وزیر خارجه آلمان در پی خروج آمریکا از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران گفت شرکت‌های آلمانی برای معامله با این کشور تقریبا هیچ شانسی ندارند. به گفته او معاف کردن شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های آمریکا نیز بسیار مشکل خواهد بود.
کد خبر: ۶۰۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 13 May 2018

به گزارش تابناک : گرچه آلمان می‌خواهد به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند اما اجرای این تصمیم به نظر دشوار می‌رسد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در مصاحبه با روزنامه "بیلد" با اشاره به محدودیت امکان ادامه روابط تجاری با ایران گفت: «من برای حفظ امنیت شرکت‌های آلمانی در برابر همه ریسک‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا راه‌ حل ساده‌ای نمی‌بینم.» قرار است روز سه‌شنبه ۱۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت) وزرای خارجه سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در بروکسل با همتای ایرانی خود دیدار کنند. بر اساس گفته‌های ماس موضوع این دیدار بررسی امکان و چگونگی از سرگیری روابط تجاری با ایران خواهد بود. ماس همچنین گفت که هدف این دیدار تشویق ایران به ادامه پایبندی به توافق هسته‌ای و محدودیت‌های در نظر گرفته شده در آن برای فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است. او افزود: «روشن است که ایجاد انگیزه‌های اقتصادی برای رسیدن به این هدف لازم است اما این کار پس از تصمیم آمریکا به خروج از برجام آسان نخواهد بود.»
 

پس از خروج آمریکا از برجام فشار این کشور به شرکت‌های آلمانی فعال در ایران هم افزایش یافت. مبادلات تجاری میان آلمان و ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده و در مجموع صادرات آلمان به ایران در سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است. اما بعد از خروج آمریکا از برجام و فعال شدن دوباره تحریم‌های این کشور علیه ایران، امکان دارد این شرکت‌ها مجبور شوند به دلیل زیر پاگذاشتن تحریم‌ها به آمریکا جریمه‌هایی بپردازند. در پی خروج آمریکا از برجام امضاءکنندگان دیگر این پیمان‌نامه اعلام کردند که به توافق‌نامه هسته‌ای پایبند خواهند ماند و تمام تلاش خود را برای نجات آن خواهند کرد. دولت ایران هم در واکنش به تصمیم ترامپ اعلام کرد که به برجام پایبند است، اما پیش از این اشاره‌هایی نیز به آمادگی خود به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم کرده بود.
 
 
منبع : دویچه وله 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار