گزارش تحلیلی؛
تهران در حالی جمعه هفته جاری میزبان نشست سران روسیه، ترکیه و ایران است که به اعتقاد بسیاری از ناظران امور، نتایج آن سرنوشت ادلب در شمال غربی سوریه را مشخص خواهد کرد.
کد خبر: ۶۵۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ 06 September 2018

نشست مهم ۳ جانبه تهران/ ارتش سوریه آماده نبرد بزرگ است

به گزارش تابناک قزوین،سرنوشت ادلب تاکنون مشخص نشده و منتظر نشست سه جانبه روسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران در تهران است که سران سه کشور تصمیم نهایی را درباره آینده ادلب و گروههای نظامی معارضان که در آن قرار دارند، اتخاذ کنند.

روز جمعه شانزدهم شهریور ماه برابر با هفتم ماه سپتامبر جاری سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران گرد هم می آیند و یکی از موضوعات که در آن مورد رایزنی قرار خواهد گرفت استان ادلب است که دمشق خود را مهیای عملیات در آن برای پایان دادن به سلطه گروههای مسلح و تروریستی می کند.

از سال ۲۰۱۷ هماهنگی گسترده میان مسکو و تهران به عنوان بارزترین متحدان دمشق و آنکارا به عنوان حامی معارضان درباره پرونده سوریه شروع شد که مذاکرات آستانه که با گذشت یکسال و نیم جریان دارد را رقم زده است که تصمیمات مهم نشست های آستانه در کاهش بحران نقش موثری داشته است. نشست تهران در شرایطی رخ می دهد که ارتش سوریه آماده عملیات است و در این میان غرب نیز تحرکات خود را شروع کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران و ناظران امور سوریه این مذاکرات و نتایج آن در شروع ام المعارک و ساعت صفر عملیات نظامی ارتش سوریه موثر است و عملیات پس از این نشست به احتمال زیاد شروع خواهد شداین مذاکرات و نتایج آن در شروع ام المعارک و ساعت صفر عملیات نظامی ارتش سوریه موثر است و عملیات پس از این نشست به احتمال زیاد شروع خواهد شد.

دمشق بر تسلط بر همه اراضی خود اصرار دارد و روسها نیز بر عزم خود برای رهایی از شر هیئت تحریر الشام پافشاری می کند و از ترکیه خواسته که راهکاری برای آن بیابد به ویژه که هیئت تحریر الشام مانع بزرگی در مسیر آتش بس و کاهش تنش محسوب می شود.

روسها حملات پهپادی از ادلب به پایگاه هوایی خود در حمیمیم را بر نمی تابند. مسکو اوضاع کنونی و شرایط امنیتی را با خواسته های خود در طرطوس و لاذقیه مناسب نمی بیند. از سویی ترکیه هم نگران سرازیر شدن موج آوارگان ناشی از نبرد ادلب به داخل این کشور است و از همین رو نیروهای خود در مرز با سوریه تقویت کرده است. ترکیه تاثیر سیاسی و نظامی گسترده ای بر ادلب دارد.

احتمال یکی از تصمیمات در نشست تهران ایجاد کمربند امنیتی در ادلب با هدف تامین مرزهای ترکیه و پایگاههای روسیه و برخورد با جبهه النصره است.

 

قدر مسلم آن است که دمشق خواهان بازگشت ادلب به آغوش دولت سوریه است و راهکار نصف و نیمه و زمانبر مشابه آنچه ترکیه به دنبال آن است مبنی بر راضی کردن هیئت تحریر الشام را مورد توجه قرار نمی دهد همانطور که مسکو نیز دیدگاه مشابه دولت سوریه را دارد و حملات هوایی شدید روسیه و سوریه به حومه ادلب نیز گواه آن است که مسکو و دمشق زیاد صبر ندارند.

کما اینکه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: ـ«صبر ما درباره ادلب بی نهایت نیست».

دمشق و متحدانش به تهدیدات ترامپ درباره حمله به سوریه در صورت شروع عملیات ادلب نیز توجهی ندارند. به اعتقاد برخی تحلیلگران؛ سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به این باور رسیده اند که نبرد ادلب در ترسیم مرحله حل بحران سوریه سرنوشت ساز است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهورجهان عرب درباره نشست تهران و نقش آن در شروع عملیات ادلب نوشته و  در رای الیوم آورده است: « اوضاع تراژدی سوریه در حال نزدیک شدن به ایستگاه پایانی در ادلب از طریق جنگ یا صلح است و نیروی دریایی آمریکا و روسیه آرایش جنگی گرفته اند و این نشانه آمادگی دو قدرت بزرگ برای رویارویی نظامی منطقه ای یا جهانی در صورتی که راه حلی پیدا نشود یا ترامپ بخواهد در مسیر آزادسازی ادلب بایستد، استعطوان: نیروی دریایی آمریکا و روسیه آرایش جنگی گرفته اند و این نشانه آمادگی دو قدرت بزرگ برای رویارویی نظامی منطقه ای یا جهانی در صورتی که راه حلی پیدا نشود یا ترامپ بخواهد در مسیر آزادسازی ادلب بایستد، است.

عطوان نوشت: ترامپ مطمئن است که در صورت بروز جنگ با روسیه در ادلب، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات بیشتر هزینه های آنرا اگر نگوییم کل هزینه ها را، تامین خواهند کرد. روزهای آینده درباره ادلب و حومه آن خطرناک است اگر تلاش های کنونی برای رسیدن به راهکار سیاسی مقبول همه طرفها راه به جایی نبرد راهکار نظامی حتمی است و به جنگ منطقه ای یا جهانی گسترش پیدا خواهد کرد. نشست سه جانبه سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران در روز جمعه اگر صلح و دست یابی به آن دشوار باشد شاید به نشست جنگ تبدیل می شود و شواهد بسیاری از احتمال شروع عملیات ادلب در روز شنبه هشتم سپتامبر خبر می دهد».

«ناصر منذر» در الثوره سوریه نوشته است: «محور حامی تروریسم تمام تلاش خود را برای حمایت از مزدورانش در ادلب انجام می دهد زیرا نبرد قریب الوقوع برای آزادسازی ادلب، آینده را ترسیم می کند تا روند سیاسی به سرعت پیش برود».

این در حالی است که دونالد ترامپ درباره هر گونه عملیات ارتش سوریه و متحدانش در ادلب شدیدا هشدار داده است که این سئوال را برای تحلیلگران ایجاد کرده است که چرا ترامپ چنین واکنش شدید اللحنی علیه ارتش سوریه در جنوب سوریه و غوطه دمشق نداشت؟

نقش اسرائیل و عربستان در تشویق ترامپ به اتخاذ موضع سخت در قبال عملیات ادلب

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب در این باره در رای الیوم آورده است: « اینکه چرا ترامپ در زمان عملیات ارتش سوریه در غوطه و درعا چنین هشدار نداد و سیاست سکوت موافق را در پیش گرفت ولی اینبار قاعده را شکسته و ناوهای جنگی خود را به سوی آبهای سوریه حرکت داده است باید گفت که علت، اسرائیل و عربستان هستند که ترامپ را به سوی این موضع گیری سوق داده اند زیرا آنها نمی خواهند که روسیه-ایران و سوریه پیروز شوند. آنها به دنبال این هستند که روسیه نتواند اهداف خود را در سوریه محقق کند و بعید نیست که در جریان سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به تل آویو و دیدار با مقامات اسرائیل توافقی در این باره صورت گرفته باشد.

به هر حال انتظار می رود که نشست تهران میان سران ایران، روسیه و ترکیه به تفاهم درباره اداره مشترک عملیات جنگی در شمال غربی سوریه منجر شود. به عبارت دیگر سرنوشت ادلب با نشست تهران گره خورده است و تصمیماتی که در آن اتخاذ خواهد شد، سرنوشت ساز است و این همزمان با تهدیدات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و غربی ها درباره انجام هر گونه عملیات نظامی در ادلب و فرستادن ناوهای آمریکایی به دریای مدیترانه از سوی ترامپ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار