معاون اجتماعی نیروی انتظامی هرمزگان
کد خبر: ۷۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 06 August 2015
معاون اجتماعی نیروی انتظامی هرمزگان گفت: با توجه به آمارهای موجود در سطح استان هرمزگان در رابطه با خودکشی های موفق، سیر صعودی را نشان می دهد که موضوعی نگران کننده است.

 سرهنگ مهدی بهرامی در تحلیل علل وقوع خودکشی در استان هرمزگان گفت: خودکشی از جمله شخصی ترین اعمالی است که انسان می تواند به انجام آن مبادرت ورزد، اما با وجود فردی بودن این امر، نقش اجتماعی آن و به عبارت دیگر تأثیری که خودکشی بر جنبه های اجتماعی و جامعه می گذارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 
وی عنوان کرد: خودکشی از یک سو بر فرد و از سویی دیگر تهاجمی به سوی دیگران است و اقدام به آن یکی از رفتارهای ضد اجتماعی و یک آسیب اجتماعی به شمار می آید، این پدیده سالیان دراز از روابط عشیره ای تا روابط پیچیده شهر های امروزی و دنیای صنعتی گریبان گیر بشریت بوده است.
 
سرهنگ بهرامی ادامه داد: این پدیده را می توان تهدیدی برای سلامت عموم جامعه دانست، واقعیت دردناکی که در ورای این موضوع نهفته است ضربهٌ عمیقی است که بر پیکر خانواده و جامعه وارد می کند، در واقع بار سنگین زیان های مادی و معنوی (انسانی) آن را به هیچ عنوان نمی شود نادیده گرفت.
 
وی تصریح کرد: خودکشی نیز مسئله ای اجتماعی است، پس لازم است ابتدا آن را با رویکردی جامعه شناختی تعریف کنیم و سپس توضیح دهیم که چرا مسئله ای اجتماعی است، «وقتی مشکلی در تعداد وسیعی از مردم تأثیر دارد باید به ماورای افراد و از این رو به ساختار اجتماعی ، الگوهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه نظر افکنیم.» اینک با این تعریف از مسئله اجتماعی آیا خودکشی مسئله ای اجتماعی است که جواب این سؤال مثبت است.
 
به گفته بهرامی، در اغلب کشورهایی که اطلاعات آن ها در دسترس است خودکشی در بین ۱۰ علت اول مرگ در تمام سال های زندگی قرار دارد، در برخی کشورها نیز خودکشی یکی از ۳ علت اول مرگ در سنین ۱۵-۳۴ سالگی است، با این زمینه به راحتی می توان به گستردگی مسئله خودکشی پی برد و از آن بعنوان مسئله ی اجتماعی فراگیری درجوامع کنونی بحث کرد و این موضوع نیز با توجه به آمارهای موجود در سال های اخیر در سطح استان هرمزگان خصوصا در رابطه با خودکشی های موفق، سیر صعودی را نشان می دهد که موضوعی نگران کننده است.
 
وی مطرح کرد: این امر اداره مطالعات معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان را برآن داشت تا اقدام به کار پژوهشی (مطالعه موردی) در این راستا کند که نتایج بدست آمده حاکی است که آسیب های اجتماعی پدیده های واقعی، متغیر، نسبی و قابل کنترل هستندکه طرح و شناسایی علمی و عملی آن ها مستلزم وجود برنامه های مناسب، تعامل صحیح و مناسب بین سازمان های متعدد و بالاخره وجود فضای فکری و اجتماعی مناسب است.
 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی هرمزگان بیان کرد: در نهایت آن چیزی که درخصوص آسیب های اجتماعی مانند طلاق، بیکاری، خودکشی، فرار از منزل، اعتیاد و ... نمی شود نادیده گرفت این مسئله است که هر کدام از این آسیب ها می تواند خود علتی برای به وجود آمدن آسیبی دیگر شود. به طور کلی می توان گفت حکایت آسیب های اجتماعی حکایت یک معادله دو طرفه است یعنی هر آسیبی هم علت است و هم معلول و پیامد آسیبی دیگر را فراهم می سازد.
 
به گفته وی، جامعه باید علاوه بر شناخت عوامل زمینه ساز آسیب ها، برای ریشه کنی و کنترل به هنگام این مسایل تمهیدات و برنامه هایی را تدوین کند، البته این برنامه ها می تواند حسب شرایط مختلف موجود در کشورها متفاوت باشد اما آنچه که مهم می باشد این است که بتوان مسائل و راهکارهای مناسب با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه شناخته و اجرا شوند.
 
وی بیان کرد: پس در کمال انصاف و عدالت و با در نظر گرفتن اصول و ارزش های حاکم بر روح جامعه و با هدف مبارزۀ بنیادی  و ثمر بخش با انحراف ها و آسیب های اجتماعی برای سالم سازی جامعه، باید به روی دیگر این سکه یعنی در واقع عوامل اساسی گرایش به انحرافات اجتماعی نگاهی علمی همراه با عمل داشته باشیم.
 
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان تشریح کرد: در مجموع بر اساس نتایج پژوهش این چنین استنباط می شود که بیشترین علل وقوع خودکشی در استان هرمزگان عواملی همچون نابرابری اجتماعی،اعتیاد ،پائین بودن هوش هیجانی،ضعف حمایت اجتماعی،پائین بودن نشاط اجتماعی و افسردگی شدید است و بیشترین میزان خودکشی مربوط به زنان بوده است.
 
سرهنگ بهرامی تاکید کرد: می طلبد که مسئولان جهت پیشگیری، نسبت به راهکار هایی همچون آموزش بهداشت روانی به مردم  و با شناسایی افراد در معرض خطر، بازپروری و توان بخشی به کلیه کسانی که اقدام به خودکشی کرده و نجات یافته اند، زمینه سازی واقعی میدان فعالیت زنان و دختران، ایجاد فرصت های شغلی، ایجاد مراکز مشاوره اجتماعی و خانوادگی تخصصی، پرکردن اوقات فراغت عمومی برای کاهش فرصت و مدت اندیشناکی در آنان، ایجاد اعتقادات ریشه دار مذهبی و دینی در بین خانواده ها و جوانان از طریق کسانی که در بین جوانان از محبوبیت خاصی برخوردارند، اهتمام بیشتری بعمل آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار