مسعود دلخواه، مدرس و کارگردان تئاتر عنوان کرد: در حال حاضر ۲۲ نقش اصلی و فرعی و حدود ۱۵ نقش بدون دیالوگ برای «شاه لیر» در نظر گرفته شده است و این نمایش در کل حدود ۵۰ بازیگر خواهد داشت.
کد خبر: ۵۹۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 14 April 2018

به گزارش تابناک : مسعود دلخواه، مدرس و کارگردان تئاتر قصد اجرای نمایش «شاه لیر» یکی از بزرگترین تراژدی‌های ویلیام شکسپیر را در سالن اصلی تئاتر شهر دارد.

این نمایش قرار است از ابتدای تیر به مدت دو ماه در تئاتر شهر به صحنه برود. تاکنون چند بازیگر اصلی این نمایش همچون اکبر زنجانپور در نقش شاه لیر مشخص شده‌اند.

دلخواه در سال گذشته نیز نمایش موفق «مفیستو» را به صحنه تالار مولوی برد که توانست جوایز زیادی در جشنواره تئاتر فجر کسب کند و مورد استقبال زیاد مردم در چند مرتبه تمدید خود قرار بگیرد.

 

 

درباره جزئیات نمایش شاه لیر و مسائل مختلف تئاتر با دلخواه بدین شرح گفت‌وگو کردیم:

* شما از چند سال گذشته تصمیم به اجرای نمایش شاه لیر را داشتید که البته این اجرا به سال 97 رسید. درباره انتخاب سالن نمایش و چگونگی موافقت تئاتر شهر برای اجرای این نمایش توضیح دهید؟

خوشبختانه من بعد از دو سال رایزنی موفق شدم این اجرا را در تئاتر شهر البته با بازیگران حرفه‌ای به صحنه ببرم. بهرحال کار دارای دکور و شرایط ویژه‌ای است که نیاز به سالن بزرگ و با امکانات دارد.

*شما در سال 85 هم که کار «سزار» شکسپیر را به صحنه بردید، آن را با ساختارشکنی همراه کردید. آیا قرار است این نمایش به شکل کلاسیک یا با دراماتورژی و شکل جدید اجرا شود؟

نمایشنامه این کار پیچیده است و به طبع کار را برای کارگردانی هم سخت می‌کند البته ما کار را کلاسیک اجرا نمی‌کنیم بلکه یک ساختارشکنی و اجرای مدرن از کار تماشاگران شاهد خواهند بود. در نهایت این کار با یک گروه حرفه‌ای و با شیوه نوین اجرا می‌شود.

*درباره بازیگران کار توضیح دهید و اینکه انتخاب بازیگران در چه شرایطی قرار دارد؟

ما تمرینات کار را تازه شروع کرده‌ایم و از قبل می‌دانستیم که آقای اکبر زنجانپور برای نقش لیرشاه هماهنگ شدند البته این رایزنی از سه سال پیش صورت گرفته بود و او هم وقتش را برای ما تنظیم کرد.

مرتضی اسماعیل کاشی نقش دلقک و رحیم نوروزی نقش امیر کرنوال را ایفای می‌کنند. نادر مشایخی آهنگساز و طراح موسیقی این نمایش خواهند بود و اخیرا کسانی که به کار ما اضافه شدند خسرو شهراز، مهران امامی بخش، ناصر عاشوری، فربد فرهنگ و محمدرضا علی اکبری هستند. بازیگران نقش‌های خانم هم به زودی مشخص شده و اعلام می‌شود.

*درباره دکور کار هم بگویید که به چه صورتی خواهد بود؟

در زمینه دکور هنوز روی طرح‌های مختلف کار می‌کنیم، طراح صحنه و لباس ما خانم شیما میرحمیدی همان طراح نمایش مفیستو هستند. قرار است ارزیابی‌ها در جلساتی صورت بگیرد ولی نکته این است که اجرای شاه لیر مدرن خواهد بود، بنابراین این بر نوع موسیقی، لباس و صحنه تأثیر می‌گذارد.

*موسیقی نمایش به صورت زنده اجرا خواهد شد؟

بله ما نیازمند یک گروه کُر بزرگ هستیم، اتفاقا در جلسه‌ای که اخیراً با استاد مشایخی داشتیم مشخص شد که احتمال زیاد یک فراخوان برای خوانندگان گروه کُر بدهیم، الان از حدود 10 نفر از بازیگران خود نمایش بدون فراخوان عمومی تست گرفته شده که احتمالش زیاد است فراخوانی عمومی هم در این زمینه داشته باشیم.

*پس تعداد عوامل نمایش زیاد می‌شوند..

بله الان 11 نقش اصلی، حدود 11 نقش فرعی، حدود 15 نقش خاموش که دیالوگ ندارند بر صحنه حضور دارند و بنابراین همین الان حدود 50 بازیگر داریم و فکر می‌کنم گروه کر و دیگر عوامل هم اضافه شوند نزدیک 90 تا 100 نفر در این کار حضور دارند و به نظرم پروژه سنگینی می‌شود.

*از عوامل گروه قبلی نمایش مفیستو نیز در این کار استفاده کردید؟

بله از بین بازیگران که مرتضی اسماعیل کاشی و محمدرضا علی اکبری و محبوبه تفضلی در کنار ما هستند. عوامل پشت صحنه مفیستو مثل مدیر صحنه که از تبریز آمده‌اند، عرفان شیرنگی دستیار اول از مشهد، مصطفی مقیمی دستیار هنری و صادق حیدری دستیار دوم هستند، همینطور چند نفر از خوانندگان گروه قبلی هم در این کار حضور دارند در نتیجه ثمرات مفیستو در این کار هم حضور دارند. ما فراخوانی برای بازیگران اصلی نداشتیم، چون باید آنها را انتخاب می‌کردیم اما از سایر عوامل قبلی استفاده کردیم.

* از ابتدای سال تغییراتی را در عرصه مدیریتی هنرهای نمایشی شاهد هستیم، نظرتان درباره این تغییرات چیست و به نظرتان آیا می‌توانیم شاهد یک گام مثبت در این عرصه باشیم یا خیر؟

مسائل تئاتر و مطالبات تئاتری‌ها در سال‌های اخیر روشن و شفاف شده است، من فکر می‌کنم مدیر سابق هنرهای نمایشی مهندس مهدی شفیعی بسیار تلاشگر بودند و همواره از حامیان او بودم، به دلیل اینکه هدفشان کمک بود، حسن نیت داشتند و تا جایی که از دستشان بر می‌آمد و در اختیارشان بود تلاش کردند دغدغه‌های هنرمندان کمتر شود.

یک نگرانی با رفتن ایشان پیش آمد و جریانی برای حمایت از او شکل گرفت که به نظرم جریان درستی بود و به نظرم هر صنفی حق دارد نظرش را درباره مدیری که راضی است  برای ابقایش مطرح کند اما نگرانی‌ها با انتخاب شهرام کرمی برطرف شد، چون شهرام کرمی خودش تئاتری است و در جریان مسائل تئاتر قرار دارد و هم شخصیتی سالم و حامی است.

فکر می‌کنم با حسن نیتی که آ>ای کرمی دارد مخصوصاً اینکه اهل مشاوره هم هست و در شرایط سخت مسئولیت را پذیرفت، بتواند قدمی در این عرصه بردارد، من نمی‌توانم بگویم ناامید هستم چون نباید هیچوقت ناامید شد، من امیدوارم با حضور او و تعاملی که بین مرکز و هنرمندان به وجود آمده است بتواند مشکلات تئاتر را کمتر کند.

یک نکته هم هست اینکه هیچ کس نباید انتظار داشته باشد شهرام کرمی یا هر مدیر دیگری یک شبه معجزه کند و در عرض چند ماه همه مسائل حل شود! این توقع را نباید داشت، باید پیشنهاد داد، راه حل نشان داد و من فکر می‌کنم آقای کرمی خواهان این امر هستند و امیدوارم اختیارات کافی برای تغییر و تحولاتی که لازم است داشته باشد. یعنی از سوی مسئولان بالاتر در وزارت ارشاد این اعتماد و اختیار به او داده بشود تا قدم‌های مثبتی در هر مورد بردارد.

*در شرایط فعلی اولویت‌های عرصه تئاتر کشور و چالش‌های این عرصه را چه می‌دانید؟

در وهله اول به نظر من باید کمیته یا شورایی از سویی شهرام کرمی برای بررسی دغدغه‌ها تشکیل شود، به این صورت اولویت مسائل تئاتری‌ها مطرح می‌شود، یعنی صورت مسئله مشخص شود ما تا زمانی که صورت مسئله‌مان شفاف نیست به پراکنده گویی می‌رسیم یعنی هر کسی یک چیزی می‌گوید یک نفر راجع به بودجه، یک نفر راجع به تئاتر خصوصی و عدم داشتن قوانین مشترک، یکی درباره از بین رفتن کارگاه دکور و لباس و دیگران درباره مسئله حمایت از هنرمندان، انجمن نمایش و وظایفش، ایجاد میزگردهای مختلف، هویت سالن‌ها، تالار وحدت و مراکز دیگر هنری صحبت می‌کنند اینها همه دغدغه تئاتری‌ها است.

من اگر مشاور غیر رسمی مسئولان تئاتر کشور بودم می‌گفتم از کسانی که به آنها اعتماد داشته و تخصص هم دارند و سلایق مختلفی هم دارند کمیته پنج تا هفت نفره تشکیل دهند تا اینها صورت مسئله‌های مهم را شفاف کنند و ارتباطی با خانه تئاتر و تئاتری‌های خارج از خانه تئاتر برقرار کند. ما تشکل صنفی که همه در آن حضور داشته باشند نداریم بخشی از خانواده تئاتر در خانه تئاتر و بخشی از آن بیرون هستند ولی همه یک خانواده هستند.

به نظرم این هیئت می‌تواند با خانواده تئاتر از طریق میزگردها و نشست‌های مختلف ارتباط بگیرد و مسائلش را اولویت بندی کند و در شش ماه اول چند موضوع را به نتیجه برساند پس نیاز به اولویت بندی مسائل، شفاف سازی و برنامه‌ریزی در این عرصه وجود دارد.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار