معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی امسال کشور در 70 سال اخیر بی سابقه است به همین دلیل باید مدیریت مصرف آب مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۶۰۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ 07 May 2018

به گزارش تابناک : علی مراد اکبری روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگاران در بوشهر افزود: حوضه زاینده رود، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر از جمله بدترین مناطق کشور در زمینه بارندگی به شمار می روند.
وی با اشاره به مشکلات کم آبی و خشکسالی های پی در پی افزود: یکی از راه های سازگاری و تاب آوری در مقابل کم آبی اجرای سیستم های نوین آبیاری و کشاورزی حفاظتی است.
اکبری ادامه داد: دولت تدبیر و امید نسبت به همه دولت های پیش و پس از انقلاب بیشتر در بخش آب سرمایه گذاری و بدرستی چالش و مشکل آب را درک کرده است.
وی اظهار کرد: در زمان حاضر 2میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور مجهز به سامانه های آبیاری تحت فشار است که از این میزان 700 هزار هکتار در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
اکبری بیان کرد: مدیریت مصرف آب و بیکاری 2 چالش عمده و مهم در کشور است که اگر مدیریت نشود با مشکلات زیادی رو برو می شویم.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سطح زیر کشت آبی کشور 250 هزار هکتار کاهش یافته پارسال 200 هزار تن گندم صادرو در زمان حاضر نیز 2 میلیون تن شکر تولید شده است که با توجه به نیاز 2.2میلیون تن کشور با کمی همت می توانیم در این بخش نیز صادرات داشته باشیم.
اکبری گفت: همچنین ضریب خوداتکایی در بخش دانه های روغنی نیز به 20 درصد افزایش یافته است که بیانگر توجه دولت برای امنیت غذایی است.
وی اظهار کرد: با اذن رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت تدبیر و امید 10 میلیارد دلار منابع از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای شبکه های آبیاری نوین و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی به میزان 230هزار هکتار درغرب و شمال غرب، 46 هزار هکتار در منطقه زابل استان سیستان و بلوچستان و 550 هزار هکتار در استان های خوزستان و ایلام در نظر گرفته شده است.
اکبری گفت: این منابع برای تامین، انتقال، توزیع آب و اجرای شبکه ها تخصیص یافته است که دراین ارتباط 99.9درصد شبکه های مدرن غرب و شمال غرب 10 استان کشور به صورت سیستم های تحت فشار اجرا شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در زمان حاضر پیشرفت این طرح ها در غرب و شمال غرب و سیستان و بلوچستان با 65 درصد و در خوزستان و ایلام نیز تاکنون در فاز اول در سطح 295 هزار هکتار انجام شده است.
اکبری گفت: از این میزان اعتبار در سال 1395، 500 میلیون دلار، سال گذشته 300 میلیون دلار و امسال نیز 250میلیون دلار برای توسعه روش ها و سامانه های نوین آبیاری تخصیص یافته که تحولی در بخش مدیریت مصرف آب کشور ایجاد شود.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار