امین‌زاده با بیان اینکه وقتی یک توافق‌نامه نه اجرا می‌شود و نه خاتمه می‌یابد بیشترین آسیبی که وارد می‌کند به کشوری است که تعهدات خودش را انجام می‌دهد.
کد خبر: ۶۰۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ 07 May 2018

به گزارش تابناک : الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، درخصوص نزدیک شدن به 22 اردیبهشت‌ماه و زمان اعلام شده توسط ترامپ برای احتمال خروج از برجام و همچنین بازی پلیس خوب و بد آمریکا و غرب بر سر برجام اظهارداشت: بهترین حالت توافقات بین‌المللی این است که با حسن‌نیت مذاکره صورت گیرد، با حسن نیت اجرا شود و با حسن نیت هم خاتمه پیدا کند.

طرف مقابل موانع روابط تجاری بین‌المللی را انجام نداد

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با برجام گفت:‌ سندی را که 6 طرف امضا می‌کنند و بیشترین تعهداتی که انجام می‌شود از جانب جمهوری اسلامی ایران است که بیشتر هم بخش‌های اجرایی راجع به بحث فناوری هسته‌ای است و اعتمادسازی لازم هم انجام شده اما طرف مقابل روابط تجاری بین‌المللی و امکاناتی که به لحاظ اقتصاد بین‌الملل باید موانع را رفع می‌کرد صورت نداد؛ در واقع با توجه به رفع قطع‌نامه‌های تحریم، که این قطع‌نامه‌ها به ظاهر معلق می‌شود اما نتیجه اجرای آن که روابط آزاد تجاری بین‌المللی با امنیت اقتصادی است برقرار نمی‌شود.

وی برهمین اساس به تهدیداتی که بعد از حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا به وجود آمده، اشاره کرد و افزود: این تهدیدات باعث می‌شود که وضعیت فوق‌العاده نابسامانی که یک توافق بین‌المللی ممکن است داشته باشد و آن مبهم بودن در اجرا و خاتمه است، به وجود آید که بر این اساس هیچ یک از این اهداف حاصل نمی‌شود؛ چراکه یک توافق‌نامه یا باید اجرا شود یا باید خاتمه یابد.

امین‌زاده با بیان اینکه وقتی یک توافق‌نامه نه اجرا می‌شود و نه خاتمه می‌یابد بیشترین آسیبی که وارد می‌کند به کشوری است که تعهدات خودش را انجام می‌دهد، اظهارداشت: بنابراین به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران باید بخواهد که در اسرع وقت این حالت ابهام و یک بام و دو هوا خاتمه پیدا کند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم با تأکید بر اینکه طرفین اگر واقعاً مایل هستند قول‌هایی که داده شده را انجام دهند یا اینکه فسخ برجام را در عرصه بین‌الملل اعلام کنند.

اتحادیه اروپا و آمریکا در ظاهر متفاوتند اما هر دو به یک سمت می‌روند

وی با تأکید بر اینکه نمی‌شود طرفین یک معاهده و یک توافق بین‌المللی مثل لبه‌های یک قیچی باشند که در دو طرف قرار دادند اما نهایتاً قطع می‌کنند، تصریح‌کرد: اتحادیه اروپا و آمریکا ظاهراً متفاوتند اما آن چیزی که حاصل می‌شود عدم امنیت اقتصادی و تجاری بین‌الملل است که هر دو به یک سمت می‌روند.

امین‌زاده با بیان اینکه اگر اتحادیه اروپا واقعاً حسن نیت دارد این حسن‌نیت باید ثابت شود، اظهارداشت: اثبات شدن هم اینگونه است که یا باید بروند طرف آمریکایی را راضی کنند که او هم وارد بازی شود یا اینکه کاملا کنارش بگذارند و خود رأساً انجام دهند اما اینکه کار را زمین گذاشتند و می‌گوینند ببینیم آمریکا چه می‌شود الان ماه‌هاست به همین بازی گذشته است از این رو ما از اتحادیه اروپا ابتکار عمل می‌خواهیم.

این نماینده اسبق مجلس در پایان خطاب به اتحادیه اروپا که بالاخره تصمیم خود را بگیرد، خاطرنشان کرد: اینجا امتحان بزرگی برای اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی است که بگویند آیا وابسته آمریکا و زیر یوغ آمریکا هستند که اگر این است پس دنیا هم بدانند واگر کشورهای مقتدر اقتصادی و سیاسی هستند اعلام کنند مواضع مستقل و جداگانه بگیرند.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار