نائب رئیس انجمن پایانه داران بنادر ایران
کد خبر: ۶۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲ 25 July 2015
با شکل گیری توافق هسته ای که ماحصل مقاومت یکپارچه ملت ایران و هدایت های هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و همت و مجاهدت دولت و تیم هسته ای است،‌ اکنون افق های روشنی از تحول در عرصه های مختلف اقتصادی مشاهده می شود که می توان از آن به فصل تازه ای از تحرک و پویایی برای رفع موانع و حرکت به سوی پیشرفت و توسعه کشور نام برد.
 
بعد از حصول توافق هسته‌ای  ایران با کشورهای 1+5 که محصول مقاومت ملی ایرانیان برای رسیدن به آرمان های واقعی انقلاب اسلامی است، اکنون مهم ترین اولویت برای کشور و بخصوص برای فعالان اقتصادی تبدیل کردن این شرایط به فرصت هایی برای رونق اقتصادی و حفظ اهداف توسعه ای است به گونه ای که بتوان از این ظرفیت پدید آمده برای رهایی بخشیدن کشور از اثرات تحریم های گوناگون استفاده برد و عملا شرایط مناسبی را برای اثر بخشی دستاوردهای این توافق در زندگی مردم فراهم کرد.
 
دوری از برخوردهای سیاسی و جناحی با این توافق،‌ تشدید کار و تلاش در کشور برای جبران عقب ماندگی های ناشی از تحریم های ناجوانمردانه در سایه عزت طلبی سیاسی در عرصه بین الملل، بهترین راه حلی است که می توان از آن برای حرکت رو جلو در شرایط کنونی استفاده کرد چرا که فرصتی تاریخی در سایه ایستادگی ملت ایران پدید آمده و قدرت های جهانی ایران را به عنوان یک کشور تاثیر گذار و قدرتمند در عرصه بین الملل به رسمیت شناخته اند و راه حل رفع بسیاری از مشکلات منطقه ای را در سایه تعامل با ایران می بینند.
 
در کنار توافق بدست آمده اما امتیازات حاصل از همکاری های بین المللی ایران برای رفع مشکلات و مسائل منطقه ای می بایست در اقتصاد کشور تاثیر مستقیمی داشته باشد. به بیان دقیق تر باید به همان نسبت که ایران در حل و فصل مشکلات منطقه ای مشارکت می کند،‌ در سود حاصله از ثبات منطقه ای برای توسعه نیز برخوردار باشد.
 
ایران اکنون به عنوان جزیره ثبات و اقتدار در منطقه می تواند در زمینه های مهم اقتصادی و استراتژیک نیز نقش جدی تری ایفا کند.
 
توسعه همه جانبه در دوران پسا تحریم در گرو استفاده هوشمندانه از فرصت های بزرگ پیش رو است به طوری که بتوان از منابع ارزی حاصل از رفع تحریم ها و امکان ایجاد ارتباطات جدید جهانی در کنار بهره مندی از شاخص های اقتصاد مقاومتی به سمت و سوی تقویت پایه های اقتصادی و تقویت زیرساخت ها برای ارتقای توان رقابت در حوزه های مشترک استفاده کرد.
 
بخصوص این که باید متوجه معادلات منطقه ای در صیانت از دستاوردهای ملی نیز بود و در ایجاد فصل جدیدی از همکاری های منطقه ای و بین المللی نیم نگاهی نیز به نوع نگاه کشورها به منافع ملی ما در دوران تحریم نیز داشت.
 
باید مراقب حضور شتابزده برخی طرف های فرصت طلب منطقه ای در اقتصاد کشورمان نیز بود چرا که باید معیاری مناسب برای محک صداقت آنها در همکاری های جدید اقتصادی یافت. ما نباید برای جبران بخشی از عقب ماندگی های ناشی از تحریم به رقبای منطقه ای وابسته شویم.
 
می بایست فصل جدید همکاری ها و منافع جدید اقتصادی را بر اساس هوشمندی بنا کرد. می بایست تجربه ای که در بکارگیری نیروهای توانمند و آگاه به امور تخصصی که منجر به پیروزی در مذاکرات هسته ای شد را در دیگر بخش ها بخصوص در عرصه اقتصادی نیز با جدیت پیگیری کرد تا با پرهیز از شعارگرایی بتوان نهایت استفاده را از فرصت های جدید نصیب کشور کرد.
 
بنادر کشورمان که پیشانی اقتصادی ایران بشمار می روند در طول 3 دهه اخیر با چالش های متنوعی مواجه بودند که تاثیرات فراوانی را ناشی از تحمیل تحریم ها متحمل شده اند و اکنون با توافق اخیر، بخش ویژه ای از این فشارها از میان برداشته می شود و فرصت توسعه و تجهیز و بهره برداری هر چه بیشتری از بنادر کشورمان که موقعیتی منحصربفرد در منطقه دارند، فراهم می آید که امکان رقابت ما با رقبای منطقه ای را در سطح بالاتری فراهم می سازد.
 
بهره مندی مناسب از مزیت ها در عرصه رقابت های بین المللی می تواند احیاگر نقش تاریخی ایران در تجارت و توسعه منطقه باشد به شرطی که بتوانیم غفلت تاریخی مان را از " دریا " که محور توسعه اقتصادی در جهان است، جبران کنیم و بنادر کشورمان را که هنوز به توسعه کافی دست نیافته اند بر اساس شرایط جدید به سرعت توسعه دهیم و ظرفیت های لازم در این بخش را با کمک بخش خصوصی واقعی و نه " شبه دولتی " فراهم آوریم.
 
ایران با فصل جدیدی از تعاملات بین المللی که خنثی کننده همه سیاه نمایی های دشمنان این ملت است،‌ می تواند به جایگاهی منحصربفرد در اقتصاد خلیج فارس دست یابد. کافیست برای این منظور به مدیریتی جامع و بدور از نگاههای سلیقه ای و جناحی در عرصه اقتصادی متکی باشیم. مدیریتی که با نگاه واقع بینانه و کلان نگر با به مشارکت گرفتن توان بخش خصوصی،‌ بازده برنامه های اقتصادی در این حوزه را بهبود بخشد.
 
امید که بتوان پیروزی کشورمان در عرصه های دیپلماسی را که موجب شکست گفتمان تهدید ایران شده است، به فرصتی برای پویایی اقتصادی کشور و همتی بلند از سوی ملت ایران برای رسیدن به پیشرفت و تداوم استقلال و عزت ملی تبدیل کرد.



*حسن یگانه  نائب رئیس انجمن پایانه داران بنادر ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار