رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه طرح‌هایی برای استقرار ارتش کشورش برای محافظت از مرز با مکزیک دارد، به رهبران مکزیک گفت که بدون تضمین کمک برای تامین امنیت مرزی، از توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی خارج می‌شود.
کد خبر: ۵۸۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 04 April 2018
به گزارش تابناک : دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با رهبران استونی، لتونی و لیتوانی گفت: "ما آماده‌ایم تا ارتشمان امنیت مرز با مکزیک و ایالات متحده آمریکا را تامین کند." او با اشاره به جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا افزود: "ما در حال رایزنی با ژنرال ماتیس و سایرین هستیم و معتقدم این کاری است که ما مجبور به انجام آن هستیم."
 
رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر پیشنهاد داده بود از منابع مالی مختص ارتش آمریکا برای ساخت دیوار مرزی استفاده کند زیرا تاکنون قادر به تامین بودجه از طریق کنگره نشده است. سارا سندرز هاکبی، سخنگوی کاخ سفید درباره اینکه ترامپ چگونه این اعتبارات را مجددا اختصاص خواهد داد، سخنی نگفت. چنین اقدامی نیازمند تایید مجدد کنگره خواهد بود.
 
ترامپ همچنین حین نشست با رهبران حوزه دریای بالتیک گفت: تا زمانی که بتوانیم دیوار بسازیم و وضعیت امنیتی مناسبی برقرار کنیم، کارها را نظامی جلو می‌بریم.
 
سخنگوی کاخ سفید بعدا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ترامپ سه‌شنبه در جلسه استراتژی مرزی دولتش با حضور ماتیس، وزیر امنیت داخلی، دادستان کل، رئیس ستاد مشترک ارتش، رئیس ستاد ارتش و سایر مقام‌های ارشد شرکت کرد. او بدون توضیح اضافه گفت، این استراتژی شامل بسیج شدن گارد ملی است. او همچنین گفت، این مقام‌ها همچنین موافقت کردند کنگره را تحت فشار قرار دهند تا با تصویب لایحه‌ای منافذ قانونی مورد سوءاستفاده قاچاقچیان انسان، دلالان مواد مخدر و سازمان‌های جنایی را مسدود کند.
 
وزارت دفاع آمریکا در گذشته به وزارت امنیت داخلی با تدابیر امنیت مرزی کمک می‌کرده است و جورج بوش و باراک اوباما هر دو نیروهای گارد ملی را حین دوران ریاست جمهوری‌ خودشان برای تقویت مرزی مستقر کرده بودند. اوباما در مه ۲۰۱۰ اعلام کرد حدود ۱۲۰۰ نیروی گارد ملی در مناطق مرزی با مکزیک واقع در مرز جنوبی ایالات متحده گشت‌زنی می‌کنند و علاوه بر آنها، عوامل مرزی و گمرکی هم افزایش می‌یابند.
 
مقام‌های پنتاگون هنوز به این سوالات که قرار است چگونه پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا را اجرایی کنند، پاسخی ندادند. یک مقام ارشد کاخ سفید هم دوشنبه گفت دولت ترامپ همزمان در حال تدوین لوایحی است که اعطای پناهندگی به مهاجران در آمریکا را سخت‌تر می‌کند و دوره زمانی که مقام‌ها می‌توانند خانواده‌ها و کودکان بدون همراه را در مرز نگه دارند، افزایش می‌دهد.  
 
دونالد ترامپ همچنین سه‌شنبه گفت خبر انهدام گروهی از مهاجرانی غیر قانونی اکوادوری که تلاش داشتند از مکزیک وارد آمریکا شوند، شنیده است. او گفت: صادقانه می‌گویم مکزیکی‌ها به خاطر اینکه من به آنها گفته بودم، این کار را کردند. قصد دارم بحث امنیت را در نفتا بگنجانم.
 
قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا یک سازمان منطقه‌ای است که در ۱۹۹۴ پایه‌ریزی شد. این سازمان اقتصادی سه عضو دارد که عبارتند از آمریکا، کانادا و مکزیک. در سال ۲۰۰۷، این سازمان از لحاظ برابری قدرت خرید در جهان مقام اول را داشت.  طبق موافقتنامه نفتا تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان کانادا، مکزیک و آمریکا در مدت ۱۵ سال بتدریج از بین می‌رفت. اکثر تعرفه‌های تجارت محصولات کشاورزی میان آمریکا و مکزیک به سرعت برداشته شد و تعرفه ۶ درصدی محصولات کشاورزی (شامل ذرت، شکر و برخی میوه‌ها و سبزی‌ها) در مدت ۱۵ سال برداشته شد. تعرفه خواروبار و منسوجات قرار بود در مدت ۱۰ سال در هر سه کشور حذف شود. مکزیک قرار بود بخش مالی خود را به روی سرمایه‌گذاری آمریکا و کانادا بگشاید و تمام محدودیت‌ها تا سال ۲۰۰۷ برداشته شود.
 
 
 
منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار