دانفورد گفت اولین موج از حملات پایان یافته است. تلویزیون سوریه هم گفت هدف قرار گرفتن فرودگاه دمشق کذب است. این رسانه گزارش داد با تمام موشک‌های شلیک شده در حمص مقابله شده و ۱۳ موشک مهاجم ساقط شده است.
کد خبر: ۵۹۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 14 April 2018
منابع محلی از حملات سه‌گانه آمریکا و متحدانش به سوریه خبر دادند. متجاوزان این حملات را هدفمند و محدود خوانده‌اند.

به گزارش تابناک، به نقل از شبکه اسکای نیوز، بامداد امروز شنبه صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌، پایتخت سوریه و نقاط دیگیر از این کشور به گوش رسید.

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از آغاز تجاوز آمریکا و متحدانش در این ساعت خبر داد.

این حملات یک فرودگاه و چند تاسیسات تحقیقاتی و پایگاه نظامی را هدف گرفت. مقام‌های آمریکایی می‌گویند بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ موشک به مواضع نظامی سوریه شلیک شده است.

 

دانلود
 
 

دولت سوریه نیز اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 13 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.

حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند.

حملات هوایی آمریکا ، فرانسه و انگلیس به سوریه / سه نقطه سوریه که مورد حمله قرار گرفت + فیلم


حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است.

ترامپ، می و ماکرون حمله را تایید کردند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه اعلام کرد دستور حمله به سوریه را صادر کرده است. 

وی گفت: «اندکی پیش من به نیروهای مسلح آمریکا دستور آغاز حملات به مواضعی در سوریه که با توانمندی‌های شیمیایی بشار اسد مرتبط هستند را صادر کردم.»

ترامپ اضافه کرد: «حمله نظامی مشترک با فرانسه و انگلیس در جریان است. ما از این دو کشور تشکر می‌کنیم. امشب می‌‌خواهم درباره دلیل این حمله صحبت کنم.»

وی در بخشی از اظهاراتش با تکرار ادعاهای تأییدنشده گفت: «از ایران و روسیه می‌پرسم: کدام کشورها می‌خواهند خودشان را با قتل عام مردان، زنان و کودکان بی‌گناه مرتبط کنند؟ کشورهای دنیا را می‌توان با دوستانی که دارند شناخت. هیچ کشوری در دراز مدت نمی‌تواند در امر تقویت دولت‌های سرکش، زورگویان بی‌رحم و دیکتاتورهای قاتل موفق شود.»

ترامپ گفت: « امید است روزی بتوانیم با روسیه و شاید حتی ایران کنار بیاییم. شاید هم این اتفاق نیفتد.»

همزمان با این اظهارات، منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجارهای قوی در دمشق خبر دادند. منابع سوری به نقل از تلویزیون سوریه اعلام کردند پدافند هوایی با چند موشک تام‌هاوک مقابله کرده است.

ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «افزایش همکاری‌های دوستان ما از جمله عربستان، قطر و امارات ضمانت خواهد کرد که ایران از نابودی داعش منتفع نمی‌شود.»

او همچنین گفت آمریکا تحت هیچ شرایطی به دنبال حضور نامحدود در سوریه نیست.  

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد دستور آغاز حملاتی هدفمند «برای تضعیف ظرفیت تسلیحاتی شیمیایی سوریه و استفاده از آنها» را صادر کرده است. 

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های پنتاگون گزارش داد در حمله به سوریه هم از کشتی‌ها و هم از هواپیماهای آمریکایی استفاده شده است. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از حمله به سوریه، مقابله با توان این کشور برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی است. 

خبرنگار بی‌بی‌سی گفت «مرکز تحقیقات علمی» سوریه، واقع در شرق دمشق یکی از مراکزی است که هدف حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار گرفته است. 

وزارت دفاع انگلیس هم اعلام کرد جنگنده‌های این کشور اقدام به شلیک موشک‌هایی به مراکز نظامی نزدیک حمص کرده‌اند.

نانسی پلوسی، نماینده کنگره آمریکا در بیانیه‌ای از حمله هوایی به سوریه انتقاد کرد و نوشت: «یک شب حمله هوایی، جایگزینی برای راهبرد منسجم در قبال سوریه نیست.»

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری گفت حمله  امشب عزم جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نشان می‌دهد. 

او گفت تمامی «کشورهای متمدن» باید با حمایت از روند صلح ژنو برای پایان دادن به جنگ سوریه اقدام کنند. 

جوزف دانفورد درباره مراکزی که هدف حمله قرار گرفته‌اند گفت: « ما مراکزی را انتخاب کردیم که خطرات تلفات نظامی عملیات را کاهش دهد.»

او گفت سه مرکز هدف قرار گرفته‌اند. وی گفت: «اولین هدف، یک مرکز تحقیقات علمی بود که در دمشق بزرگ واقع شده است... دومین مرکز، انبار تسلیحات شیمیایی در غرب حمص بود...سومین هدف که در مجاورت هدف دوم واقع شده بود مرکزی شامل انبار تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم بود.»

دانفورد گفت اولین موج از حملات پایان یافته است. تلویزیون سوریه هم گفت هدف قرار گرفتن فرودگاه دمشق کذب است. این رسانه گزارش داد با تمام موشک‌های شلیک شده در حمص مقابله شده و ۱۳ موشک مهاجم ساقط شده است.

دانلود۱
 

سفیر روسیه در آمریکا در واکنش به این حمله آن را «سناریویی از پیش‌طراحی‌شده» خواند و گفت که مسکو هشدار داده این اقدام بدون تبعات نخواهد ماند.

پال رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: «امشب ایالات متحده اقدام قاطعی با همکاری متحانمان انجام داده است. ما در عزم خود مبنی بر اینکه استفاده از سلاح‌های شیمیایی بی‌پاسخ نمی‌ماند، متحد هستیم.»

او در ادامه این ادعاها اضافه کرد: «تردیدی در این نیست که دستان ایران و روسیه به خون آلوده است و شراکت آنها با بشار اسد ماهیت حکومتشان را آشکار می‌کند.»

دو مقام پنتاگون به سی‌ان‌ان گفته‌اند دست‌کم از یکی از رزمناوهای نیروی دریایی آمریکا مستقر در دریای سرخ برای حمله به سوریه استفاده شد. بمب‌افکن‌های بی‌-۱ هم در این حملات مورد استفاده قرار گرفتند.

وزارت امور خارجه ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.
وزارت دفاع روسیه در پی حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ یک از موشک‌های هدایت‌شونده‌ای که آمریکا و همپیمانانش به سوی اراضی سوریه شلیک کردند، وارد محدوده فعالیت سامانه‌های دفاع هوایی روسیه که از دو پایگاه حمیمیم و طرطوس حمایت می‌کنند، نشدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار