'پیتر جنکینز' سفیر پیشین انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام پایه منطقی ندارد.
کد خبر: ۶۰۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 10 May 2018

به گزارش تابناک : جنکینز در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: رئیس جمهوری آمریکا تلاش کرد تا تصمیم خود درباره برجام را به بهانه ضرورت جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای توجه کند، اما او پرت‌وپلا می‌گفت؛ هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ایران در جهت دست‌یابی به سلاح هسته‌ای حرکت کرده است. 
وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری آمریکا به ادعاهای هفته گذشته نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص وجود برنامه مخفی هسته‌ای ایران اشاره کرد که ما می‌دانیم مطلب تازه‌ای در برنداشت. 
جنکینز توضیح داد:شرایط ایران از نتایج آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دسامبر سال 2015 مبنی بر اینکه هیچ مدرک معتبری که تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی پس از سال 2009 را تائید کند در اختیار نیست، تغییر نکرده است. 
وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی او به لحاظ فنی نسبت به امکان مذاکره دوباره برجام چیست؟، گفت: ترامپ در سخنان خود به هم‌پیمانان اروپایی‌اش اشاره و طوری وانمود کرد که آن‌ها حاضر خواهند بود تا آمریکا را در حصول توافق بهتر با ایران همراهی کند. نمی‌دانم که آیا طرف‌های اروپایی دراین‌باره به او چراغ سبزی نشان داده‌اند که این‌طور فکر کند؛ اما امیدوارم که چنین نباشد. 
وی مذاکره دوباره درباره برجام را امکان‌ناپذیر و غیرواقعی خواند و گفت: دلیلی نمی‌بینم که ایران بخواهد در چارچوب یک توافق گسترده‌تر، شامل موشک‌های بالستیک، فعالیت‌های منطقه‌ای و دوره پس از پایان برجام مذاکره کند. 
جنکینز افزود: معتقدم حصول یک توافق بزرگ‌تر و بهتر از برجام، نشدنی است و من در چنین کاری منطق نمی‌بینم. ایران با حسن نیت برجام را در سال 2015 امضاء کرد و معتقد بود که سایر طرف‌ها نیز به آن حسن نیت نشان خواهند داد اما با تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا سرخورده شده است. 
جنکینز در سال‌های 2001 تا 2006 سفیر پیشین انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و اکنون در موسسه‌ای موسوم به «مجمع سفیران» انگلیس فعالیت می‌کند. 
ترامپ سه شنبه شب خروج آمریکا از توافق نامه هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق نامه هسته ای تاکید کرد. 
انگلیس ، فرانسه و آلمان هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند. 
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقی مانده در توافقنامه ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار