نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، وظایف «مرکز اطلاعات مالی» وزارت اقتصاد را تعریف کردند.
کد خبر: ۶۰۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 13 May 2018

به گزارش تابناک : در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، ماده ۸ این لایحه در دستور کار قرار گرفت و با اصلاحاتی به تصویب رسید.

این ماده ضوابط تشکیل مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و وظایف این مرکز را تعریف می کند و متن کامل ان به شرح زیر است؛

«به منظور اجرای این قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، سیاست ها و تصمیمات شورا، «مرکز اطلاعات مالی» زیر نظر شورا با وظایف و اختیارات زیر در وزارت اموراقتصادی و دارایی تشکیل می شود:

الف - دریافت، گردآوری، نگهداری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات و بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم، ردیابی جریان وجوه و انتقال اموال با رعایت ضوابط قانونی و گزارش معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم.

ب- وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانکها، سازمان ثبت احوال کشور، بیمه مرکزی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان حسابرسی، سازمان بورس و اوراق بهادار، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان تعزیرات حکومتی، موظف هستند گزارش های اطلاعات مالی با اداری مشکوک را به صورت برخط به واحد اطلاعات مالی ارسال نمایند. همچنین، اطلاعات موضوع . ماده در راستای اجرای ماده (۱۱۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵ در اختیار قوه قضائیه قرار می گیرد.

پ- بررسی و ارزیابی نحوه تحمیل و مشروعیت دارایی ها و عملیات مشکوک اشخاص در گزارش های واصله و ارسال آنها به مراجع ذی صلاح قضایی برای رسیدگی در مواردی که به احتمال قوی صحت دارد و یا محتمل بودن آن از اهمیت برخوردار است.

ت - جلوگیری از نقل و انتقال وجوه یا اموال مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم و اطلاع به مرجع صالح قضائی جهت رسیدگی مطابق حکم تبصره (۱) این ماده.

ث - ارائه مشاوره به اشخاص مشمول برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در قالب ابلاغ اصول راهنما.

ج- تدوین دستورالعمل های مربوط به روشها و مصادیق گزارش معاملات مالی مشکوک و اعمال موضوع این قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به شورا و سپس ارجاع به مراجع ذیربط.

چ- تهیه برنامه های آموزشی در زمینه آثار زیانبار پولشویی و تأمین مالی تروریسم، شیوه های متداول در انجام جرائم مذکور و ابزارهای مؤثر پیشگیری از آن از طریق شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم

ح- همکاری با اشخاص، سازمانها و نهادها یا دستگاههای دولتی و سازمانهای مردم نهاد که در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم فعالیت می کنند.

خ- تهیه و ارسال منظم گزارش هایی درباره اقدامات انجام شده و ارائه پیشنهادهای مربوط به شورا و شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم

د- همکاری و تبادل اطلاعات با مراکز مشابه در سایر کشورهای سازمانها، مجامع منطقه ای، بین الدولی و بین المللی ذی ربط مطابق قوانین و مقررات.

ضوابط و نحوه تبادل اطلاعات به موجب آیین نامه ای است که شورا تهیه کرده و به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌رسد.

ذ- انجام سایر وظایف محوله از سوی شورا در چهارچوب مقررات این قانون.

تبصره ۱- توقیف و جلوگیری از نقل و انتقال وجوه یا اموال مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم و یا انجام هرگونه تحقیقات منوط به أخذ مجوز از مرجع قضائی ذی صلاح است؛ مگر در موارد فوری که به مقام قضایی دسترسی نیست که در این صورت مرکز اطلاعات مالی می تواند دستور توقیف و جلوگیری از انتقال وجوه و اموال مشکوک را حداکثر تا بیست و چهار ساعت صادر و بلافاصله پس از حصول دسترسی مراتب را به مقام قضایی گزارش و مطابق دستور وی عمل کند. چنانچه بعد از بیست و چهار ساعت مجوز مراجع قضائی صادر نشود، رفع توقیف می گردد.

تبصره ۲- انتصاب رئیس مرکز با رأی حداقل دو سوم اعضای شورا و با حکم رئیس شورا انجام می شود. دوره ریاست چهار سال و تجدید آن برای یکبار مجاز است.

تبصره ۳- علاوه بر ضابطین عام، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در جرائم این قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ضابط دادگستری می باشند.

تبصره ۴ - نحوه و سطح دسترسی به اطلاعات مالی و اداری مربوط به پولشویی و تأمین مالی تروریسم (بند (ب) ماده ۷ مکرر)، نگهداری سوابق مربوط (بند د ماده ۷) و همچنین شیوه تبادل اطلاعات با خارج از کشور (بند (د) ماده ۷ مکرر) به موجب دستورالعملی است که توسط دبیرخانه شورا تهیه می شود و به تأیید شورا می رسد».

هشدار برخی نمایندگان نسبت به اختیارات بیش از حد «مرکز اطلاعات مالی» وزارت اقتصاد

نمایندگان مخالف این ماده از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد بودند، این ماده در ۲۰ مورد با اصول مختلف قانون اساسی مغایرت دارد و این شیوه قانونگذاری اقتصاد کشور را قفل می کند.

به گفته حاجی دلیگانی، این ماده با اصول ۵۷، ۱۵۶ و ۱۵۹ قانون اساسی مغایرت داشته و ملزم کردن وزارت اطلاعات به ارائه اطلاعات مربوط به پولشویی به مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد نیز خطرناک بوده و مغایر قانون اساسی است.

علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان و دیگر نماینده مخالف این ماده نیز تصریح کرد: بند (د) این ماده با اصل ۷۷ قانون اساسی در خصوص ضوابط عقد قراردادهای خارجی مغایرت دارد؛ همچنین اختیار دادن به مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد برای توقیف اموال مغایر اصل ۱۵۶ قانون اساسی و اختیارات قوه قضائیه است.

نماینده دولت به عنوان موافق ماده و دیگر نمایندگان موافق نیز بر این نکته تاکید داشتند که این ماده منجر به شفافیت اقتصادی و مقابله با فرآیند پولشویی می شود.

در نهایت این ماده با ۱۳۰ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار