کد خبر: ۶۴۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ 25 August 2018
کشتی‌های چینی در آب‌های جنوبی کشورمان به صید ترال مشغولند، اما چینی نیستند و ایرانی به شمار می‌آیند؛ این چکیده استدلال مسئولان درباره موضوعی است که حاشیه‌های زیادی آفریده و به شدت نگران کننده است.

به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه پس از سال‌ها تکذیب، معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر کشورمان حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ساحلی کشورمان در جنوب را تایید کرد و از اعطای مجوز بلند مدت به ایشان پرده برداشت، جمعی از دیگر مسئولان روایت وارونه‌ای از این ماجرا ارائه می‌دهند.

آن گونه که فریدون همتی، استاندار هرمزگان به ایسنا می‌گوید، «واگذاری مجوز صید به شناور‌های چینی کذب است» و «متأسفانه برخی از رسانه‌ها و افراد به دلیل عدم آشنایی کامل با نحوه فعالیت این شناورها، با استفاده از شایعات این موضوع را دستاویزی برای تحریک افکار عمومی قرار داده‌اند؛ برخلاف آنچه در گوشه و کنار از مراجع و منابع غیررسمی به گوش می‌رسد، هیچ‌گونه مجوز صید به چینی‌ها در آب‌های عمان و خلیج‌فارس واگذار نشده است.».

اما ماجرا از چه قرار است؟ همتی در این خصوص می‌گوید: «طبق بررسی‌های دقیق صورت گرفته و استعلام از سازمان شیلات ایران، مجوز‌هایی برای صید در اعماق ۲۰۰ متری به تعدادی از افراد با تابعیت ایرانی واگذارشده که این افراد به دلیل عدم در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات لازم و پیشرفته برای صید در این عمق، اقدام به اجاره شناور‌های پیشرفته از کشور چین کرده‌اند که این شناور‌ها نیز به‌تبع آن نیروی انسانی لازم و آموزش‌دیده را به همراه خود آورده‌اند.»

بدین ترتیب متوجه می‌شویم که هم شناور‌های چینی در آب‌های جنوبی کشورمان حضور دارند، هم به صید ترال و جاروکشی اعماق دریا مشغولند و هم پرسنل و نیرو‌های شاغل در آن‌ها از اتباع چین هستند، اما پای اجاره این شناورها، آن هم توسط اتباع کشورمان در میان است. شیوه‌ای جذاب برای تکذیب ماجرا که در حقیقت تایید تمام و کمال ماجراست!

البته همتی چند نکته دیگر نیز به تایید و تکذیبش اضافه کرده و می‌گوید: «طبق مجوز واگذارشده، شناور‌های مذکور حق ندارند در فاصله زیر ۱۲ مایلی از ساحل فعالیت صیادی داشته باشند» و «استاندار هرمزگان آمادگی واگذاری تسهیلات ارزان‌قیمت به افراد متقاضی خرید شناور‌های مجهز برای صید در آب‌های دور را دارد» و همچنین «هم‌زمان با این طرح باید نسبت به آموزش و تربیت نیروی متخصص برای کاربر روی این شناور‌ها نیز اقدام کنیم تا دیگر شاهد استخدام کارگران و ملوانان خارجی برای کار روی شناور‌های مدنظر نباشیم.»

البته استاندار هرمزگان تنها مقام مسئولی نیست که کوشیده برخلاف امثال نمایندگان شورای شهر بندرعباس و بسیاری از مردم جنوب، واگذاری مجوز بلند مدت صید ترال به چینی‌ها را تکذیب کند و علاوه بر وی، حسن صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات هم در ارتباط تلفنی با برنامه خندوانه (باورکنید پای اشتباه در ماین نیست و معاون وزیر در گفتگو با رامبد جوان صدور مجوز صید ترال برای چینی‌ها را تکذیب کرده؟!) حرف‌های مشابهی مطرح کرد.

او به مجری یکی از برنامه‌های مشهور سرگرمی این روز‌های تلویزیون کشورمان از ضرورت صید در اعماق آب‌های فراساحل، در محدوده مشترک میان کشورمان و عمان گفت و تاکید کرد شناور‌های فعال در این عرصه، همه ثبت در شرکت‌های داخلی کشورمان هستند و تنها شماری از متخصصان خارجی در آن به کار گرفته شده‌اند و بس.

این مقام مسئول در ادامه بر مزایای فراوان این صید، از جمله بی نیازی به واردات پودر ماهی اشاره کرد و افزود این صید هیچ تداخلی با فعالیت صیادان ایرانی ندارد، تخلف این شناور‌ها مدام در حال رصد و پایش است و حتی در مواردی به دلیل تکرار تخلف، با متخلفان برخورد‌هایی هم صورت گرفته است. برخورد‌هایی که وی یکی از انواعش را لغو پروانه فعالیت شناور ذکر کرده است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که نه تنها سالهاست که شناور‌های چینی در آب‌های جنوبی کشورمان به جاروب کشی کف دریا مشغولند، که فعالیت شان به صید فانوس ماهی‌ها و اساسا هیچ صید خاصی منحصر نیست و علاوه بر آن، شمار تخلفاتشان آنقدر زیاد بوده که به برخورد قانونی با ایشان هم منجر شده است. واقعیت‌هایی که لا به لای سخنان مسئولان خودنمایی می‌کند، اما به رغم آن‌ها تاکید اصلی ایشان بر این موضوع است که همه چیز کذب است!

تکذیب‌هایی که نمی‌توانند ابهامات فراوان پیرامون فعالیت چندین ساله کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های جنوبی کشورمان را توضیح دهند و از این رو ترجیح بر این قرار گرفته که تهمت شایعه پراکنی به رسانه‌ها و غرض ورزی به برخی مردم چسبانده شود. شیوه‌ای قدیمی که بار‌ها و بار‌ها برای لاپوشانی حقایق در کشورمان به کار بسته شده و ظاهرا هنوز نیز کاراست!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار