مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر خبر داد؛
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: داروخانه هلال احمر جزیره کیش به منظور تامین برخی داروها در زمان تحریم با هماهنگی وزارت بهداشت، در زمینه واردات دارو فعال تر می شود.
کد خبر: ۶۴۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 13 August 2018

علی فرجی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر کشور از فعال شدن بیشتر داروخانه جزیره کیش با شروع تحریم‌های ظالمانه خبر داد و اعلام کرد: از طریق این داروخانه داروهایی که مردم نیاز دارند و امکان ورود آن به سرزمین اصلی نیست و گاهی بیماران جهت دریافت آن به کشورهای همجوار مراجعه می‌کنند را تلاش می‌کنیم در داروخانه جزیره کیش فراهم سازیم.

فرجی تأکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان  غذا و دارو بر اساس بندی از قانون ششم توسعه تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور را ممنوع اعلام کرده ولی اگر دارویی خاص طبق روال قانونی تجویز شود و پزشک بتواند در کمیته مربوطه از تجویزش دفاع کند آن وقت ما قادر به تهیه آن در منطقه آزاد کیش خواهیم بود.

وی گفت: برخی از داروها تولید داخل است و ممکن است کمتر یافت شود برخی نیز از داروها در لیست دارویی کشور نیست و طبق روال قانونی داروخانه جزیره کیش امکان اجازه ورود را دارد بنابر این سیستمی بر این اساس در جزیره کیش راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با تأکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت مبنی بر این است که جهت جلوگیری از خروج ارز اقلام خارج از سیستم فهرست دارویی توسط پزشکان ارائه نشود گفت: داروهایی که در این داروخانه ارائه می‌شوند ارز دولتی به آن تخصیص نمی‌یابد و تحت پوشش بیمه نیست و بر اساس ارز آزاد وبه شرط اینکه در کمیته خاص تأیید شود برای بیماران ارائه خواهد شد.

فرجی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود دارویی نداریم که نتوانیم آن را تهیه کنیم، البته این به  غیر از کمبود لیست کشوری است که توسط وزارت بهداشت ۴۰ تا ۵۰ قلم اعلام شده است،‌ گفت: داروهای خارج از فهرست دارویی کشور درخواست آن زیاد است ولی طبق قانون برنامه ششم تجویز آن ممنوع بوده و اگر انجام شود با آن برخورد خواهد شد ولی اگر در کمیته خاص به تأیید برسد،‌ ما دسترسی آن را در جزیره کیش محقق می‌کنیم و در واقع داروهای کمیاب و نایاب در داروخانه کیش ارائه خواهد شد.

* تحریم‌های داخلی را باید مدیریت کنیم

وی در ادامه گفت:‌در موضوع تحریم‌ها به نظرم دو نوع تحریم خارجی و داخلی داریم و در نوع داخلی باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم. هزینه تولید دارو افزایش یافته است و برای واردات برخی از ملزومات پزشکی همچون فیلترهای دیالیز ارز دولتی اختصاص می‌دهند ولی ما هزینه‌های سربار نیز داریم که شامل حقوق کارگران، آب، برق، گاز و هزینه بسته‌بندی است و این‌ها شامل ارز دولتی نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر تأکید کرد: وزارت بهداشت به تثبیت قیمت‌ها اصرار دارد و این ما را به حاشیه ضرر برده چون قیمت تمام‌شده بالاتر رفته و ما این مسئله را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم.بنابر این یا باید هزینه‌های سربار را بدهند و یا قیمت‌ها تغییر کند.

فرجی گفت:‌در این شرایط برای بخش خصوصی صرفه نمی‌کند که  حجم تولیدی خود را افزایش دهد از طرفی واردات کاهش می‌یابد بنابر این باید از نظر اقتصادی واقعیات صنعت را پذیرفت. نمی‌توان قیمت‌ها را ثابت نگه داشت و فقط ارز دولتی به مواد اولیه داد. 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار