در کشور ما اخذ هر گونه وام نیازمند صرف هزینه و زمان فراوان است. سال گذشته مبلغ وام ازدواج از 10‌میلیون تومان به 15‌میلیون تومان افزایش یافت. به‌گفته مسئولان امر هدف از این اقدام برطرف‌سازی مشکلات مالی جوانان این مرز و بوم بوده است.
کد خبر: ۵۹۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 19 April 2018

به گزارش تابناک : حال با تمام اقدامات انجام شده از سوی مسئولان برخی از مدیران بانک‌ها از پرداخت این وام امتناع می‌کنند. این در حالی است که بانک مرکزی، بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را داده است که بر اساس آن مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۷، ۱۵‌میلیون تومان تعیین و به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.
وام‌های ازدواج به‌روز می‌شود

در دی 96، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه در سال 96 به‌حدود یک‌میلیون جوان وام ازدواج پرداخت شده ‌است، افزود: در حال حاضر وام ازدواج در کمترین زمان ممکن پرداخت می‌شود و زوج‌های زیادی در صف انتظار قرار ندارند؛ به همین دلیل نمی‌توان رقم دقیقی را برای پیش‌بینی تعداد وام‌های سال آینده اعلام کرد. بنابراین براساس تعداد ازدواج‌ها سال آینده (97)، وام ازدواج نیز به روز و با کمترین زمان پرداخت می‌شود.

محمد مهدی تندگویان حداکثر زمان انتظار زوج‌هایی که برای دریافت وام ثبت‌نام کرده‌اند را بین یک هفته تا 10 روز اعلام کرد و گفت: پرداخت وام ازدواج 15‌میلیون تومانی در بودجه سال 97 پیش‌بینی شده و به زوج‌هایی که درخواست وام ازدواج بدهند، پرداخت می‌شود. همچنین در صورتی که افرادی در صف انتظار دریافت وام باشند و زمان دریافت وامشان با پرداخت رقم 15‌میلیونی همراه باشد، بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، برایشان تصمیم‌گیری می‌شود.

پرداخت وام ازدواج ۱۵‌میلیونی

در روزهای اخیر هم سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ تاکید کرد که پرداخت وام ۱۵‌میلیون تومانی ازدواج از اولین روز سال جدید لازم الاجرا است. علی اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به امتناع بانک‌ها از دریافت درخواست وام ازدواج 15‌میلیون تومانی توسط زوج‌ها، اظهار کرد: از نگاه مجلس قانون بودجه سنواتی از اولین روز سال قابلیت اجرا دارد. او بیان کرد: قانون بودجه سال 97 درباره وام ازدواج صراحت لازم و کافی را دارد و بانک‌ها باید وام 15‌میلیون تومانی را با اقساط پنج‌ساله به زوج‌ها پرداخت کنند. نماینده مردم ساری و میان‌ دورود در مجلس، درباره نحوه اجرا شدن قانون و وام ازدواج اظهار کرد: بانک مرکزی باید نسبت به این مصوبه مجلس اقدام کند، چرا که وام 15‌میلیون تومانی ازدواج خواسته دولت، رئیس‌جمهور و مجلس است.

او یادآور شد: موضوع وام ازدواج 15‌میلیون تومانی را شخص رئیس‌جمهور با حضور در وزارت اقتصاد مطرح کرد و در مجلس نمایندگان با آن موافقت کردند که به‌نظر می‌رسد این وام از جمله مطالبات مردم است. یوسف نژاد تاکید کرد: وام ازدواج قابلیت اجرا دارد و انتظار می‌رود، دولت نسبت به اجرای هر چه سریع‌تر این قانون اقدام کند. به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس به‌علت تاخیر دولت در اجرای قانون اشاره و اظهار کرد: اجرای قوانین دو هفته بعد از ابلاغ آن از سوی رئیس‌جمهور جنبه عملیاتی می‌گیرد، در واقع در حال حاضر پرداخت وام ازدواج مراحل تدوین آیین نامه و دستورالعمل را پشت سر می‌گذارد.

زمان پرداخت وام ازدواج 15میلیونی مشخص شد

همچنین سرپرست اداره اعتبارات بانک مرکزی پیش‌بینی کرد کار پرداخت تسهیلات ۱۵‌میلیون تومانی ازدواج از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت آغاز شود. شهرزاد دانشمندی با اشاره به ابلاغیه این بانک به بانک‌های عامل در 14 فروردین گفت: پیش‌بینی می‌شود با ابلاغیه این بند قانونی لایحه بودجه سال 97 مدیران عامل بانک‌ها به شعب بانک‌های عامل کار پرداخت تسهیلات 15‌میلیون تومانی ازدواج از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت آغاز شود. او در روزهای اخیر درباره تاخیر در اعطای این وام تاکید کرد: هفته گذشته ابلاغیه آن به بانک‌های عامل ارسال شد تا به زیر مجموعه برسد و از آن پس به سرپرستی‌ها و شعب استانی ابلاغ و منابع آن تامین شود و زمانبراست که به‌نظر می‌رسد اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان آغاز شود. او در این‌باره که چه کسانی مشمول دریافت وام 15‌میلیونی هستند، گفت: متقاضیانی که در موعد مقرر در سامانه ازدواج ثبت‌نام کرده، پرونده تشکیل داده و در نوبت دریافت قرار گرفته‌اند، اما تسهیلات دریافت نکرده‌اند، مشمول دریافت هستند.

او درباره تضامین دریافت‌کنندگان وام 15‌میلیونی نیز گفت: قطعا از درخواست‌کنندگان این وام تضامین بیشتری دریافت می‌شود، چرا که طبق مصوبات شورای پول و اعتبار تسهیلات تا سقف 10‌میلیون تومان تنها به یک ضامن نیاز دارد، اما وام‌های بیشتر از آن به تشخیص بانک‌های عامل باید با تضامین کافی در اختیار متقاضیان مشمول قرار گیرد. دانشمندی درباره عملکرد نظام بانکی در پرداخت اینگونه تسهیلات نیز گفت: در سال 96 با افزایش مبلغ تسهیلات به 10‌میلیون تومان، یک‌میلیون و 157‌هزار نفر از این نوع تسهیلات قرض‌الحسنه برخوردار شدند که مجموع وجوه پرداختی به این تعداد ، یک‌میلیون و 221‌هزار و 526‌میلیارد ریال است که از نظر تعداد دریافت‌کنندگان 6/14‌درصد و به‌لحاظ مجموع مبلغ پرداختی، 24‌درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت. او تصریح کرد: با توجه به اینکه مبلغ وام ازدواج امسال 50‌درصد نسبت به سال 96 رشد دارد و سایر تکالیف قرض‌الحسنه‌ای هم طبق بودجه برای نظام بانکی دیده شده، تلاش می‌شود، میزان پرداختی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال‌جاری دست کم با سال گذشته یکسان باشد.

آغاز پرداخت وام ازدواج از نیمه دوم اردیبهشت

این در حالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لایحه بودجه سال 97 گفت: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج 15‌میلیون تومانی از اوایل نیمه دوم اردیبهشت آغاز می‌شود. همچنین محمد رضا‌پور ابراهیمی، درباره تاخیر در پرداخت تسهیلات از طریق شعب بانک عامل افزود: هر سال پس از هماهنگی‌های اولیه این بخشنامه به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود که در سال‌جاری نیز بانک مرکزی از 14 فروردین دستورالعمل را طبق لایحه بودجه ابلاغ کرده است که امیدواریم طبق برنامه اعلام شده پرداخت تسهیلات به متقاضیان آغاز شود. او تصریح کرد: با این وجود، اگر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیانی که پیش‌تر پرونده تشکیل داده و در نوبت قرار گرفته‌اند با تاخیر مواجه شود، بانک‌ها به سرعت موظف به جبران زمان تاخیر افتاده هستند.

این نماینده مجلس پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج را اقدام مناسب در سال‌های گذشته بر اساس مصوبات خانه ملت دانست و گفت: عملکرد سیستم بانکی در پرداخت این تسهیلات هم مورد اقبال بوده و هم در این مدت تخصیص مناسبی صورت گرفته است که باید کمک کنیم سنت حسنه ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به دیگر امور هم گسترش یابد. او با اشاره به آمار عملکرد نظام بانکی در پرداخت این وام در سال 95 گفت: در آن سال یک‌میلیون و 200‌هزار نفر و در 9‌ماهه ابتدایی و سال گذشته نیز یک‌میلیون نفر از این تسهیلات برخوردار شده‌اند که با احتساب سه‌ماهه پایانی سال 96 حدود 12‌هزار‌میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما،‌پور ابراهیمی افزود: از آنجایی که این نوع وام کارمزد پایین دارد و در ابتدای زندگی زوج‌های جوان قدم خوبی محسوب می‌شود، مورد توجه جوانان است.

 

 

منبع: آرمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار