این عوارض جدید به صورت ریالی روی سیستم محاسبه و از مسافر اخذ می شود . در حال حاضر مسیرهای خروجی از مناطق آزاد تجاری شامل کیش به دوبی، کیش به مسقط و چابهار به مسقط می باشد.
کد خبر: ۷۳۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 30 April 2019

علاوه بر قیمت خالص خرید بلیت هواپیما توسط مسافران، مالیاتها و عوارضی نیز مترتب بر بلیت وجود دارد که توسط قانونگذار در ارتباط با حمل و نقل هوایی وضع شده است. لذا ممکن است این مالیاتها و عوارض سهم قابل توجهی از هزینه مسافرت هوایی را شامل شوند که یا در سر جمع بهای مسیر مسافرت لحاظ می شود و یا به صورت جداگانه در قسمت مالیات /عوارض بلیت درج شده و در سر جمع قیمت بلیت قابل دریافت است.

بنابراین، ممکن است مسافر ملزم به پرداخت مالیات یا عوارضی باشد که بعد از صدور بلیت وضع شده اند اما به طور کلی، از قاعده و مقررات خاصی پیروی می کنند. اما در این میان، برخی ابلاغیه ها و تصمیمات منجر به گران شدن بلیت هواپیما وجود دارند که قانونی بودن یا نبودن آن و علت افزایش ناگهانی عوارض ناشی از این ابلاغیه ها، برای مسافران نامشخص است.

به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی کیش که یکی از ایرلاین های باسابقه بوده و مدیرعامل آنرا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب می کند، در بخشنامه روزهای اخیر خود به همه دفاتر فروش بلیت هواپیما، از گران شدن یکی از عوارض در نظر گرفته شده روی بلیت های خود خبر داده است.

بخشنامه عجیب هواپیمایی کیش؛ «عوارض خروج از کشور» چند برابر شد! +سند

طبق این بخشنامه، مقرر شده از تاریخ 9 اردیبهشت ماه (روز صدور بخشنامه) و با توجه به مصوبه کمیته توسعه فروش، عوارض IR از 35 هزار تومان به 10 دلار در مسیرهای خروجی از منازق آزاد تغییر کند. این عوارض جدید به صورت ریالی روی سیستم محاسبه و از مسافر اخذ می شود . در حال حاضر مسیرهای خروجی از مناطق آزاد تجاری شامل کیش به دوبی، کیش به مسقط و چابهار به مسقط می باشد.

به گزارش صبحانه، با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ دلار آزاد در بازار حدود 14 هزار تومان است، در صورت محاسبه این مبلغ جدید با نرخ آزاد، رقم مذکور از 35 هزار تومان به حدودا 140 هزار تومان افزایش می یابد که رشد 4 برابری را نشان می دهد. اما اگر با دلار نیمایی محاسبه شود، حدودا 3 برابر افزایش یافته است.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار