جلال میرزایی رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در گفت وگو با «اعتماد» می گوید: در واقع انتظار می‌رفت که همین سیل زمینه افزایش وحدت میان دستگاه‌ها را ایجاد کند که متاسفانه چنین نشد. اما طبیعتا اگر به ‌سمت تنشی که بخشی از جمهوری‌خواهان به‌ دنبالش هستند، برویم، دیگر فرصتی برای این اختلافات نیست و دولت و سپاه باید از این مسائل عبور کنند و به سمت انسجام حداکثری در داخل حرکت کنیم.
کد خبر: ۷۳۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶ 10 April 2019

تابناک ایلام::جلال میرزایی رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در گفت وگو با «اعتماد» می گوید: در واقع انتظار می‌رفت که همین سیل زمینه افزایش وحدت میان دستگاه‌ها را ایجاد کند که متاسفانه چنین نشد. اما طبیعتا اگر به ‌سمت تنشی که بخشی از جمهوری‌خواهان به‌ دنبالش هستند، برویم، دیگر فرصتی برای این اختلافات نیست و دولت و سپاه باید از این مسائل عبور کنند و به سمت انسجام حداکثری در داخل حرکت کنیم.

مجلس نخستین روز کاری خود در سال جدید را با 2 خبر مهم آغاز کرد. به عبارت دقیق‌تر، نمایندگان در نخستین روز کاری مجلس در سال جدید،علاوه بر خبر سیل در سراسر کشور که از همان نخستین ساعات سال جدید تاکنون در صدر اخبار سیاسی و اجتماعی کشور قرار گرفته، با خبر ناخوشایند دیگری نیز مواجه بودند و در نتیجه بخش مهمی از مذاکرات دیروز «بهارستان» به این خبر اختصاص یافت. 

در روزهای گذشته چند منبع معتبر رسانه‌ای امریکایی مدعی شدند که ایالات متحده قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی مورد نظر خود قرار دهد. پس این شد که مجلسی‌ها علاوه بر تهیه بیانیه‌ای در محکومیت این تلاش‌ها در کاخ سفید، صحبت‌هایی از انواع و اقسام روش‌های مقابله ‌به ‌مثل با این حرکت احتمالی امریکایی‌ها به میان آورده و این روند چنان پیش رفت که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از تهیه طرحی با قید دو فوریت در این راستا خبر داد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه که در این رابطه با ایسنا صحبت کرده، گفته است:«با توجه به اینکه امریکا می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، طرح دو فوریتی را تهیه کرده‌ایم که به محض رخ دادن این اتفاق، نظامیان امریکا را در کنار «داعش» در فهرست گروه‌های تروریستی اعلام می‌کنیم.» این نماینده اصولگرای میانه‌رو البته در ادامه سخنانش از همراهی هر 3 فراکسیون با این طرح دو فوریتی خبر داده است. البته برخی از نمایندگان راسا اقدام به موضع‌گیری صریح در این رابطه کرده و حداقل دو نفر از نمایندگان عضو جبهه پایداری در جریان همان نشست علنی دیروز، مواضع نسبتا تند خود را در قالب تذکرهایی تشریح کردند.

در این میان علیرضا سلیمی، نماینده اصولگرای محلات در تذکری مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی دیروز را برعهده داشت، خطاب قرار داد و گفت: «به نظر می‌رسد باید در نطق پیش از دستور امروز در مقابل تلاش امریکا برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی موضع‌گیری می‌کردید.» 

این نماینده عضو جبهه پایداری همچنین با تاکید بر اینکه ملت و مجلس از سپاه حمایت می‌کنند، تصریح کرد: «اگر امریکا اقدامی کند، ما هم در منطقه و در دنیا نیروهای امریکا را هدف قرار می‌دهیم.» دقایقی بعد نیز نصرالله پژمانفر، دیگر نماینده عضو جبهه پایداری در تذکری دیگر اعلام کرد:«ارتش امریکا تروریست است. امریکا در تمام دنیا حضور دارد و به تمامی ملت‌های دنیا ظلم می‌کند.» 

مسعود پزشکیان نیز در واکنش به این تذکر گفت:«امریکا هر چقدر می‌خواهد از این حرف‌ها بزند؛ 40 سال است که این حرف‌ها را تکرار می‌کند اما ملت ما با قدرت ایستاده و از نیروهای مسلح و سپاه مقتدر دفاع خواهد کرد و خواهیم کرد.»

ساعاتی بعد سرلشکر عزیز جعفری، فرمانده سپاه نیز در واکنش به این اقدام احتمالی امریکا تاکید کرد «️اگر آمریکایی‌ها دست به حماقت تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد. در چنین شرایطی دیگر ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.»

اما آنچه در ادامه می‌خوانید صحبت‌های جلال میرزایی، رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در این رابطه است که ضمن محکوم کردن تلاش‌های احتمالی کاخ سفید علیه سپاه پاسداران بر اتخاذ سیاستی عاقلانه و مبتنی بر توجه به تمامی جوانب موضوع تاکید کرده و به «اعتماد» گفته است: «نباید سطحی برخورد کنیم. اگر قرار است طرحی در مجلس تصویب شود باید به ‌نحوی باشد که عملا برای مقابله با امریکا طراحی شده باشد نه اینکه صرفا برای مصارف سیاسی داخلی باشد. بنابراین باید عملا به شناسایی نقاط ضعف امریکا در منطقه پرداخته و دست به سلسله‌ اقداماتی چندجانبه در این راستا بزنیم؛ چراکه صرف تصویب یک قانون اثر چندانی نخواهد داشت.»

**آقای میرزایی حتما در جریان زمزمه‌های اخیر درخصوص احتمال تروریستی خواندن سپاه از سوی کاخ سفید هستید. همزمان رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از تهیه طرحی با قید دو فوریت جهت مقابله به مثل با این اقدامات احتمالی سخن گفته است. به نظر شما در صورت عملیاتی شدن این ایده بخشی از جمهوری‌خواهان امریکایی باید منتظر چه تبعاتی باشیم و ایران و به‌ ویژه مجلس شورای اسلامی باید چگونه واکنش نشان دهد؟
اخیرا برخی منابع خبری امریکایی ازجمله خبرگزاری رویترز از تصمیم کاخ سفید برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده‌اند. در این خصوص باید توجه داشته باشیم که این نخستین ‌بار نیست که امریکایی‌ها از چنین مسائلی سخن می‌گویند و پیش از این نیز بحث‌هایی مطرح بوده که البته بی‌نتیجه ماندند. هر چند امریکا در گذشته اقدامی مشابه علیه سپاه قدس انجام داده است. آنچه حائز اهمیت است، نحوه برخورد با این فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای کاخ سفید یا به عبارت دقیق‌تر طیفی خاص از جمهوری‌خواهان در دولت ترامپ است. 

این درحالی است که اتفاقا رهبری نیز در یکی از سخنرانی‌های اخیرشان در سال جدید، این پرسش را مطرح کردند که مجلس در قبال اقدامات امریکا چه کارهایی کرده و به بیان دیگر تلویحا این مطالبه را از مجلس داشتند که باید کاری اصولی انجام شود. شخصا فکر می‌کنم در این مورد نیز همچون هر بحثی، ابتدا همه ابعاد ماجرا را بسنجیم و سعی کنیم عواقب احتمالی آن را پیش‌بینی کنیم.

**پیش‌بینی شما از عواقب این اقدام احتمالی امریکا چیست؟
من فکر می‌کنم در صورتی که این ادعا عملیاتی شود، خواه‌ناخواه زمینه برای برخوردهای نظامی، البته احتمالا به‌ صورت محدود در منطقه فراهم شده و بعید نیست شاهد نوعی مواجهه نظامی میان دو کشور باشیم. همچنین بعید نیست شاهد تحرکاتی از سوی برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز باشیم که باید خودمان را برای همه این موارد آماده کنیم. از طرفی معتقدم قرار دادن نام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی، تنش را میان ایران و امریکا در منطقه افزایش می‌دهد و حتی ممکن است به بروز جنگ بینجامد. چنانچه جناح تندرو جمهوری‌خواهان و چهره‌هایی همچون جان بولتن نیز تمام تلاش خود را برای تشدید تنش میان دو کشور به کار بسته و احتمالا از این پس بیشتر تلاش می‌کنند.

**در این شرایط، فکر می‌کنید ما باید چگونه واکنش نشان بدهیم؟
اگر واقعا فضای تنش‌آلودی میان دو کشور ایران و امریکا ایجاد شود یا به بیان دقیق‌تر کاخ سفید عملا در مسیر افزایش تنش در منطقه گام بردارد، ما بیش و پیش از هر چیز نیازمند انسجام داخلی و وحدت کامل میان نیروهای خودی هستیم. شما این روزها همزمان با سیل اخیر شاهد فصل جدیدی از اختلاف‌نظرها میان بخشی از سپاه و دولت هستید که البته این رویکرد به خودی خود نیز قابل‌قبول نبوده و درست نیست. 

در واقع انتظار می‌رفت که همین سیل زمینه افزایش وحدت میان دستگاه‌ها را ایجاد کند که متاسفانه چنین نشد. اما طبیعتا اگر به ‌سمت تنشی که بخشی از جمهوری‌خواهان به‌ دنبالش هستند، برویم، دیگر فرصتی برای این اختلافات نیست و دولت و سپاه باید از این مسائل عبور کنند و به سمت انسجام حداکثری در داخل حرکت کنیم. امریکایی‌ها رسما اعلام کرده‌اند که به دنبال تضعیف سیستم اداری و مدیریتی ایران هستند. چنانچه رهبری هم پیش از این گفته بود که احتمال برخوردهایی میان دو کشور وجود دارد بنابراین دیگر وقتی برای اختلافات داخلی نداریم.

**پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، بحث حمایت روسیه از ترامپ و دخالت این کشور در انتخابات پیش آمد تا اینکه همین چند روز قبل بالاخره گزارش نهایی در این خصوص ارایه و ترامپ تقریبا‌ از اتهام تخلفات انتخاباتی تبرئه شد. و اکنون بلافاصله شاهد انتشار چنین خبرهایی درخصوص ایران هستیم. آیا ارتباطی میان این دو مساله می‌بینید؟ 
فکر نمی‌کنم بحث تبرئه نسبی ترامپ به این تلاش‌های اخیر طیف تندروی کاخ سفید علیه سپاه بی‌ارتباط باشد. مساله این است که طیفی از دموکرات‌های امریکا فکر می‌کردند، روسیه به ترامپ کمک کرده و در نتیجه پس از ورود او به کاخ سفید به روسیه امتیازاتی داده خواهد شد اما در عمل دیدند که چنین نشد و اتفاقا رژیم صهیونیستی بود که بیشترین منافع را از حضور ترامپ در کاخ سفید به دست آورد. 

در واقع ترامپ نه به ‌سمت روسیه بلکه به ‌سمت اسراییل حرکت کرد که ماجرای تغییر محل سفارت ایالات متحده در اسراییل نیز از همین موارد بود. بنابراین عجیب نیست که از این ارتباطات میان پایان تحقیقات بازرس مولر و خبرهای اخیر در مورد سپاه سخن گفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار