در جریان سفر رسمی رئیس جمهور ترکمنستان به کویت، حدود 10 سند همکاری بین دو کشوردر عرصه های مختلف توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.
کد خبر: ۵۷۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 14 March 2018

به گزارش تابناک : «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان که عصر روز گذشته بنا به دعوت «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت ، وارد این کشور شد ، پس از ملاقات دوجانبه سران و هیات های همراه ، در مراسم امضای اسناد همکاری دوجانبه شرکت کرد .
موافقتنامه همکاری بین دولت ترکمنستان و کویت در باره تاسیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری، موافقتنامه همکاری دوجانبه در باره لغو روادید برای صاحبان پاسپورت های دیپلماتیک و خدمت، موافقتنامه همکاری در زمینه برگزاری رایزنی‌های سیاسی دوجانبه ،موافقتنامه همکاری بین دانشکده روابط بین‌المللی وزارت امور خارجه ترکمنستان و دانشکده دیپلماتیک وزارت خارجه کویت، موافقتنامه همکاری بین دولت ترکمنستان و صندوق کویتی توسعه اقتصاد عرب، موافقتنامه همکای اقتصادی و فنی، موافقتنامه همکاری تجاری، موافتقنامه همکاری بین شرکت ملی گاز ترکمنستان و شرکت «کویت پترولیوم کورپاریشن» و نیز موافقتنامه همکاری در زمینه همکاری‎های فرهنگی و هنری دوجانبیه از جمله اسناد همکاری هستند که طی مراسم رسمی با حضور سران و مقامات عالی رتبه دو کشور امضا شد.
براساس این گزارش رئیس جمهور ترکمنستان و «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در جریان این ملاقات طیف وسیعی از مسائل در ارتباط با توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
طرفین در این زمینه بر وجود ظرفیت‌های عظیم در زمینه تعاملات فعال اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، نفت و گاز، گردشگری، ورزشی، آموزشی و فرهنگی بین ترکمنستان و کویت و نیز بر عزم جدی دولت دو کشور جهت تحقق این اهداف تاکید کردند.
این گزارش می‌افزاید که همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان صنعتی و تولیدی در خاک ترکمنستان و نیز چگونگی مشارکت شرکت‌های کویتی در اجرای خط لوله گاز «تاپی»، تعاملات در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
رئیس جمهور ترکمنستان و امیر کویت با تاکید بر اهمیت سفر «بردی‌محمداف» به کویت، آن را سرآغاز فصل جدید در مناسبت بین دو کشور دوست که از اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتی برخوردار هستند، قلمداد کردند.
رئیس جمهور ترکمنستان همچنین عصر دیروز با «شیخ صباح خالد الحمد الصباح» با معاون نخست وزیر دولت کویت، وزیر امور خارجه، رئیس هیئت مدیره صندوق کویتی برای توسعه اقتصادی عرب، و شیخ جابر الموبارک الحمد آل صباح نخست وزیر دولت کویتنیز به صورت جداگانه دیدار و گفت و کرد.
رئیس جمهور ترکمنستان امروز قرار است عازم امارات متحد عربی شود.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار