سومین همایش ملی بومی سازی کاتالیست و احیای مستقیم آهن 26 تا 29 دیماه در کیش برگزار می شود.
کد خبر: ۷۰۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 14 January 2019

به گزارش ایرنا، محمدامین ابراهیمی دبیر اجرایی سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن در نشستی خبری، هدف از برگزاری این همایش را ایجاد محیطی صمیمی برای تبادل نظر بین متخصصان فولاد و صنعت کاتالیست، و هم افزایی هرچه بیشتر در بومی سازی کاتالیست های مورد نیاز صنایع مختلف عنوان کرد. 
کاتالیست ماده‌ای است که اگر به مخلوط واکنشی افزوده شود، سرعت رسیدن ماده به حالت تعادل در سیستم را، بدون آنکه خود دستخوش تغییر شیمیایی پایدار شود، تغییر می‌دهد و معمولاً آن را افزایش می‌دهد. 
امروزه کاتالیست های مختلفی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیز برخی دیگر از صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد که عمده ترین حالت استفاده از آنها به صورت جامد است. 
نخستین دوره این همایش تخصصی کاتالیست به میزبانی شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو با حضور جمعی از مدیران، متخصصین و صاحب نظران صنعت فولاد کشور در آذر ماه سال 1393 در جزیره کیش برگزار شد.
به گفته ابراهیمی، گرامیداشت یاد و خاطره دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون سابق نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رونمایی از تمبر ایران ساخت از جمله برنامه هایی است که در حاشیه برگزاری سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن اجرا می شود.
دبیر اجرایی سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن افزود: در افق 1404 چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد پیش بینی شده و بومی سازی و تامین زنجیره مواد برای رسیدن به این هدف آن هم در شرایط تحریم بسیار با اهمیت است.
وی با تاکید بر این که کاتالیست یکی از پیشرفته ترین محصولات دنیا محسوب می شود، افزود: واحدهای تولیدی انگشت شماری در دنیا در این بخش فعال هستند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه در صنایع مختلف از جمله فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی بیش از یکصد نوع کاتالیست در فرایندهای شیمیایی استفاده می شود، گفت؛ این کاتالیست ها در واقع قلب فعالیت این‌واحدها هستند و بدون این محصول که پیش از این وارداتی بود، این صنایع قادر به فعالیت نخواهند بود.
وی با بیان این که امروز سهم استفاده صنعت فولاد از کاتالیست ها حدود 70 درصد است، گفت: حدود 40 درصد آهن اسفنجی کشور از سوی شرکت دانش بنیان سرو تولید می شود و پیش بینی می کنیم تا افق 1404، حداقل 85 درصد از آهن اسفنجی کشور با کاتالیست این شرکت تولید شود.
ابراهیمی افزود: ضمن اینکه در بخش کاتالیست های پتروشیمی و پالایشگاهی درصدها متفاوت است بطوری که در حوزه کاتالیست های تولید گاز سنتز ما تقریبا 80 درصد بازار را در اختیار داریم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار