شاید یکی از دلایلی که برنامه‌هایی چون «شب گشت» تا به حال نتوانسته‌اند آنچنان که باید و شاید به چشم بینندگان بیایندهمزمانی با برنامه‌های پر مخاطب دیگر کانال‌ها باشد.
کد خبر: ۷۱۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲ 27 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ مخاطبان بخش بزرگی از زمان خود را شب‌ها مقابل تلویزیون سپری می‌کنند و کانال‌های مختلف تلویزیون سعی دارند با پخش برنامه‌های مختلف مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. در این میان با یک نگاه ساده می‌توان دید که کدام کانال‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند در این نوشتار سعی شده است بیشتر زمان ساعت 22 به بعد را در چند شبکه سراسری مورد بررسی قرار دهیم.

شبکه 1: 
بعد از سریال شبانگاهی شبکه یک عمدتا تمام برنامه‌های که دارد سیاسی و اقتصادی است، شنبه (نگاه یک)، یکشنبه (پایش)، سه‌شنبه (پایش)، چهارشنبه (ثریا)، پنجشنبه(قرار است برنامه سینما یک پخش شود)، جمعه (مناظره).

در کل می‌توان گفت شاید که این برنامه‌ها برای مخاطبان عادی تلویزیون جذابیتی نداشته باشند ولی با توجه به رسالت شبکه یک سیما پخش چنین برنامه‌های تخصصی منطقی به نظر می‌رسد و احتمالا با پخش برنامه «سینما یک» با اجرای فریدون جیرانی شاهد تنوعی اندک در این برنامه‌های سیاسی-اقتصادی سنگین و تخصصی باشیم.

تلویزیون در آخر شب ؛ قرق شبکه 3 و نسیم

شبکه 2:
برنامه های شبکه 2 در ساعت بعد از اخبار شبانگاهی 22:30 کاملا مشخص است، شنبه «ورزش از نگاه 2» ، یکشنبه تا چهارشنبه «شب گشت» و پنج‌شنبه، جمعه «فیلم سینمایی»

4 شب در هفته را برنامه گفتگو محور شب گشت با اجرای محمد سلوکی پخش می‌شود اگرچه برنامه اجرای خوبی دارد و مجری آن هم به شکلی استاندارد برنامه‌اش را اجرا می‌کند، حسن برنامه این است که مهمانان مختلفی در برنامه حضور پیدا می‌کنند و تا حدودی از تکرار یک سری مهمانان مشخص همیشگی پرهیز کرده است و فرصتی به مخاطب می‌دهد که هر هفته با مهمانان متفاوتی آشنا شود. شاید به دلیل همزمانی این برنامه با برنامه‌های پر مخاطب و جا افتاده‌ای چون خندوانه یکی از دلایلی باشد که هنوز آن موجی که باید در جامعه ایجاد کند را نداشته است اما اینکه به هر قیمتی حاضر نیست برنامه را جنجالی کند تا دیده شود اتفاق شایان توجهی است.

تلویزیون در آخر شب ؛ قرق شبکه 3 و نسیم

شبکه 3:
تنوع در برنامه های شبکه 3 بعد از بخش خبری ساعت 22 در این شبکه بارزترین وجه آن است، شنبه و یکشنبه «عصر جدید»، دوشنبه «نود»، سه‌شنبه «تب تاب»، چهارشنبه «فوتبالیسم» ، پنج‌شنبه و جمعه «برنده باش» و البته در کنار این برنامه‌هخا معمولا برنامه «گزارش ورزشی» وجود دارد که فوتبال‌های مهم اروپایی را پوشش می‌دهد.

تکلیف برنامه «نود» مشخص است سالهاست پر مخاطب‌ترین برنامه تلویزیون است، «برنده باش» با اجرای محمد رضا گلزار هم آخر هفته‌ها بینندگان زیادی را با خود همراه می‌کند ولی برنامه‌های «فوتبالیسم» و «تب تاب» هنوز آن برنامه جذابی نشده است که مخاطب را به دنبال خود بکشاند و هر هفته منتظر آن باشد. برنامه «عصر جدید» هم هنوز زود است درباره آن حرفی زد ولی با همین 4 قسمتی که از آن پخش شده در فضای مجازی موجی از توجه برانگیخته است (البته بیشتر به دلیل جذابیت شرکت‌کننده‌های آن).

تلویزیون در آخر شب ؛ قرق شبکه 3 و نسیم

شبکه 4: 
هر شب حدود ساعت 23 یک برنامه راجع به یک هنر از شبکه 4 پخش می‌شود، شنبه (شب تئاتر)، یکشنبه (شب موسیقی)، دوشنبه (شب شعر)، سه‌شنبه (شب روایت)، چهارشنبه (شب سینما) جمعه(هنرنامه)

برنامه‌های تخصصی شبکه 4 به دلیل مطرح کردن موضوعات روز و دعوت از مهمانان مرتبط در میان اهالی فن هر رشته هنری مخاطبان خود را پیدا کرده است و از آن قسم برنامه‌هایی است که شاید مخاطب آن کم باشد ولی اصطلاحا برنامه‌های وزینی است که برای شبکه اعتبار به همراه دارد.

تلویزیون در آخر شب ؛ قرق شبکه 3 و نسیم

شبکه 5:
برنامه «اختیاریه» روز‌های سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش زنده شود. با حضور مهمانان و گفتگو با آنها سعی دارد که برنامه‌ای چالشی باشد و اتفاقا هفته گذشته با حضور قاضی‌پور نماینده مجلس همین اتفاق افتاد.

تلویزیون در آخر شب ؛ قرق شبکه 3 و نسیم

شبکه نسیم:
در طول هفته دو برنامه ساعت 23 بر روی آنتن نسیم می‌رود، شنبه تا سه‌شنبه برنامه «کودک شو» برنامه زیطرسصذطز ، چهارشنبه تا جمعه «خندوانه»، 2 برنامه‌ای که قدمت زیادی دارند و مخاطبان خود را پیدا کرده‌اند.

برنامه کودک شو به دلیل شکل مسابقه و حضور کودکان و الدین در مسابقات آن یکی از برنامه‌های جذاب خانواده‌هاست و برنامه خندوانه هم با تنوع حضور مهمان و مسابقه‌های مختلف مانند ادا بازی و ... هم یکی از پرمخاطب ترین برنامه‌های تلویزیون است.

تلویزیون در آخر شب ؛ قرق شبکه 3 و نسیم

جمع‌بندی:
در یک بررسی اجمالی مشخص است که شبکه 3 با تنوع در برنامه‌ها تقریبا بسیار قدرتمندتر از مابقی شبکه‌هاست و در پله بعدی شبکه نسیم با تکیه بر 2 برنامه پربیننده خود قدرت بیشتری در جذب مخاطب داشته است.

یکی از مهمترین اتفاقات در چیدن زمان پخش برنامه‌های تلویزیونی رصد کانالهای مختلف و همزمان بودن بعضی برنامه‌هاست، عادل فردوسی پور در این کار تبحر دارد مثلا در سالهای ابتدایی برنامه نود بخش نود درجه در همان شروع برنامه پخش می‌شد اما در این اواخر که احتمال می‌دهد شاید بیننده به دلیل دیدن سریال یا برنامه‌ای دیگر ابتدا برنامه نود را نبیند این بخش را دیرتر پخش می‌کند، این نکته‌سنجی‌ها باعث شده که برنامه نود همچنان پر مخاطب باقی بماند.

شاید یکی از دلایلی که برنامه‌هایی چون «شب گشت» تا به حال نتوانسته‌اند آنچنان که باید و شاید به چشم بینندگان بیایند همین همزمانی با برنامه‌های پر مخاطب با سابقه شبکه 3 و شبکه نسیم باشد. احتمال دارد اگر ساعت پخش این برنامه در زمان دیگری بود بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

*عصر ایران ؛ نهال موسوی 

 اخبار تهران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار