. ایسنا