هفتاد و یکمین 'جشنواره بین المللی فیلم کن' امروز(سه شنبه) با رونمایی از فیلم سینمایی 'همه می دانند'، جدیدترین فیلم 'اصغر فرهادی' گشایش می یابد.
کد خبر: ۶۰۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲ 08 May 2018

به گزارش تابناک : جشنواره فیلم کن به عنوان یکی از دیرپاترین، بزرگترین و مهمترین رویداد سینمایی فرانسه و جهان هر ساله به مدت 10 روز در شهر 'کن' در جنوب این کشور برگزار می شود.
این جشنواره سینمایی مشتمل بر بخش های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون (مسابقه فیلم های کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم است و پر افتخارترین جایزه آن 'نخل طلایی' نام دارد که به برگزیدگان تعلق می گیرد.
هفتاد و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کن به ریاست 'پیر لسکور' از امروز (سه شنبه) 18 اردیبهشت آغاز می شود و 29 اردیبهشت ماه با معرفی و تجلیل از برگزیدگان پایان می یابد.
در این دوره از جشنواره 'کیت بلانشت' بازیگر زن و برنده دو جایزه 'اسکار' ریاست هیات داوران بخش مسابقه را برعهده دارد و به همراه 'چانگ چنگ' بازیگر چینی، 'آوا دوورنای' کارگردان آمریکایی، 'روبر گدیگیان' کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر فرانسوی، 'خدجا نین' هنرمند اهل برونئی،‌ 'کریستین استوارت' بازیگر زن آمریکایی فیلم 'کمپ ایکس ری'، 'لئا سیدو' بازیگر فرانسوی،‌ 'دنیس ویلنوو' بازیگر و نویسنده کانادایی و 'آندری زویاگینتسف' فیلمساز، آثار این بخش را قضاوت می کند.
'بنیچیو دل‌تورو' بازیگر پوروتوریکویی و برنده جایزه اسکار برای بازی در فیلم سینمایی 'قاچاق' نیز ریاست هیات داوران بخش نوعی‌ نگاه جشنواره کن را بر عهده دارد.
'تیری فرمو' مدیر هنری هفتاد و یکمین جشنواره کن، 23 فروردین ماه در نشست خبری سه ساعته و در حضور 500 خبرنگار و عکاس به تشریح جزییات این رویداد پرداخت.
فیلم همه می‌دانند به کارگردانی فرهادی، 'در جنگ' ساخته 'استفانی بریز'، 'دوگمان' ساخته 'متیو گارونه'، 'کتاب تصویر' ساخته 'ژان لوک گدار'، 'حتی اگر مرا بیدار کنی' ساخته 'ریوسوکی هاماگوچی'، 'ببخشید فرشته' ساخته 'کریستوف اونور'، 'دختران خورشید' ساخته 'ایوا هوسون'، 'خاکستری ناب‌ترین سفید است' ساخته 'جیا ژانگ که'، 'بالابرنده‌ها' ساخته 'کوری ادا هیروکازو'، 'کاپرنائوم' ساخته 'نادین لاباکی'، 'سوختن' ساخته 'لی چانگ دونگ'، 'مرد سیاه کوکلوس' ساخته 'اسپایک لی'، 'زیر دریاچه نقره‌ای' ساخته 'دیوید رابرت میچل'، 'سه رخ ساخته' به کارگردانی 'جعفر پناهی'، 'جنگ سرد' ساخته 'پاول پاولیکوفسکی'، 'لازارو فلیس' ساخته 'آلیس رورواچر'، 'یوم الدینگ ساخته 'ای. بی شاوکی' و 'لتو' ساخته 'کریل صربرنیکوف'، آثار بخش رقابتی هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن هستند.

** درخشش دوباره فرهادی در کن با همه می دانند
فرهادی پس از درخشش جهانی با فیلم های 'جدایی نادر از سیمین'، 'گذشته' و 'فروشنده'، اکنون با همه می دانند جدیدترین ساخته خود، هفتاد و یکمین دوره جشنواره کن را افتتاح می کند.
سال گذشته نیز فرهادی با حضور در جشنواره کن با سخنانی کوتاه به زبان انگلیسی، هفتادمین دوره این جشنواره بین‌المللی را افتتاح کرد. 
همه می دانند، نهمین ساخته فرهادی پس از 'رقص در غبار'، 'شهر زیبا'، 'چهارشنبه سوری'، 'درباره الی'، 'جدایی نادر از سیمین'، 'گذشته' و 'فروشنده' است. 
فیلم همه می دانند به زبان اسپانیایی ساخته شده و پس از 'آموزش بد' ساخته 'پدرو آلمودوار' که سال 2004 جشنواره کن را افتتاح کرد، دومین اثر سینمایی اسپانیایی زبان است که چراغ این رویداد سینمایی را روشن می کند.
برای نخستین بار است جشنواره کن با فیلم سینمایی یک کارگردانی ایرانی افتتاح می شود.
فرهادی نقش های اصلی همه می دانند را به 'خاویر باردوم' و 'پنه لوپه کروز' دو بازیگر مطرح اسپانیایی و برنده جایزه اسکار واگذار کرده است.
کارگردان فیلم سینمایی فروشنده، در جدیدترین ساخته خود، داستان زنی به نام 'کارولینا' را روایت می کند که برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر می‌گذارد.
'ریکاردو دارین' بازیگر آرژانتینی، 'ادوارد فرناندز'، 'باربارا لنی'، 'الویرا مینگز'، 'ایما کوئستا'، 'روژه کاسا مایور' و 'رامون باره‌آ' از دیگر بازیگران اصلی فیلم سینمایی همه می دانند، هستند.
شرکت های 'ممنتو فیلم' از فرانسه، 'مورنا فیلم' از اسپانیا و 'لوکی رد' از ایتالیا به صورت مشترک تهیه‌کنندگی همه می دانند را برعهده دارند.
'خوزه لوییس آلکاینه' نیز فیلمبرداری این اثر سینمایی را برعهده داشت و 'هایده صفر' تدوین آن را انجام داده است.
فرهادی سال 2013 با فیلم سینمایی گذشته در جشنواره کن حضور موفقی داشت، و 'بره نیس بژو' برای بازی جذاب در این اثر، نخل طلایی بهترین بازیگر را کسب کرد.
موفقیت فرهادی در کن سال 2016 با فروشنده تکرار شد و این فیلم نخل طلایی را برای وی در بخش بهترین فیلمنامه به ارمغان آورد و 'شهاب حسینی' نیز برای بازی در این اثر سینمایی به عنوان نخستین بازیگر ایرانی نخل طلایی بهترین بازیگر جشنواره را کسب کرد. 
نظر به این موفقیت ها، بسیاری از منتقدان از همه می دانند فرهادی به عنوان بخت نخست کسب نخل طلای کن هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن یاد می کنند.
سه رخ ساخته پناهی نیز دیگر اثر ایرانی حاضر در هفتاد ویکمین دوره جشنواره فیلم کن است.
پناهی در سه رخ بر اساس آنچه که رسانه ای شده، به زندگی سه هنرپیشه زن ایرانی که هر یک شرایطی ویژه را در حرفه خود تجربه می کنند، پرداخته است. 
'بهناز جعفری'، 'مرضیه رضایی' و 'مائده ارتقایی' نقش های اصلی فیلم سه رخ را برعهده دارند.
پناهی سال 1995 با فیلم سینمایی 'بادکنک سفید' جایزه دوربین جشنواره فیلم کن را بدست آورد.
هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن همچنین میزبان دو فیلم کوتاه ایرانی به نام 'تاریکی' و 'مثل بچه آدم' است و این دو اثر قرار است در بخش 'سینه فونداسیون' این رویداد به نمایش درآیند.
سینه فونداسیون از بخش‌های اصلی رقابتی جشنواره کن است و همانند بخش مسابقه، به اثر برگزیده نخل طلا اهدا می شود.
فیلم 20 دقیقه ای مثل بچه آدم به کارگردانی 'آرین وزیر دفتری' و تهیه‌کنندگی 'مجید برزگر' محصول انجمن سینمای جوانان ایران است. 
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: سارا پرستارِ خانگی متین، پسر بچه‌ای 5 ساله است. در یکی از روزهای کاری‌اش، متین برای او داستانی تعریف می‌کند و سارا تصمیم به دزدی از خانه آن‌ها می‌گیرد.
فیلم کوتاه تاریکی نیز به کارگردانی 'سعید جعفریان' و تهیه‌کنندگی 'رامبد جوان' است.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده: سامان غیبش زده و صبا پا به تاریکی می‌گذارد.
بخش سینه فونداسیون جشنواره کن در سال گذشته(هفتادومین دوره) شاهد درخشش فیلم کوتاه 'حیوان' به کارگردانی 'بهمن' و 'بهرام ارک' بود.
این فیلم کوتاه جایزه دوم بخش سینه فونداسیون و جایزه نقدی 11 هزار یورو همراه آن را کسب کرد. 
فیلم کوتاه حیوان به مدت 15 دقیقه، به داستان مردی می پرداخت که می خواهد از مرز رد شود.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار