رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد در این کشور انتخابات پیش از موعد ریاست‌جمهوری و پارلمانی برگزار خواهد شد. انتخابات ترکیه حدود یک‌سال و نیم زودتر برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 19 April 2018

به گزارش تابناک : رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور زودتر از موعد برگزار خواهد شد.

 

به گفته اردوغان این انتخابات روز ۲۴ ژوئن (۳ تیر) حدود یک سال و نیم زودتر از زمانی که قبلا تعیین شده بود برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه اردوغان گفت که تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام، پس از مشورت با اعضای حزب عدالت و توسعه و در نظر گرفتن شرایط خاص منطقه به ویژه جنگ سوریه و تحولات عراق گرفته شده است.

 

رئیس جمهور ترکیه گفت: "در دوره‌ای که تحولات سوریه شتاب پیدا کرده و ما باید تصمیم‌های مهمی در زمینه اقتصاد خرد و سرمایه‌گذاری‌های کلان بگیریم، مسئله انتخابات باید در اولین فرصت از برنامه خارج شود."

 

به گزارش دویچه وله، هم‌زمان با اعلام این خبر پارلمان ترکیه تمدید وضعیت فوق‌العاده در این کشور را به مدت سه ماه تصویب کرد. این وضعیت که از زمان کودتای نافرجام تابستان سال ۲۰۱۶ وضع شده تاکنون لغو نشده است.

 

تصمیم پارلمان به این معنا است که رای گیری ماه ژوئن که اولین انتخابات بعد از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ بود، در وضعیت فوق‌العاده برگزار خواهد شد.

 

در رفراندومی که حدود یک سال پیش برای تغییر قانون اساسی، از جمله منحل شدن نخست وزیری و افزایش اختیارات رئیس جمهوری در ترکیه برگزار شد، شرکت‌کنندگان با اختلاف اندکی به این تغییرات رای مثبت دادند.

 

اکنون اردوغان می‌گوید شرایط به گونه‌ای است که باید هر چه زودتر نتایج رفراندوم عملی شود و سیستم به "ریاست جمهوری اجرایی" تغییر پیدا کند.

 

این خبر در حالی اعلام شده که پیش از این دولت ترکیه احتمال برگزاری زودهنگام انتخابات را رد کرده بود.

 

تحلیلگران می‌گویند وضعیت نامناسب اقتصادی در ترکیه و تهدید روزافزون از سوی احزاب مخالف از جمله عواملی است که باعث اعلام انتخابات زودرس از سوی اردوغان شده است.

 

 

منبع : جام نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار