امیلی ثورنبری وزیر امور خارجه کابینه در سایه انگلیس با اشاره به سفر سران آلمان و فرانسه به واشنگتن برای گفت‌وگوی مستقیم با رئیس‌جمهوری آمریکا به‌منظور حفظ برجام، از عملکرد دولت انگلیس در این باره انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۰۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 08 May 2018

به گزارش تابناک : ثورنبری امروز (سه‌شنبه) درباره سفر سفر اخیر بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس گفت که او مجبور شد برای رساندن پیام لندن به رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کند.
وی افزود: درحالی‌که مکرون و مرکل با درباره برجام رودررو با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کردند، جای تأسف است که وزیر امور خارجه انگلیس باید از طریق فاکس نیوز مواضع ما را اعلام کند. 
این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد که این مساله نتیجه سیاست‌های دلسوزانه لندن در قبال دونالد ترامپ است.
جانسون که یکشنبه گذشته در آستانه مهلت تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام، راهی واشنگتن شد، دیروز در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز تصریح کرد که نگرانی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایران، باید بگونه‌ای که برجام لغو نشود، پاسخ داده شود.
وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد که برجام باید اصلاح شود و در مقام توضیح، به بند غروب اشاره کرد و گفت که بر این اساس ایران قادر خواهد بود تا پس از پایان دوره برجام بسرعت برنامه غنی‌سازی خود را توسعه دهد. 'باید راهکاری برای حل این مساله پیدا شود و رئیس‌جمهوری (ترامپ) بدرستی خواستار توجه به این مساله شده است'.
وی با این ‌حال گفت که این مساله باید بدون لغو برجام صورت گیرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که امکان مذاکره مجدد بر سر برجام وجود ندارد و اگر آمریکا به نقض برجام ادامه داده و یا از آن خارج شود، ایران هم حق پاسخی مناسب را محفوظ خواهد داشت.
به گفته ظریف، آمریکا با توسل به قلدری و ارعاب و تهدید نخواهد توانست به توافقی جدید برسد. وی هشدار داد که آمریکا یا باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بماند و یا منتظر عواقب عدم پایبندی به برجام باشد.
ترامپ قرار است امشب تصمیم خود را درباره برجام را اعلام کند. 
او پیشتر تهدید کرده بود درصورتی‌که شرکای اروپایی به گفته وی «نواقص» برجام را رفع نکنند، از این توافق خارج می‌شود. این در حالیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 10 بار پایبندی ایران را به تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام تایید کرده است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار