نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه ای، حمله بامداد شنبه ائتلاف غربی به سوریه را توجیه و تلاش کرد که آن را نه تجاوز به خاک یک کشور، بلکه اقدامی برای توسعه صلح جهانی نشان دهد.
کد خبر: ۵۹۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 14 April 2018

به گزارش تابناک : «ترزا می» این حمله را تنها واکنشی به حادثه شیمیایی اخیر در شهر دومای سوریه دانست و مدعی شد که هدف از آن «دخالت در جنگ داخلی و تغییر رژیم» نبوده است.
وی در این بیانیه آورده است: عصر جمعه مجوز حمله مشترک و هدفمند نیروهای مسلح به توانمندی‌های شیمیایی سوریه و بازداشتن استفاده از آن‌ها را صادر کردم.
مِی با ادعای وجود مدارکی که ثابت می‌کند مسئولیت حمله شیمیایی اخیر در سوریه، متوجه دمشق است، ادامه داد: واقعیتِ این حمله نباید کسی را غافلگیر کند. 
او با اشاره به وتوی اخیر قطعنامه پیشنهادی علیه دولت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متححد، مدعی شد که هدف از این حمله، تشدید تنش‌ها در منطقه نبوده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تلفات انسانی صورت گرفته است.
این در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود حمله بامداد شنبه، تبعات گسترده‌ای با خود به همراه داشته باشد.
نخست وزیر انگلیس در بخش پایانی بیانیه آورده است: ما بکارگیری راه‌حل‌های جایگزین را ترجیح می‌دادیم؛ اما در این مورد هیچ راه‌حل دیگری موجود نبود.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر دومای سوریه شده بودند‌ و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، به سرعت احتمال اقدام نظامی مشترک علیه این کشور را مطرح کردند. 
این تصمیم بامداد شنبه عملیاتی شد و اهدافی در سوریه هدف حمله موشکی سه کشور قرار گرفت.
این در شرایطی است که دولت سوریه، در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود و تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات دمشق ارائه نشده است. 

 

 

منبع : ایرنا 

برچسب ها: ترزامی ، صلح جهانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار