معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در نشستی با اصحاب رسانه، اقتصاد مبتنی بر نو آوری را راه برون رفت از وابستگی اقتصادی به فروش منابع جزیره کیش دانست.
کد خبر: ۶۴۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ 13 August 2018

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمد رضا سعیدی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در نشستی با اصحاب رسانه تعامل با رسانه ها را یکی از برنامه های کاری خود برشمرد و افزود: اینکه تا کنون نسبت به برگزاری این نشست اقدام نکردیم به این دلیل بود که در پی شناسایی وضعیت موجود جزیره کیش و اجرای اقداماتی بودیم که دستاوردهای آن را بتوان به صورت گزارش عملکرد به فعالان رسانه ارائه کنیم.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، یکی از اقدامات انجام شده در بدو ورود به سازمان را برنامه ریزی استراتژیک و شفاف سازی جهت گیری ها در حوزه اقتصادی بیان کرد و گفت: یکی از ویژگی های مد نظر برای مدیران این بخش به ویژه  صنعتی و سرمایه گذاری توانایی فعالیت در حوزه های بین المللی است.

وی با اشاره به اهمیت و ارزش توجه به محیط اقتصادی در یک سیستم اقتصادی افزود: قرار بر این بوده که جایگاه و در وهله اول نقش اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش ملی باشد و ما این نقش را در ارتقا اقتصاد ملی می بینیم.

** رسیدگی به مشکلات چند ساله پروژه ها دستور کارمعاونت اقتصادی با تشکیل کارگروه تخصصی

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: در آغاز فعالیت در سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به شناخت و آنالیز وضعیت موجود، پیرامونی و درونی سازمان اقدام کردیم که آسیب های سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش شناسایی شد و بیش از 370 نفر ساعت کار به شناسایی مشکلات حوزه معاونت اقتصادی و مرتبط با معاونت های دیگر اختصاص داده شد. بیش از صد ها پروژه در منطقه آزاد کیش فعال است که حدود 158 پروژه بالای 1000 متر زیر نظر بخش خصوصی در حال فعالیت هستند. برخی از پروژه ها دارای مشکلاتی بودند که سالیان سال این مشکلات لاینحل باقی مانده بود و وورد برای حل این مشکلات کار بسیار دشواری بود.

وی افزود: در بررسی مشکلات پروژه ها که برخی مربوط به 15 تا 20 سال قبل بودند سوال این بود که مشکل مشترک و مشکل اختصاصی این پروژه ها چیست؟ در این مدت پیرو تاکید دکتر انصاری لاری با تشکیل کارگروه تخصصی اقتصادی 54 پروژه مورد بررسی قرار گرفتند و مشکلات، معضلات و آسیب های این پروژه ها بررسی و به رفع آنان کمک شد. این کارگروه متشکل از نمایندگان اقتصادی، عمرانی، مالی، شهرسازی، حقوقی و بازرسی سازمان منطقه آزاد کیش، سرمایه گذار پروژه و در صورت نیاز نماینده بانک و دیگر بخش های سازمان است که روزها و ساعت ها برای هر حل مشکلات هر یک از پروژه ها وقت می گذارند تا بالاخره شاهد حل مشکلات پروژه ها که برخی دارای قدمت زیاد هستند باشیم. برخی از این پروژه ها منافع مردم را نیز درگیر کرده اند و بسیاری از افراد سالهاست که در پی احقاق حق شان از این پروژه ها بلاتکلیف هستند. تسریع در زمان پاسخگویی به سرمایه گذاران هدف اصلی تشکیل این کارگروه بود و حضور تمامی مسئولین مربوطه موجب ارتقا سلامت اداری و پیش گیری از تخلفات می شود. همچنین در حین برگزاری این کارگروه ها فرصت های جدید اقتصادی و سرمایه گذاری نیز شناسایی شده است.

** ایجاد اقتصاد پایدار در کیش با تغییر رویکرد

سعیدی با بیان اینکه در دنیا 3 نوع اقتصاد منبع محور، کارایی محور و مبتنی بر نو آوری وجود دارد گفت: نوع اول اقتصاد که حول محور منابع طبیعی و خدادادی اداره می شود در جزیره کیش نیز جاریست. بررسی ها نشان می دهد بالای 70 درصد اقتصاد منطقه آزاد کیش مبتنی بر منابع این جزیره است که پایدار نیست و ضمن پرداختن به وضعیت موجود و بهبود آن باید پنجره ی جدید دیگری را بگشاییم و با توجه به تاکیدات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رویکرد ما به سمت اقتصاد نو آورانه است. برای انتقال از اقتصاد نوع اول به اقتصاد مبتنی بر نو آوری در قدم اول باید جهت گیری ها اصلاح شود و به سمتی حرکت کنیم که اجرایی شود این موضوع اساس به کارگیری افراد متخصص در حوزه های مدیریتی معاونت اقتصادی بود.

** سلامت کارگزاران، بنیان توسعه است

محمدرضا سعیدی گفت: معتقدم بنیان توسعه، سلامت کارگزاران آن حوزه است و زیر مجموعه خود را از مدیران پاکدست و متخصص انتخاب کردم. همچنین سلامت اداری تمامی فعالان در معاونت اقتصادی به شدت مورد نظارت است و با افرادی که وارد تعاملات غیر سازنده شوند به شدت برخورد می شود.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: وجود نیروی انسانی با مهارت مناسب در جایگاه مناسب یکی از را های جلوگیری از فساد است و این موضوع در دستور کار معاونت اقتصادی قراردارد.

وی تاکید کرد: ادعا نداریم که همهی مطلوب ها را محقق کرده ایم بدون شک نه پتانسیل نه ظرفیت و نه منابع ما و نه فضای محیطی به ما اجازه می دهد به همهی آنچه علاقه  مندیم که انجام شود دست یابیم.  اما  در این راستا با تشکیل این کارگروه  در پی افزایش رضایت مندی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و در نتیجه بازگشت رونق و افزایش رفاه عمومی هستیم. البته در سازمان هم مشکلاتی در فرایند شناسایی سرمایه گذار و انطباق فرصت های سرمایه گذاری با توان سرمایه گذار وجود داشته که باعث شده پروژه ها به نتیجه مطلوب نرسند در حال حاضر بر اساس اعتبار و توان سرمایه گذار با فعالیت وی موافقت می شود.

دکتر سعیدی افزود: اعتبار سنجی سرمایه گذاری به لحاظ فنی کمتر در ادوار گذشته لحاظ شده است و با تغییر رویه اعتبار سنجی بدون طرح توجیهی هیچ پروژه ای به کمیسیون اقتصادی برده نمی شود. طرح توجیهی باید قوی تر اعتبار سنجی شود و اعتبار سنجی سرمایه گذار هم در دستور کار قرار گرفته است.

** کیش اینوکس

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: کیش اینوکس به عنوان رویداد مهم اقتصادی و فرصت سرمایه گذاری امسال قوی تر از سال گذشته برگزار خواهد شد و بستر مناسبی برای بازاریابی و ارائه فرصت ها برای جذب سرمایه گذار به ویژه برای بعضی پروژه ها است.

** تمرکز برسرمایه گذاری های کوچک اما با ارزش افزوده بالا

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در طرح های صنعتی سرمایه گذاری ما بیشتر در حوزه های با ارزش بالا و حجم کوچک است. در جزیره کیش زمین عنصر کمیاب و نایاب است به همین دلیل تمرکز بر کسب و کارهایی است که فضا محور نباشد بلکه دانش محور و غیر آلاینده باشد.

وی افزود: مرکز نوآوری کیش با عقد تفاهم نامه ای راه اندازی خواهد شد که برای این طرح یک ساختمان11 تا 12 طبقه در نظر گرفته شده است و جوان های جزیره کیش می توانند با طرح ایده تا مرحله تجاری سازی از طریق این مرکز اقدام کنند. در گام اول شهروندان و مرحله دوم همه کسانی که از بیرون از جزیره کیش ایده های نو و ارزشمند دارند می توانند به این مرکز مراجعه کنند.

** تسهیل فرآیندها و کاهش هزینه ها مشوقی برای تسریع درفعالیت سرمایه گذاران

 معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه تصریح کرد: روان سازی فرآیندها در خصوص دریافت مجوز فعالیت های اقتصادی از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است. در اصطلاح شیوه نامه ای طراحی شده که این شیوه نامه در حوزه های دیگر نیز اعمال شده است. بر اساس این شیوه نامه موانع برای دریافت مجوز حذف شده است. داشتن پایان کار برای دریافت فعالیت مجوز اقتصادی را حذف کرده ایم. در حوزه پروژه هایی که به اتمام نرسیده اند برای تمدید پایان کار باید هزینه ای را هم پرداخت می کردند که یک درصد قیمت حال زمین ضرب در تعداد ماه هایی بود که برای تمدید ساخت به سازمان پرداخت می کنند. در فرآیند جدید برمبنای درصد پیشرفت فیزیکی پروژه ها هزینه پرداختی بابت تمدید مهلت پایان کار کاهش یابد. در واقع با هدف تسریع در اتمام پروژه ها عامل تشویقی در نظر گرفته شده است که سرمایه گذار هر چه زودتر پروژه  خود را انجام دهد هزینه های دوره ساخت را کمتر پرداخت کنند.

وی اظهار کرد:  با تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در جهت تکمیل پروژه ها اقدامات حمایتی بسیاری در حال انجام است تا به سرمایه گذاران کمک کنیم. با مصوبه هیئت مدیره اگر سرمایه گذاری اصل بدهی خود را پرداخت کند از جریمه صرف نظر می کنیم. همچنین سرمایه گذارانی که تا قبل از نوروز97 بدهی دیرکرد خود را پرداخت کرده اند مشمول بخشودگی جریمه دیرکرد شدند.  در حوزه صدور مجوز در چهار ماهه اول سال  97 در مقایسه با چهار ماهه اول سال  96 رشد 20 درصدی صدور مجوز فعالیت های اقتصادی را شاهد هستیم.

**توسعه زیرساخت های ارتباطی و اینترنتی ضرورت رشد اقتصادی

دکتر سعیدی افزود: برای منطقه آزاد کیش جایگاه منطقه ای، ملی  و فراملی قائل هستیم تا ظرفیت هایی پیدا کنند برای الحاق اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به اقتصاد جهانی و بایستی فرایند سیستم های بانکی، فرایندهای مالی، فرایندهای خدماتی، فرایند های بخش خصوصی و گردشگری و فرایند های تجاری ارتقا پیدا کنند. بنابراین برای اینکه فضاهای بین المللی بهتر شود برنامه داریم. برای فراهم کردن زیرساخت اقتصادی تعامل خوبی با معاونت عمرانی، آی تی و تله کیش داریم و برای رونق کسب و کار و ایجاد زیر ساخت ها در جهت برقراری روابط اقتصادی آماده همکاری با تله کیش هستیم.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سرعت اینترنت بالا با ظرفیت یک گیگابایت از مهمترین نیازهای زیر ساختی در حوزه اقتصادی است. راه اندازی  مرکز نوآوری و اینترنت پرسرعت از مهمترین بسترهای رشد و توسعه اقتصادی است. در حال حاضر با کشورهای قطر و عمان ارتباطات خوبی برقرار کرده ایم با دبی نیز وارد ارتباط شده ایم و حداقل امکانات زیرساختی حمل و نقلی ما کیش ایر است تا امکان تردد برای سرمایه گذاران در منطقه  فراهم شود.

** راه اندازی بورس بین المللی در کیش درحال پیگیری است

وی در ادامه از پیگیری های انجام شده در حوزه بورس خبر داد و گفت: با برگزاری جلسات متعدد با شرکت سپرده گذاری مرکزی و همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار است بورس بین المللی در منطقه آزاد کیش تاسیس شود. پایه ارزی در دبیرخانه به تصویب رسیده است و پس از تصویب آیین نامه در دولت اجرایی می شود تا زیرساخت های مالی و سرمایه گذاری ایجاد شود.

** نگاهی برفعالیت های اجرا شده و در دست اقدام معاونت اقتصادی

دکتر سعیدی تشریح کرد: با برگزاری جلسات، تعاملی نیز با "ان جی او" ها و سایر بازیگران اقتصادی جامعه مانند بیمه ها و بانک های تهران و جزیره کیش داشته ایم. در حوزه های استاندارد هم با افتتاح پژوهشکده استاندارد، تسریع ترخیص کالا، برقراری ارتباط با آموزش و پرورش در خصوص بنیاد استاندارد اقدامات مختلفی انجام شده است. برگزاری دوره های آموزش "اچ اس آی" در حوزه گردشگری و کنترل مصالح ساختمانی با شدت بیشتری با استانداردهای بالا در منطقه آزاد کیش در حال اجراست تا فعالیت های اقتصادی سامان یابد. در حوزه توسعه تجارت هم با برگزاری جلسات در تلاش هستیم روند آمد و شد و ترخیص و ارسال کالا با سرعت بیشتر و زمان کمتری انجام شود.

وی افزود: یکی از حوزه های مهم بازرگانی بومی سازی ماده 88 قانون صنفی منطقه آزاد کیش است در واقع قانون ماده 88 در جزیره فعال نبوده است و مسر هستیم که در منطقه آزاد کیش ساری و جاری شود. قیمت های بازار را کنترل می کنیم. بحث گرانی و بحث گران فروشی را داریم و بخشی از فراز و فرود های ارزی است و بخشی نیز ممکن است سوداگران به گران فروشی و سوء استفاده کنند که با این رفتارها مقابله و برخورد خواهد شد بخشی از قیمت ها منطقی است و بخشی نیازمند نظارت است که با حضور ناظران اقتصادی کنترل می شود.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، افزایش مدت مجوز فعالیت های اقتصادی از یک سال به سه سال را از دیگر اقداماتی برشمرد که با کاهش فرآیندها باعث رضایتمندی فعالان اقتصادی، تسهیل و تسریع امور شده است.

وی در پایان از تعامل با شرکت های بزرگ اقتصادی مانند بانک ها و سازمان تامین اجتماعی در جهت شناسایی سرمایه گذاران خبر داد.

گفتنی است درپایان این نشست که با حضور مدیران بازرگانی، صنایع، سرمایه گذاری، توسعه تجارت و روسای اداره استاندارد و مطالعات معاونت اقتصادی برگزار شد خبرنگاران به طرح سوالات خود از محمد رضا سعیدی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش و مدیران وی پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار