کد خبر: ۷۳۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 07 April 2019
بندر کنگ، بندر لنگه
همواره برایم سرزمین های نادیده و ناشناخته بسیار جذاب تر از نقاطی بود که همگان به آن سفر کرده اند، موضوعی که باعث به جای کیش و قشم و همه مناطقی که اسمشان از سر زبان ها نمی افتد به بندر لنگه و کنگ سفر کنم، بنادری که برای رسیدن به آن ها باید از مسیر بندرعباس می گذشتم، بندری که هر گوشه اش برایم آیینه تمام نمای زندگی مردمان جنوب سرزمینم، ایران است.

برای سفر به بندر کنگ باید به صورت زمینی از بندرعباس به سمت کنگ می رفتم، مسیری که حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه به طول انجامید. از همان ابتدای ورود به بندر کنگ، رنگین کمان نقش بسته در آب های نیلگون خلیج فارس که حاصل ترکیب رنگارنگ قایق های صیادی مردمان این آب و خاک بود، شادمانی و شعف را به اعماق وجودم منتقل کرد و لبخندی ناخودآگاه را بر لبانم نشاند، گویی به معنای واقعی فرسنگ ها از پایتخت و ازدحام و ترافیک و آلودگی و روزمرگی دور شده بودم و به جزیره ای آرام پا گذاشته بود. چه اثر زیبایی بود پهلوگرفتن قایق های زرد و سبز و آبی و قرمز رنگی که معیشت خانوارهای زیادی در این بندر را تامین می کرد.

بندر کنگ؛ سرزمین رنگ ها، شادی و آرامش

کنگ بندری آراسته و خوش آب و رنگ بود که نسیم خنکش پس از نوازش سطح دریا خود را به اعماق وجود آدمی می رساند و لذت حضور را در زمان و مکان حاضر دوچندان می کرد.

صورت های سخت و چین و چروک خورده پیرمردانی سفید پوش که با آرامشی حیرت آور دور یکدیگر جمع شده بودند مرا به خود جذب می کرد، مردانی که با کوهی از تجربه در دل دریا، با کلامی پرمغز و چشمانی سرشار از مهر همانند پدری نازنین، کلیدواژه های سالیان سال زندگی را در هم نشینی چند ساعته به تو می آموختند.

از جذاب ترین اماکن بندر کنگ اما موزه مردم شناسی و دریانوردی بود که با همت خیرین، ناخداها و جاشوهای این بندر تاسیس شده بود و از آثار قدیمی دریانوردی نظیر فرمان لنج، قطب نما، تصاویری از انواع ماهی، لنگر کشتی، بادگیر، صنایع دستی از محصولات دریایی، ماکت کشتی های کوچک و بزرگ، نقشه و...که ناخداها و جاشوها در زمان دریانوردی از آنها استفاده می کردند به معرض نمایش در آمده است.

از سوی دیگر به گفته بومیان این منطقه، یکی از جذاب ترین اتفاقات نوروزی بندر کنگ برگزاری مراسم سنتی رزیف است، مراسمی که در گذشته و در جنوب ایران پس از آنکه دریانوردان پس از روزها کار و تلاش روی دریا، زمانی که به ساحل نزدیک می شدند، جهت شادی و رفع خستگی، اجرا می کردند، اما امروزه این مراسم، در شادی ها و عروسی ها و مراسم نوروز به نمایش در می آید.

این مراسم با استناد به صحبت های ساکنانش باید خاطرنشان کرد که رزیف در گذشته رقص شمشیر بوده است و به ضرورت تحولات تمدنی اکنون رقص خیزران است و با خواندن اشعاری برای ترغیب مردم به دفاع و جنگیدن از خاک سرزمین همراه بوده است.

امروزه اما رزیف به منظور ابراز شادی و نشاط در عروسی ها و اعیاد بندرکنگ و قشم برگزار می شود. این مراسم در میدانی نزدیک منزلی که درآن عروسی است و یا در اعیاد و ایام نوروز در خیابان ها برگزار می شود. در میدان، دو گروه که تعداد هریک بین هشت تا ۲۰ نفر متغییر است، درمقابل هم قرار می گیرند و هریک از نفرات خیزرانی در درست دارد که از آن برای اجرا استفاده می کنند. همچنین دراجرای این مراسم هریک از افراد گروه در هر ردیف دست چپ خود را دورکمر نفر بعد حلقه می کند و با دست راست که خیزرانی درآن قرار دارد به اجرای حرکات و فرم های خاصی می پردازد.

نوازندگان این گروه که کار اصلی را برعهده دارند در وسط میدان قرار می گیرند و دو گروه در دو طرف این نوازندگان قرار دارند. افراد نوازنده شامل سه نفرنوازنده دُهُل، دونفر نوازنده دایره و یک یا دو نفر شِلِنج هستند و با قرارگرفتن هریک از اعضا در جای خود و کوک سازها، نوازندگان شروع به نواختن می کنند و خواننده که معمولا فردی باتجربه است و در گذشته این نقش را بر عهده ناخداهای مسن و با تجربه می گذاشتند، آغاز به خواندن می کند.

بندر لنگه؛ لذت سفر به دوبی روی آب در ۶ ساعت

از لنگه تا کنگ فاصله ای نیست و برای دیدن این بندر نیز حال که از بندرعباس تا کنگ آمده اید کافی است که فقط ۱۰ دقیقه دیگر نیز صبوری کنید. یکی از نکات جالب در مورد این بندر مزیت سفر از مسیر دریایی و با استفاده از شناور مسافری است. از لنگه تا دوبی حدود ۶,۵ ساعت فاصله دریایی است و هزینه بلیت رفت و برگشت شناور ۹۶۷ هزار تومان تمام می شود. یک روز در میان سفر از لنگه تا دوبی انجام می شود و مبلغ ویزا یک میلیون و ۱۸۰ هزارتومان است و عوارض خروجی ۲۲۰ هزار تومانی دارد. شناور در نظر گرفته شده برای این مسیر حدود ۲۳۵ نفر ظرفیت مسافری دارد و از امکانات لازم جهت یک سفر آرام و ایمنی برخوردار است.علاوه بر این به صورت روزانه از لنگه به جزیره کیش امکان سفر دریایی فرآهم است و مسافران می توانند با صرف مدت زمانی حدود ۲.۵ ساعته سفر خود را انجام دهند. گفتنی است هزینه عوارض و ورود خودروی مسافران از لنگه به کیش نیز حدود ۳۵۰ هزار تومان است و مسافران می توانند خودروهای خود را از این طریق منتقل کنند.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد لنگه مشاهده خودروهای آخرین مدل است که از بندر لنگه به کشورهای همسایه ترانزیت می شود. بندر لنگه به دلیل موقعیت مخصوص جغرافیایی، از گذشته های دور به عنوان یک ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر فعالیت کرده و بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک و جزیره فارسی به شمار می آید و دارای حداقل فاصله با شیخ نشین های متفاوت امارات متحده عربی از جمله دبی و ابوظبی و شارجه است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار