کد خبر: ۶۳۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ 31 July 2018

مهندس محسن هاشمی که در ضیافت سفرای ایران و به مناسبت سی‌امین سالگرد پایان جنگ هشت ساله، سخن می‌گفت، روح آیت‌ا... هاشمی را در وضعیتی که بی‌شباهت با آن دوران نیست، مجسم کرد.هاشمی با یادآوری تدابیر نظام در پایان دادن به جنگ، به درستی عبور از جنگ را نشانه‌ای از شجاعت مسئولان آن زمان و مقدمه‌ای برای شیرین شدن کام ملت ارزیابی کرده است. امروز بهره‌مندی از آن تدابیر می‌تواند کشورمان را از وضعیت و میدانی که دشمنان برای ما ترسیم کرده‌اند، نجات دهد. کشورمان امروز در وضعیت خطیری قرار دارد و تمامیت ارضی، امنیت و آینده ایران، منوط به اخذ تصمیماتی اساسی در این وضعیت خطیر است. سرکنگبین گفتار و شعاردرمانی، توهم‌گرایی و خیال‌اندیشی و... نه تنها کاری از پیش نمی‌برد که از قضا بر بحران صفرا خواهد فزود. 

نظام تدبیر ما نیازمند شناختی درست از مختصات وضعیت کنونی، ظرفیت‌ها و تجارب گذشته، البته با لحاظ اقتضائات زمانه است. یکی از قابل ارجاع‌ترین شخصیت‌ها، شگردها و مرام‌ها برای عبور از بحران، رویکرد مرحوم آیت‌ا... هاشمی است. می‌توان روح حاکم بر مرام و مسلک آیت‌ا... را عقلانیت حداکثری معطوف به شرایط و اقتضائات زمانه دانست. آیت‌ا...هاشمی وحدت و انسجام داخلی را با اصل قرار دادن منافع کشور، کانون سیاست‌ورزی خود قرار داده بود. 

در رتبه بعدی اتحاد و انسجام اسلامی و ظرفیت‌های جهان اسلام را مد نظر داشت و پس از آن با در نظر گرفتن شرایط بین‌المللی، تصمیمی عقلانی و همه‌جانبه می‌گرفت که در جامعه بین‌الملل تاثیر خود را نشان می‌داد. هاشمی با اتخاذ تصمیم‌های حساس منافع کشور را با ایجاد اجماع داخلی تامین می‌کرد. هرچند او را سردار سازندگی می‌نامند، اما تدابیر آیت‌ا... در پایان جنگ تحمیلی از وی قهرمان و سردار صلح نیز ساخته بود. او در بند بن‌بست و کوچه احساسات و کوته‌بینی‌ها نمی‌افتاد و هوشمندانه آنچنان تصمیماتی اتخاذ می‌کرد که دشمنان و بدخواهان در وضعیت کیش و مات قرار می‌گرفتند.

امروز تاسی به مشی و مکتب زنده آیت‌ا... هاشمی، می‌تواند راهگشای عبور از بحران باشد. امروز هاشمی را نداریم، اما مرام و مسلک و مکتب زنده ایشان، مساعدت و ظرفیتی بزرگ برای غلبه بر توطئه بدخواهان است. روح آیت‌ا‌... از زبان فرزندش مهندس هاشمی به ما می‌گوید نجات ایران در گرو وحدت، انسجام، درایت و کیاست شماست. بیایید به روح آیت‌ا... لبیک بگوییم.

*حسین عبداللهی مدیر مسوول روزنامه آرمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار