نکوداشت و نشست بررسی آثار شیخ اجل، ابو محمد مصلح الدین سعدی شیرازی با حضور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از سعدی پژوهان و صاحب نظران شعر فارسی برگزار شد.
کد خبر: ۵۹۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 20 April 2018

به گزارش تابناک : آیین بزرگداشت سعدی، محمد ابراهیم انصاری لاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، فرح نیازکار و ایرج شهبازی، اساتید سعدی پژوه و جمعی از علاقمندان به هنر پنجشنبه شب در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار گردید.
در این مراسم انصاری لاری گفت: برگزاری این گونه مراسمات اثبات شجره نامه پربار و سند اصالت و شرافت فرهنگی ما ایرانیان و مقدمه ای برای اعتماد به نفس، خلاقیت ، نوآوری وابتکار نسل جوان ما است.
وی افزود: اگر جوانان ما با این پشتوانه فرهنگی اصیل آشنا نشوند چطور می توانند پاسدار اصالت و شرافت فرهنگی، ملی و دینی خود باشند، لذا برگزاری این نشست ها برای جوانان ما بسیار حائز اهمیت است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نو اندیشی و نو گرایی سعدی افزود: نگاه سعدی به همه چیز متفاوت بود و این تفاوت نگاه ها است که پیشرفت یا پسرفت و موفقیت یا شکست را برای انسانها رقم می زند.
وی با تاکید بر اینکه تفاوت نگرش انسانها عامل واکنش و رفتاری است که در مسیر زندگی بر می گزینند افزود: منش و روش مردم متاثر از نگاه آنان است و نگاه متفاوت روش وبینش متفاوت می آورد.
وی معتقد است که نگاه سعدی در آثارش نگاهی متفاوت بود و در دوره ای که انسان را تک ساحتی و تک ساختی، اهریمنی و دوزخی یا فرشته خو و بهشتی می دیدند، نگاه سعدی نگاهی متفاوت بود.
وی تصریح کرد: سعدی نگاهی طبیعی و فطری به انسانها دارد و انسان را موجودی می داند که نه همیشه نیک ، عابد و پارسا و نه همیشه گنهکار ، بدکار و عصیانگر است، بلکه انسان را موجودی بین فرشته خویی و شیطان صفتی شناور می داند که عموم مردم بین این دو وادی قرار دارند.
وی گفت: سعدی در آثارش تلاش می کند مردم زمان خود را از نگاه افراطی و تفریطی به انسان رها کند و نشان دهد انسان موجودی همه جانبه است و نباید از او توقع غیرمتعارف داشت. 
او تاکید کرد: قضاوت نکردن از روی پوسته و ظاهر و پرداختن به حقیقت از موضوعاتی است که سعدی در آثارش بسیار به آن پرداخته است.
انصاری لاری افزود: رمز مانایی سعدی تکیه برحقایق است و شعرایی مثل حافظ، مولانا و سعدی به واسطه پرداختن به حقیقت است که همواره زنده اند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: نگاهی که خداوند به انسان دارد خارج و فراتر از هر مزیت و عارضه ای است که بعد از تولد او اتفاق می افتد و بر مبنای طبیعت و فطرت انسان است چیزی که سعدی در آثارش به آن پرداخته است و 200 سال بعد در اروپا تحت عنوان مکتب امانیسم مطرح شد.
وی تشریح کرد: در دوره ای که فرمانروایان و ملوکان در هاله ای از ابهام زندگی می کردند و مردم علاقمند بودند از روش و جزییات زندگی آنان مطلع شوند سعدی در آن دوره با نگاهی ناب و ویژه به مردم عنوان می کرد که افراد در هر شرایط مالی و جایگاهی دارای نیازهای یکسان هستند و اگرچه در روش تامین نیازهایشان براساس مقتضیات زندگی تفاوت هایی وجود دارد اما چه برای ثروتمندان وچه دیگر اقشار مردم خوشبختی و خوشحالی در گرو مال، مقام و قدرت نیست.
انصاری لاری تاکید کرد: برگزاری این محافل که به تحلیل نگاه ناب سعدی به انسان و جهان می پردازند بسیار ارزشمند است و انس با سعدی و آثارش در تمامی مراحل فکری، گفتاری و کرداری به انسانها کمک می کند زیرا آثار سعدی برگرفته از آموزه های اسلامی و متکی به حقایق ناب اخلاقی است .
در این مراسم فرح نیازکار، استاد سعدی پژوه با بیان اینکه آثار سعدی در طی قرن ها همچنان ماندگار است به تشریح علل ماندگاری این آثار پرداخت.
وی افزود: حضور عناصر درونی و بیرونی و بکار گیری همراه وهمپای زبان عبارت و اشارت در شعر سعدی باعث شده است نام سعدی جهانگیر شود.
نیاز کار تصریح کرد: سعدی در اشعارش به تبیین شرایط اجتماعی می پردازد و سپس خود به عنوان راوی، موضوع را نتیجه گیری می کند. 
وی تاکید کرد: حرکت آثار سعدی به سمت ادبیات غنایی و داشتن عنصر عاطفی و آرمان اخلاقی، کارکرد آثار سعدی را تعلیمی واجتماعی می کند. 
این استاد سعدی پژوه با بیان اینکه در آثار سعدی شاهد تعمیم احساس فردی به اجتماعی و برآورده کردن نیازهای عاطفی اجتماعی هستیم گفت: چند جانبه نگری باعث شده است سخن سعدی سرشار از اعتدال باشد و سعدی با این بینش و تفکر به مانایی دست یافته است.
ایرج شهباری، استاد سعدی پژوه نیز در این مراسم تصریح کرد: با بیان اینکه آثار سعدی همه شاهکار هستند اما بوستان سعدی به لحاظ تشریح جامعه آرمانی مد نظر سعدی از جایگاه ویژه ای در آثارش برخوردار است.
وی گفت: بوستان سعدی 4 هزار بیت دارد و سعدی در این اثر به بیان آرمان شهر خود می پردازد.
وی افزود: در یک آرمانشهر مسائل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها روابط فرد باخود، طبیعت، دیگران وخداوند است که سعدی دراین اثر خود به تبیین این روابط پرداخته است.
شهبازی تصریح کرد: سه اصل کلی در آثار سعدی وجود دارد و تمام سخنان سعدی بر مبنای این سه اصل است؛ مصلحت اندیشی ، جبرگرایی و ناپایداری دنیا سه اصل مورد تاکید سعدی است.
این استاد سعدی پژوه به تشریح این سه اصل در آثار سعدی پرداخت و اظهار کرد: در اصل مصلحت اندیشی، سعدی تاکید کرده است که منفعت جمع در اخلاقی زندگی کردن است.
وی گفت: در اصل دوم و جبرگرایی سعدی به این موضوع می پردازد که آنچه الطاف خداوند به انسان است از نشر ویژگی های ظاهری، شرایط زندگی و... که به دست انسان کسب نشده نمی تواند محل تفاخر و بالیدن باشد .
وی در پایان تاکید کرد: توجه به این اصول که درآثار سعدی بیان شده است به جد می تواند راهگشای انسانها درزندگی باشد .
گفتنی است این مراسم به همت فعالان فرهنگی بخش خصوصی و عرضه کننده آثار فرهنگی خط سوم با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.
سعدی شیرازی (۶۰۶ – ۶۹۰ هجری قمری) شاعر و نویسندهٔ پارسی‌گوی نامدار ایرانی است. 
نامِ کاملِ او ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف و تخلص او سعدی است.
او در نظامیه بغداد که مهمترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد، تحصیل نمود و پس از آن به‌عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد.
وی سپس به زادگاه خود، شیراز، برگشت و تا پایان عمر در آنجا اقامت گزید و آرامگاه این شاعر در شهر شیراز واقع شده که به سعدیه معروف است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار