رییس سازمان هواشناسی شرایط جوی کشور را در هفته اول فروردین ماه پیش‌بینی کرد و گفت: در هفته آینده بارش قابل توجهی در کشور نخواهیم داشت، همچنین انتظار افزایش نسبی دما در قالب مناطق کشور وجود دارد.
کد خبر: ۵۸۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 19 March 2018
به گزارش تابناک : داود پرهیزکار در آخرین نشست خبری سال ۹۶، شرایط جوی کشور را در روزهای ابتدایی فروردین ماه پیش‌بینی کرد و گفت: در هفته آینده در نوار شمالی کشور بارش‌هایی پیش‌بینی می‌شود اما در بقیه مکانها پدیده خاصی وجود نخواهد داشت.
 
وی ادامه داد: روز شنبه وزش باد شدید جنوبی در استان‌های اردبیل و گیلان خواهیم داشت که این وزش باد باعث افزایش دما در این استان‌ها به ویژه استان گیلان می‌شود. انتظار می‌رود که دمای رشت به ۳۰ درجه سانتیگراد برسد.
 
رییس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: روز یکشنبه در استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان بارش‌هایی خواهیم داشت. همچنین در استان‌های مازندران و گلستان بارش‌های خفیف پیش‌بینی می‌شود.
 
پرهیزکار با بیان اینکه در هفته اول تعطیلات نوروز بارش قابل توجهی در کشور نخواهیم داشت، گفت: در روزهای ابتدایی سال ۹۷ افزایش دما نیز پیش‌بینی می‌شود.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی برای بازه‌های طولانی دقت کمتری دارند، گفت: طبیعی است که پیش‌بینی‌های فصلی خطای بالایی داشته باشد، نهایت صحت این پیش‌بینی‌ها حدود ۷۰ درصد است. پیش‌بینی‌های فصلی هواشناسی برای بهمن ماه سال ۹۶ درست از آب در آمد اما در اسفندماه تا حدودی خطا وجود داشت.
 
پرهیزکار با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی در تمام دنیا همراه با خطا است، گفت: کار پیش‌بینی با محاسبات صورت می‌گیرد بنابراین احتمال خطا در معادلات وجود دارد برای همین هم است که قوی‌ترین کامپیوترهای دنیا در اختیار هواشناسی قرار می‌گیرد همان‌طور که قوی‌ترین کامپیوتر ایران در اختیار سازمان هواشناسی است، البته با وجود داشتن این ابرکامپیوتر باز هم نسبت به کشورهای توسعه یافته عقب هستیم و توان پردازش کامپیوتر هواشناسی نسبت به کامپیوترهای موجود در کشورهای توسعه یافته یک به هزار است.
 
وی تاکید کرد: واضح است که بروز خطا در پیش‌بینی‌های هواشناسی تنها برای هواشناسی ایران نیست بلکه حتی در کشورهای توسعه یافته نیز این مشکل وجود دارد.
 
رییس سازمان هواشناسی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد بارورسازی ابرها به منظور افزایش بارش کشور، گفت: باروری ابرها یک موضوع تازه نیست بلکه پیشینه آن در دنیا به ۷۰ سال گذشته بر می‌گردد. در ایران نیز از قبل از انقلاب این طرح اجرا شده است.
 
پرهیزکار با تاکید بر اینکه باروری ابرها مشکل کم بارشی را حل نمی‌کند، گفت: کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا که به تولید دانش در این زمینه می‌پردازند و هم تکنولوژی‌های لازم مثل هواپیما و رادارهای پیشرفته برای شناسایی میکروفیزیک ابرها را در اختیار دارند، اثرگذاری باروری ابرها را در افزایش چشم‌گیر بارش تایید نمی‌کنند.
 
وی با بیان اینکه باروری ابرها از سال ۱۳۷۵ در یزد شروع شده است، گفت: در این پروژه هواشناسی نیز حضور داشت و تجربه ما نشان داد که باروری ابرها اثرگذاری در افزایش بارش‌ها ندارد اما وزارت نیرو این پروژه را طی سال‌های گذشته ادامه داده است، سازمان هواشناسی نیز همواره اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار داده است اما معتقدیم که باروری ابرها راه‌حلی برای جبران کم بارشی نیست.
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار