گشتی در شهر که می زنی جاذبه های بصری کیش هر بیننده ای را مجذوب می کند.خیابان‌های خلوت و بدون ترافیک، بازار‌های زیبا و مدرن، تاکسی‌های لوکس و فضای سبز کم نظیر از جذابیت‌های دیدنی کیش است.
کد خبر: ۶۴۸۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ 28 August 2018
به گزارش «تابناک کیش»؛ به نظر می رسد توسعه همه جانبه است اما با کمی دقت و تحقیق به مواردی بر می خوریم که کمتر توسعه یافته یا زیبایی های کیش را تحت تاثیر قرار داده است .
یکی از این موارد ، کیفیت آموزش و پرورش و وضع نامطلوب فضاهای آموزشی است ، مدارسی که یا ازرده خارج شدند یا درحال از رده خارج شدن هستند.
آن تعدادی هم که هنوز به این سرنوشت دچار نشدند ، از نظر مساحت کوچک هستند و دو برابر ظرفیت ، دانش آموز دارند.  
عربعلی زینالی رئیس آموزش و پرورش کیش که تقریبا 13 ماه است تصدی امور را بدست گرفته است معتقد است تحول جدی در سیستم آموزشی نیاز است و البته فضای آموزشی هم باید متناسب با شرایط و جمعیت  جزیره کیش باشد.
هرچند در سال های اخیر مدارسی نو ساز به مدارس کیش افزوده شد اما پس از دو سال بهره برداری از آنان ، اکنون نیاز به ایمن سازی دارد و تقریبا قابل بهره برداری نیست.
فعالیت یکی از مدارس دخترانه کیش که قدمتی بیش از 50 ساله دارد نیز مورد تایید سازمان نوسازی  نیست واین مدرسه  امسال از رده خارج شده است.
حالابیش از 8  هزار دانش آموز و  25  مدرسه یعنی هشدار به مسئولان که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!
رئیس آموزش و پرورش کیش از افزوده شدن یک واحد آموزشی به فضاهای آموزشی کیش خبر داد و اعلام کرد این ساختمان  متعلق به پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف است و تا شروع سال تحصیلی تکمیل می شود.
زینالی گفت: این ساختمان  یک ساله و به صورت موقت به آموزش وپرورش واگذار می شود.
حالا نکته جالب اینکه پس از انتشار این خبر مسعود اعتصامی مدیر روابط عمومی پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف این خبر را تکذیب کرد.
او به این نکته اشاره کرد این واحد آموزشی برای راه اندازی یک مدرسه غیر انتفاعی در نظر گرفته شده و ثبت نام دانش آموزان هم انجام شده است و قرار است دانش آموزان از اول مهر در این مدرسه تحصیل کنند .
موضوعی که سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش از آن مطلع نبود و گفت : قطعا این واحد آموزشی در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش است و تمام هزینه های ساخت آن را نیز منطقه آزاد تامین کرده است و پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف باید همکاری کند که این واحد آموزشی به آموزش و پرورش تحویل داده شود تا اول مهر دانش آموزان مدرسه هاجر که قدمت 50 ساله دارد و سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس  اجازه استفاده از آن را به آموزش و پرورش نداده است، بتوانند در این مدرسه تحصیل کنند.
البته دو مدرسه دانا ( ابتدایی ) و مهر (دبیرستان) که دو سال از افتتاح و  بهره برداری آن می گذرد حالا با مشکلات جدی ایمنی روبرو است و باید تخلیه شود اما چون مدرسه جایگزین دیگری نیست دانش آموزان باید در این دو مدرسه غیر ایمن تحصیل کنند!!!!
یکی از والدین دانش آموزان محصل در مدرسه دانا گفت: مدرسه از نظر شکل ظاهری نیز مناسب مدرسه نیست .
حالا در کش و قوس این خبرها دانش آموزان کیش منتظر بهره مندی از فضاهای آموزشی جدید هستند تا با آرامش بیشتری سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.
ضرورت ساخت مدرسه به ازای ساخت 200 واحد مسکونی در کشور
به گفته وزیر آموزش و پرورش (آذر 96 )سرانه فضای آموزشی و پرورشی برای هر دانش آموز در کشور سه متر کمتر از استاندارد است. نیاز هر دانش آموز به فضای آموزشی و پرورشی ۸ متر مربع است .
برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در کشور بر اساس قانون ، انبوه سازان به ازای ساخت 200 واحد مسکونی باید یک باب مدرسه نیز بسازند اما با نادیده گرفتن قانون به ویژه در منطقه آزادِ کیش ، حالا دانش آموزان برای تحصیل مدرسه کم دارند.!!
مسئولان کجای این ماجرا قراردارند ؟ حتما نمی دانند!
 بر اساس اعلام خبرگزاری مجلس شورای اسلامی رئیس کمیته آموزش وپرورش کمیسیون آموزش مجلس هفتم مرداد اعلام کرد کشور با کمبود فضای آموزشی روبرو است و این مشکل جدی است.
وی با انتقاد از اینکه بودجه مناسبی برای تامین و نوسازی فضاهای آموزشی پیش‌بینی نشده است، افزود: بخشی از هزینه ساخت و نوسازی مدارس را نیکوکاران مدرسه‌ساز تقبل می‌کنند .
به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش  قرار است یک واحد آموزشی 12 کلاسه هم در کیش به همت یکی  از نیکوکاران ساخته شود.
البته کیش برای سال تحصیلی جدید  7 مدرسه نیاز دارد و سازمان منطقه آزاد کیش دستور ساخت 9 مدرسه را صادر کرده است نکته قابل توجه این است که   مراحل ساخت هنوزآغاز نشده فقط کار در مرحله صدور دستور است.
حالا این وعده چه زمانی محقق می شود باید منتظر ماند.
اداره مدارس کیش زیر نظر مدارس خارج از کشور کارگشاه است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش از راهکار جدیدی برای ارتقاء آموزش و پرورش کیش سخن گفت راهکاری که محمد ابراهیم انصاری لاری مدیر عامل سازمان  منطقه آزاد کیش تقریبا از اسفند 96 با قدرت و قوت آن را پیگیری می کند.
چهاردهم تیر امسال مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از ارائه پیشنهاد اداره مدارس کیش زیر نظر مدارس خارج از کشور به وزیر خبر داد اما به این نکته هم اشاره کرد که هنوز وزیر آموزش و پرورش به این پیشنهاد  توجهی نکرده است.  
سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش یکی از دلایل تاخیر در تصمیم گیری ها را هزینه های این طرح بیان کرد و گفت: با تحقق این تصمیم حقوق هر آموزگار بین 6 تا 9 میلیون تومان خواهد شد و پرداخت این هزینه شاید مسئولان آموزش و پرورش را در اجرایی شدن این طرح سست کند اما سازمان منطقه آزاد کیش آمادگی دارد سالانه 15 میلیارد تومان برای کمک به آموزش و پرورش به این ارگان فرهنگی - آموزشی پرداخت کند تا بار هزینه ها بر دوش آموزش و پرورش سنگینی نکند .
پورعلی معتقد است این تصمیم باید اجرایی شود تا روح تازه ایی در مدارس کیش دمیده شود.
البته سازمان منطقه آزاد کیش در حال حاضر کمک هزینه مسکن (ماهانه 600 هزار تومان ) به آموزگاران پرداخت می کند اما این کمک هزینه برای تامین مسکن آموزگاران کافی نیست .
چراکه نرخ اجاره مسکن در کیش مطابق با مناطق بالای شهر تهران است و یک آموزگار توان پرداخت این هزینه را ندارد.
رئیس آموزش و پرورش هم می گوید بیش از 5 سال است کمک هزینه مسکن آموزگاران  افزایش نیافته  است ،معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش هم این موضوع را تایید کرد.  
غلامرضا کریمی رییس مرکز امور بین الملل و  مدارس خارج از کشور در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای کیش مهمترین راه برون رفت از مشکلات آموزش و پرورش را اداره مدارس کیش زیر نظرمرکز اموربین الملل و مدارس خارج از کشور عنوان کرد و گفت: در مرحله اول یک مدرسه و شاید در مراحل بعدی مدارس دیگر به این شیوه اداره شوند.
کریمی گفت: هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است اما وزیر آموزش و پرورش هم موافق اجرای این طرح هست که با مشارکت و حمایت های  مالی سازمان منطقه آزاد کیش امیدواریم سال تحصیلی 99-98  این طرح اجرایی شود.
مدارس غیر دولتی کیش بازوی کمکی آموزش و پرورش 
حالا اگر سازمان منطقه آزاد کیش بیشتر به کمک مدارس غیر دولتی بیاید  شاید بار مدارس دولتی کمی کاهش یابد.
هزینه بالای ثبت نام در مدارس غیر دولتی بین 8 و نیم میلیون تومان تا 18 میلیون تومان در پایه های مختلف انگیزه نام نویسی خانواده در این مدارس را کاهش داده است.
خانم دهقانی مادر یکی از دانش آموزانی که 4 سال فرزندش در مدارس غیر دولتی تحصیل می کرد حالا تصمیم گرفته است سال تحصیلی جدید فرزندش را در مدرسه دولتی نام نویسی کند او معتقد است هزینه ثبت نام در مدارس غیر دولتی بالاست و البته کیفیت آموزشی در این مدارس شاید چنگی به دل نمی زند.
مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز که فرزندش را برای سال تحصیلی جدید به مدرسه دولتی منتقل کرده است در جمله ایی کوتاه گفت حیف پولی که در این مدارس هزینه کردیم.
بسیاری از خانواده ها نیز از کیفیت این مدارس راضی هستند چرا که هم جمعیت دانش آموزی در این مدارس کمتر است و هم آموزگاران با شیوه های نوین آموزشی آشنا تر هستند.
سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش از اختصاص فضای آموزشی ، ساختمان ، تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی به مدارس غیر دولتی کیش سخن گفت و بر این عقیده است که دیگر سازمان منطقه آزاد کیش نمی تواند هزینه های بیشتری را برای این مدارس صرف کند.
اما نرخ های ثبت نام در مدارس غیر دولتی زیر نظر آموزش و پرورش است و در صورتیکه خانواده از هزینه ها یا کیفیت آموزشی ناراضی هستند  با مراجعه به واحد نظارت بر مراکز آموزشی شکایات خود را پیگیری کنند.
به هر حال 8 هزارو 774 دانش آموزی که هزار و 300 نفر آنان در مدارس غیر دولتی  تحصیل می کنند ، چشم انتظار تصمیم مدیران برای بهبود اوضاع آموزشی کیش هستند .حالا چند نفر آنان بتوانند تا قبل از دیپلم از امکانات بیشتری برخوردار شوند ،ما که نمی دانیم و شاید مسئولان بدانند و شاید هم ندانند!!!!!  
به نظر می رسد اداره مدارس کیش زیر نظرمرکز  مدارس خارج از کشور  ، حمایت بیشتر سازمان منطقه آزاد کیش از مدارس غیر دولتی فعال در کیش ، افزایش کمک هزینه مسکن به آموزگاران مدارس دولتی و تامین بهتر معیشت  آنان می تواند گره از مشکلات باز کنند.
حالا باید منظر تصمیم مسئولان بود. 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار