مدیرعامل بانک توسعه صادرات، نقش بانک ها و بازار سرمایه را در حمایت از کالای ایرانی از طریق تامین مالی شرکت های داخلی بسیار مهم ارزیابی کرد .
کد خبر: ۵۹۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 23 April 2018

به گزارش تابناک : علی صالح آبادی گفت: در قانون بودجه 97 یارانه سود تسهیلات صادراتی و مشوق های صادراتی، بیش از 1000 میلیارد تومان دیده شده است که اگر شرکت ها از این رقم استفاده کنند حتما مفید خواهد بود. 

وی افزود: ما در کشور، بازاری 80 میلیونی داریم که این بازار برای هر تولید کننده و صادر کننده ای جذاب خواهد بود؛ پس چه بهتر که به جای اینکه بازار مصرف ما در اختیار واردکنندگان کالای خارجی قرار بگیرد خودمان این کالاها را تولید و روانه بازار کنیم.

صالح آبادی اظهار داشت: با توجه به اینکه ما امروزه می خواهیم در دنیا رقابت کنیم لذا کالایی که تولید می کنیم باید دو خاصیت داشته باشد و آن هم کیفیت خوب و قیمت مناسب است.

وی ادامه داد: اگر کالایی این دو ویژگی را داشته باشد می تواند صادراتی باشد و کالایی که صادراتی باشد، تبعاً در داخل کشور هم مورد توجه قرار می گیرد. از طرفی از آنجا که هم نظام بانکی و هم بازار سرمایه تامین مالی تولیدکنندگان را به عهده دارند، هم نقش بانک و هم نقش بازار سرمایه در حمایت از کالای ایرانی از مجرای تامین مالی بسیار مهم است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه امسال در قانون بودجه 97 یارانه سود تسهیلات صادراتی و مشوق های صادراتی، بیش از 1000 میلیارد تومان دیده شده است، گفت:  اگر شرکت ها از این رقم استفاده کنند، حتما مفید خواهد بود و باعث کاهش قیمت تمام شده کالای ایرانی می شود که این امر در بخش صادرات، بهای تمام شده و رقابتی تر شدن  قیمت موثر خواهد بود.

صالح آبادی همچنین در خصوص حمایت نظام بانکی از شرکت های کوچک و متوسط هم که بخش اعظمی از اشتغال را در اختیار خود دارند، گفت: ما در این زمینه چند اقدام داریم، یکی اینکه تسهیلات با نرخ ارزان بدهیم. ما به صادرکنندگان تسهیلاتی از محل منابع صندوق توسعه ملی با نرخ 11 درصد اعطا می کنیم و این منابعی است که صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار می دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه افزود: روش دیگر این است که منابع بانک و صندوق تلفیق شود و به صورت تلفیقی پرداخت شود که آن هم با نرخ 14 درصد به صادرکنندگان پرداخت می شود. منابع بانک هم بین 16 تا 18 درصد است. لذا در صورتی که یک صادر کننده بر اساس سیستم رتبه سنجی بانک، رتبه A را دریافت کند، خوش حساب باشد و صادرات بیشتری داشته باشد می تواند از تخفیفاتی استفاده کند و نرخ آن به 16 درصد نزدیک می شود.

به گفته صالح آبادی علاوه بر این، امسال در قانون بودجه 97 یارانه سود و مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است. بر اساس دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، صادر کنندگان حائز شرایط به بانک معرفی می شون و آنها می توانند تا 6 درصد یارانه سود بگیرند.  به این صورت که اگر صادر کننده ای از بانک با نرخ 18 درصد تسهیلات گرفته است، پس از کاهش 6 درصدی، 12 درصد می پردازد. یا اگر با نرخ 16 درصد تسهیلات گرفته باشد پس از کاهش 6 درصدی، 10 درصد باید بپردازد.

وی افزود: البته همانطور که گفته شد صادرکنندگان باید شرایط دستورالعمل سازمان توسعه تجارت را داشته باشند؛ مثلا ارزش افزوده بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات  ابراز امیدواری کرد امسال با توجه به بودجه خوبی که در سال 97 در قانون گذاشته شده، امکان خوبی داشته باشیم که تخفیفاتی تا 6 درصد یارانه سود را به تولید کنندگان پرداخت کنیم.

 

 

منبع : تریبون 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار