خروج موقت خودرو از کیش در دست انداز‌های قانون قرار دارد.
کد خبر: ۶۳۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴ 31 July 2018
به گزارش «تابناک کیش»؛ تعطیلات تابستان موعد سفر ساکنان کیش است.موج سفرها در این ایام سه برابر مواقع دیگر سال است.
سفر با خودروی شخصی گزینه ای است که مالکان خودروهای شخصی برای سفر انتخاب می کنند.
این امتیاز برای ساکنان فراهم است اما به شرط ها و شروطه ها.
شرط اول خروج موقت خودرو از کیش یکبار در سال ... 
خروج خودرو از کیش یک بار در سال مجاز است.
مسعود دهقانی معاون گمرک کیش یک نکته را یادآورشد ،خروج موقت خودرو یک بار در سال تنها به مدت یک ماه مقدور است.
این یک ماه از زمان دریافت درخواست مجوز صدور ضمانت بانکی از طرف گمرک به بانکها ، محاسبه می شود.
به گفته یکی از ساکنان که کلافه و سردرگم در سالن گمرک قدم می زد ، روند کار کُند و بی نظم است و این نا هماهنگی ها فرصت یک ماهه را نا خودآگاه کم می کند.
گاهی بین 3 تا 6 روز دریافت مجوزها طول می کشد .   
آقای جوانی که برای سومین سال پیاپی قصد داشت با خودروی شخصی از کیش سفر کند یکی دیگر از عوامل کُند شدن روند دریافت مجوز را ، رفت و آمدهای مکرر بین بانک و گمرک عنوان کرد و گفت: برای صدور مجوز ضمانت بانکی ، گمرک باید خودرو را ارزش گذاری کند .
ارزش گذاری خودرو دومین شرط خروج موقت خودرو از کیش .. 
این ارزش گذاری ، خود حکایتی شنیدنی است.
به گفته آقای سعادت که می خواست مانند پارسال با خودروی خود از کیش سفر کند ارزش گذاری خودرو خیلی منصفانه نیست.
وی گفت: گمرک خودروها را به قیمت بازار ، ارزش گذاری می کند و 10 درصد قیمت خودرو باید در بانک ها سپرده گذاری شود. 
ابتدا روند ارزش گذاری و پس از آن روند صدور مجوز ضمانت بانکی را بررسی می کنیم.
بابِری مسئول ارزش گذاری خودرو در گمرک از افزایش تعرفه های گمرکی از 55 درصد به 95 خبر داد و گفت: به دلیل افزایش نرخ دلار و به تَبَعِ آن افزایش نرخ خودرو ، ارزش خودروها بالاتر رفته است و افزایش تعرفه های گمرکی هم مزید بر علت شده است و این میان چه کسی متحمل فشار می شود ؟ قطعا ساکنانی هستند که می خواهند با خودروی شخصی سفر کنند.  
خودرویی با مدل 2007 به بالا بین 30 تا برخی موارد 300 میلیون تومان قیمت دارد حالا محاسبه 10 درصد از قیمت آن برای سپرده گذاری در بانک رقم عجیب و غریبی می شود.
خودروی کره ای آقای سعات مدل 2011 است وگمرک آن را 80 میلیون تومان ارزش گذاری کرده است .
سپرده گذاری در بانک و معرفی ضامن شرط سوم خروج موقت خودرو از کیش....
حالا او باید 8 میلیون تومان به مدت یک ماه در یکی از بانکها  سپرده گذاری کند و دو ضامن معتبر مانند کارمند و یا فعال اقتصادی که مجوز دارند به بانک معرفی کند و درصورتی که بانک  ضامنین را تایید کرد ، مجوز خروج دریافت کند.
گاهی بانک یک یا هر دو ضامن را بنا به دلایلی از جمله داشتن چک برگشتی و یا اقساط معوق بانکی نمی پذیرد و دوباره روز از نو روزی از نو!!
البته بانک صادرات نرخ سپرده گذاری را پس از هماهنگی با سازمان منطقه آزاد کیش 5 درصد اعلام کرده است .
داوود کرمی قائم مقام و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش 22 خرداد اعلام کرد : همه شهروندان با ارائه کارت کیشوندی از تخفیف 50 درصدی در نرخ سپرده گذاری برای خروج موقت خودرو بهره مند شدند.
تلاش کردیم با داوود کرمی مصاحبه کنیم که  روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد او در سفر است و امکان گفتگو با وی وجود ندارد .
پس از بازگشت از سفر نیز با توجه به پیگیری های مستمر قائم مقام سازمان منطقه آزاد کیش رخ نمایان نکرد و مسئول دفتر او حمید جَمرُک مدیر عامل شرکت تعاونی سازمان را معرفی کرد .
البته این موضوع جدیدی نیست و تقریبا بیشتر مسئولان کیش تمایلی به پاسخگویی و یا حتی شرکت در گفتگوی تلفنی را هم ندارند!!!  
پس از تلاش چند ساعته بالاخره حمید جمرک اینگونه پاسخ داد. مرجع تصمیم گیری نیست و کاری از دست وی بر نمی آید .
حالا بانک صادرات با شهروندان همکاری می کند و نرخ سپرده گذاری برای خروج خودرو را 5 درصد در نظر گرفته است اما بانکهای دیگر نرخ 10 درصد را محاسبه می کنند.
احمد فرهمند معاون بانک صادرات شعبه مرکزی کیش با بیان اینکه همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با بانک مرکزی و بانک صادرات موجب شد ابتدا برای کارکنان شرکت تعاونی سازمان این تسهیلات در نظر گرفته شود و پس از چند روز با توافق های صورت گرفته این تسهیلات به تمامی شهروندانی که دارای کارت کیشوند هستندتعلق گرفت.
وی گفت: خودروهای زیر 50 میلیون تومان یک ضامن ، خودروی های بالای 50 میلیون تومان دو ضامن ، یک فقره چک و یا سفته از صاحب خودرو ،  یک فقره چک متعلق به  یکی ازضامنین و افتتاح حساب متقاضی و ضامنین در بانک از شرایط صدور ضمانتنامه است.
یک نکته بیش از 1400 نفر از کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش عضو شرکت تعاونی این سازمان هستند و حقوق ماهیانه آنان از طریق بانک صادرات پرداخت می شودوبانک به همین علت تسهیلاتی برای این کارکنان قائل شد.  
محمد اضهاری  یکی از مشتریان بانک که تا کنون چند بار با خودروی شخصی از کیش خارج شده است و بیش از 22 سال است ساکن کیش است گفت: بانک های سامان و پاسارگاد به شرط بیمه شدن خودرو ها (بدنه و شخص ثالث) با 5 درصد سپرده گزاری ضمانتنامه صادر می کند و بقیه بانکها با نرخ  10 درصد خدمات رسانی می کنند.
اما این کاهش موجب رضایت متقاضیان شد؟
یکی از شهروندان گفت هزینه سفر را باید برای ضمانت در بانک بگذارم دیگر بضاعت مالی اجازه نمی دهد بودجه ای هم برای سفر در نظر بگیرم بهتراست وقتی ضامن به بانک معرفی می شود دیگر قانون سپرده گذاری لغو شد تا کمکی به شهروندان شود.
اگر آقای کرمی پاسخگو بود حتما این پرسش را از او می پرسیدیم که بهتر نیست قوانین تسهیل شود ؟
دریافت پلاک گذر موقت شرط چهارم خروج موقت خودرو از کیش....
متقاضیان برای دریافت پلاک گذر موقت باید روزها زیر آفتاب بمانند تا بتوانند پلاک گذر موقت بگیرند.
وقتی به راهنمایی و رانندگی مراجعه کردیم با انبوه جمعیت رو به رو شدیم که در این میان تنها یک نفر متولی رسیدگی به امور بود.
به گفته آقای میانسالی که زیر آفتاب و در گرمای بالای 40 درجه حسابی عرق کرده بود ، انتظار برای دریافت پلاک گذر موقت ساعتها و بلکه روزها ادامه دارد.
علت این ازدحام و شلوغی همزمانی اجرای طرح واگذاری پلاک ملی و در یافت پلاک گذر موقت است . 
سرگرد ایمانی نسب رئیس پلیس راهور کیش 20 روز پیش وعده کرد به زودی این مشکل برطرف می شود اما همچنان مشکل به قوت خود باقی است.
کمی اصلاح مدیریت و برنامه ریزی و البته افزایش نیروی انسانی مشکل را برطرف می کند.
سرگرد ایمانی نسب مردم را به صبوری و سعه صدر دعوت کرد.!!
شاید این راهکار هم قابل قبول باشد ، اما با این تفاسیر زمان مرخصی ساکنان کیش با توجه به مجوز یک ماهه خروج خودرو  ، کاهش می یابد.
حالا تمام این داستان مربوط به خودروهایی با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی است چون بر اساس نامه ایی که  گمرک جمهوری اسلامی ایران  ۲۱ تیر ۹۶ به مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار ارسال کرد طبق قانون خروج موقت خودرو های با حجم موتور بیش از  2500 سی سی  از کیش ممنوع است.  
به هرحال تسهیل قوانین و مدیریت صحیح رفاه بیشتر ساکنان کیش را به همراه خواهد داشت .
افرادی که یک سال کامل به امید یک ماه سفر صبر می کنند تا بتوانند با خانواده دمی هم به تفریح بپردازند باید جان به لب شوند تا بتوانند از امکان خروج موقت خودرو بهره مند شوند.
مسئولان باید مردم را دریابند...
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار