شورای آتلانتیک: مردم ایران از آمریکا بیزار شده اند

به گزارش تابناک تهران  از تارنمای اینترنتی شورای آتلانتیک، سیل بی سابقه اخیر در ایران بسیاری از شهرها را در این کشور در نوردیده و موجب جان باختن و بی خانمان شدن بسیاری از ایرانی ها شده است.

اما واکنش آمریکا به این موضوع چه بود؟ همانگونه که پیش بینی می شد، دولت ترامپ به جای ارسال کمک های مستقیم به مردم ایران، یکی به نعل زد و یکی به میخ!. وزارت خارجه آمریکا همانطور که پیش بینی می شود ضمن اعلام آمادگی خود برای کمک های نامشخص به مردم ایران، دولت این کشور را متهم به سوءمدیریت در این سیل کرد.

در واقع باید گفت که این اقدام واکنشی بسیار نامناسب از سوی دولت آمریکا بود که بیش از هر چیز ناتوانی دولت آمریکا را در مواجهه با یک بلای طبیعی نشان داد.

درحالی که آمریکا مدعی شد در نظر دارد در سیل اخیر به مردم ایران کمک کند، اما سیاست فشار حداکثری واشنگتن به تهران، در واقع همین مردم را هدف قرار داده است و مشکلات زیادی را برای زندگی آنها به وجود آورده است.

مقامات و همچنین جمعیت هلال احمر ایران به شدت تحریم های ضد ایرانی را محکوم کردند و آن را علت اصلی کند شدن روند کمک رسانی در مناطق بحران زده دانستند.

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا پس از زمین لرزه ویرانگر بم در استان کرمان در سال 2003 و زلزله سال 2012 مناطق شمال غربی در ایران، بلافاصله مجوزهایی را صادر کرد تا امکان انتقال کمک های بشردوستانه به ایران صادر شود؛ اما به نظر می رسد سیاست تک بعدی و جنگ طلبانه دونالد ترامپ چنین اقدامات بشردوستانه ای را در دستور کار خود ندارد.

از سویی دیگر در بحبوحه سیل و مشکلات بسیار زیاد سیل زدگان در ایران، دونالد ترامپ با امضای دستوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در زمره گروه های تروریستی قرار داد.

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که تحریم به طور کلی ابزار کارآمدی برای دستیابی به اهداف مندرج در سیاست گذاری ها نیست. تجربه عراق در دهه 1990 با وجود تمامی فشارهای تحریمی آمریکا و سازمان ملل و فساد گسترده حاکم بر برنامه نفت در برابر غذای این کشور همزمان با فقر عمیق مردم این کشور، به خوبی اثبات کرد که تحریم ابزاری موثر نیست.

دولت ترامپ با اجتناب از کمک به مردم ایران به شیوه دولت های قبلی و بسنده کردن به یک پیام توئیتری برای همدردی به آنها، عملا موجب تنفر مردم ایران از خود شده است.